Gå till innehåll
onsdag 04 december 2024

Rekommendera Poster

Svårt att säga. Den lilla spaken till höger=pumpar endast ut

Vänster=pmpar ut och tar in.

Själva pumpen kan behöva lite vatten i skålen för att kunna suga vatten.

Så häll i en skvätt å testa.

För övrigt behöver du kolla inkommande och utgående slangar så att eventuella ventiler är öppna.

Ha lite vaselin eller annat lämpligt smörjmedel i vattnet som du pumpar ut så du smörjer upp lite.

Sen kan det förståss ha "satt sig" vara fel på den eller annat.

Hur gämmal e toan? Hur länge oanvänd?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt OT.

De flesta båtar man har tittat på begagnade, brukar ägaren tala om att toan aldrig använts.

Jag använder toan i båten varje dag, tror att det är så hos de flesta, men att folk i allmänhet betraktar detta naturliga fenomen med avsky, varför är det så?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan skrev Pentax:

Väldigt OT.

De flesta båtar man har tittat på begagnade, brukar ägaren tala om att toan aldrig använts.

Jag använder toan i båten varje dag, tror att det är så hos de flesta, men att folk i allmänhet betraktar detta naturliga fenomen med avsky, varför är det så?

Kan det bero på de begagnade båtar "man" tittar på?

I de  båtar, ifs inte så många (de tre jag köpt och en till), har toa/or använts.

Själv har jag en med å en utan tank. Båda används var dag. Den ena ändvändes och i den utan tank åker kokkaffesump.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Toaletten i min båt hade bara använts för "nr1". När jag använde den för både 1 & 2 blev det ganska snart stopp. Det visade sig att slangen hade beckat ihop med urinsten och hålet i 38mm slangen var nu bara ca 20mm.

Tipset är att använda toaletten til vad den är avsedd för. Eller inte alls.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
6 timmar sedan skrev Pia:

Nybliven båtägare😀

förre ägaren har inte använt toan.Jag har fört den lilla spaken till öppen och pumpar inget händer tips?https://photos.app.goo.gl/fcDz4N1gaSBJBZJB6

Har precis en sådan toa med samma fenomen första gången vi skulle använda toaletten. "Felet" var att kranen till sjövattenintaget var stängd. Har du kollat det?

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tack alla för svar! missade att ni svarat letar efter kran på inslang men inget sitter öppet o logiskt verkar det som.😏

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Denna kran sitter troligtvis inte på toa utan vid skrovet någonstans.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Hej!

Den toalettstolen ser litet gammal ut, men det behöver ju inte innebära att den är dålig.

Vanligtvis tar man ju spolvattnet utifrån, det vill säga sjövatten eller havsvatten. I skrovgenomföringen skall det finnas en kran som kan vara avstängd, men den finner du inte..? finner du skrovgenomföringen?

På båtens utsida, under vattenlinjen, finns det någonstans ett "hål" en skrovgenomföring, det är inte ovanligt att det sitter en sil monterad på utsidan av skrovet. Börja kolla där, det är varmt i vattnet, säkert har du cyklop och snorkel med ombord.

Sedan då som redan skrivits x flera, en genomföring med en kran av något slag, därefter kan det finnas ytterligare en sil och kanske även en backventil, men det är ju inte säkert, sedan då en slang till toalettens pump.

Sedan de där pumparna, dålig pumpverkan, eller ingen alls kan bero på att O-ringar och packningar i pumpen antingen är torra eller så torra att de torkat sönder.

Jabsco/Par har modernare pumpar som kan köpas som reservdel, och det sägs att dessa passar till flera andra fabrikat... jag har ju inte kollat upp den uppgiften, men om du vet fabrikatet på din toalettstol med pump kanske du kan googla och se om det finns renoveringssatser att köpa.

Ja det är ju vanligt att man får byta alla packningarna och O-ringarna vart 4-5-6 år eller någonting sådant.

Men liksom med många andra sorters pumpar kan du ju fylla upp din pump med vatten och se om du får någon pumpverkan, börja med att hälla i någon liter i toalstolen.

Sedan då toalettens utlopp, här brukar det finnas en "jokerventil" en strutformad ventil/backventil omedelbart vid toalettstolern/pumpens utlopp, om det fastnat "någonting" (gissa vad!?) i denna jokerventil får du ingen eller väldigt dålig pumpverkan även på inloppet.

Så mina rekommendationer är att krypa runt i båten och se var dina slangar tar vägen, följa dessa till skrovgenomföringen och eventuell kran (måste finnas) och kontrollera dess status, samt att då vid behov kolla på utsidan så att det inte fastnat någonting där.

Jag har ju många gånger haft problem med "Malacos kolasnören" en slags brun trådalg som vi har här i Bohuslän, fyller säkert en funktion i havet, men ställer till problem på olika ställen där man pumpar in havsvattnet i båten.

Ja även då kontrollera jokerventilen, ävensom detta inte är det trevligaste jobbet ombord. Det brukar omedelbart efter pumpen finnas en fläns med skruvar, som håller en rördel som i sin tur sitter på den 38mm tjocka utloppslangen, i denna rördel finner du vanligtvis jokerventilen.

På den tiden jag hade manuellt pumpad toalett hade jag en speciellt dedikerat skruvmejsel, och gummihandskar för detta jobb. Bra om du lägger en trasa eller en gammal svamp under innan du skruvar loss, det kan stå en del "vatten" inuti här.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tittar nu mer noggrant på din bild.

Under handtaget på pumpen, finns det en sexkantsmutter (av plast?) skruva loss den och se om du kan hälla ned litet matolja först, och vatten sedan, skruva ihop och testa att pumpa, förutsatt då att du har vatten in i den genomskinliga armerade slangen som också syns på bilden.

Du måste då som vi sagt flera gånger ha ett inflöde i denna slang, det är väldigt lätt att gissa att kranen på bordsgenomföringen är stängd.

Sedan ser man ju även flänsen mot utloppslangen, ser ut att vara två stjärnskruvar, och inuti denna sitter jokerventilen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Pia:

tack alla för svar! missade att ni svarat letar efter kran på inslang men inget sitter öppet o logiskt verkar det som.😏

På min nuvarande båt satt bottengenomföringen med tllhörande kran för toan under BB förpikskoj.

Flyttade bottengenomföringen - satte en ny bottengenomföring med ny avstängningskaran - lättåtkommligt i toalettutrymmet, första gången jag hade båten uppe på land. Plastade igen det gamla hålet.

Min uppfattning är att avstängningskranen till spolvattnet till toaletten alltid skall va stängd när toaletten inte används. Har man otur, så håller inte toalettens pump tät och man kan vattenfylla hela båten.

Närdet gäller avstängningskranar (ventiler) på bottengenomföringar, så gäller att alla bottengenomföigar som sitter  under 30 cm över vattenlinjen skall va försedda med avstängningskran.

Sen finns ju risk att packningar och backventiler är torra och dåliga om toaletten inte använts på länge. Det finns nya packningssatser att köpa.

Nån backventil i min toalett slutade att fungera under en pågående semseterseglin för ett par år sen. Gick till GBM i Havstensund som var ganska nära där toan krånglade - de hade inge packningsats som passade till min gamla toa - men väl helt nya, så jag köpte en och bytte. Den gamla skänkte jag till GBM som hade en särskilld kontainer för dylika ting.

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sen finns det ju en del smarta människor som kombinerar toalettens vattenintag med handfatets avlopp. Tvättar man händerna innan man spolar så behöver man oftast inte öppna intaget. 

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...