Gå till innehåll
onsdag 04 december 2024
Jbl

Kylfråga

Rekommendera Poster

Jag har en inbyggd kylbox under en dyna på en maxi Fenix. Där sitter en typ av fläktaggregat. Testade den igår när det var som varmast och den orkade endast kyla ner runt 5-10 grader typ. Är det en förväntad resultat? 

Sedan finns två lägen,en ekonomi 1,5A och en högeffekt på 6 A. Jag kom bara upp till typ 1,5 A trots högeffekt.

hur skulle ni göra för att få en bättre kyl?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du har sannolikt ett thermoelektriskt peltierelement. Rena skiten som drar ur ditt batteri på ett dygn ungefär och som dessutom kyler knappt märkbart. Ett kompressorkyl är det som fungerar bäst. Är kylboxen byggd på plats och välisolerad kan man montera ett kompressorpaket som finns att köpa separat i båthandeln. Och med solceller om du inte har det så blir kylanläggningen oftast självförsörjande utan att dra ur batterierna.

Redigerad av pseudonym
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En gång i tiden bytte man ut kompressorkylarna mot peltierelement för att dom var strömsnålare!

Till TS, se till att kylflänsar på båda sidor är rena, kolla fläkten på baksidan att inte bladen har samlat på sig damm, det brukar vara en ansenlig mängd damm på propellern på baksidan.

Även denna kylare går att driva med solceller, dock kan man inte komma ner i så låga temperaturer som med en kompressor.

🍽️

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med pseudonym, byt! En "riktig" kyl är underbart.

Ett Peltierelement kan sänka temperaturen med max 20°C. Men en kompressor är minst fyra gånger så effektiv.

En enkel kylbox till bilen kan fungera, i synnerhet i en luftkonditionerad kupé.

Men så fort man stänger av elen så vandrar en massa värme bakvägen in i kylboxen. Ett bra Peltieraggregat lägger därför på en liten ström när termostaten slår ifrån.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt svar syftar till att ge TS ett tipps på en enkel åtgärd för att få lite fart på den utrustningen han har nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Peltierelementkylarna var kanske bra och revolutionerande när de kom, för 30 år sedan, eller mer (eller så var det bara en smart marknadsföring som gjorde dessa populära)...

Sedan dess har kompressor kylskåpen blivit bättre och mer effektiva.

Så jag ställer mig i ledet och håller bara med, "släng ut skiten".

Men innan du gör det eller bygger om kylboxen kan du ju delvis fylla den med kylklampar eller is, det gör ju i alla fall inte saken sämre. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är bäst, att köpa kompressorsats eller köpa en fristående kompressor kylbox?

fördel att man kan ta hem och kyla ner den och det negativa är att den tar plats i båten. Priset verkar vara jämförbart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du har en kylbox i hyggligt skick så är nog det bästa att använda den. Har du minst 50W solpanel så kan kylen gå hela sommaren, alltid laddad med smör, ost och sill. Samt dyrt flaskvatten.

Kylboxen är en bra grej men oftast med mindre volym, dessutom blir den ganska tung, i synnerhet fullpackad.

Jag har kylskåp och en kylbox, Isotherm TB18 dvs ganska liten. Vi har den som reserv, glassfrys och inte minst i bilen på längre resor.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den kylboxen du har inbyggt kan säkerligen tilläggsisoleras ytterligare för att sänka drifttiden på kompressorn i framtiden. Att köpa en ny kylbox gör ju att du står med ett oanvänt utrymme som säkerligen lämpar sig bäst för vad det redan är. Köp en kompressorsats ämnad för den volym du har i boxen och isolera runt boxen med mer frigilitskivor. Kompressorn placerar du 1,5 meter från boxen och helst i en sittbrunnsstuv där den får jobba ostört utan värmetillförsel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Boxen som jag har är 50l.

kostnaden för en kompressorsats är ca 4400 alltså lika mycket som en kompressormatad kylskåp eller kylbox. Hur kan det vara så?

sedan är kapaciteten typ 150l på dessa satser. Finns det inte mindre satser som både är mindre storlek och mindre i pris?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
57 minuter sedan skrev Jbl:

kostnaden för en kompressorsats är ca 4400 alltså lika mycket som en kompressormatad kylskåp eller kylbox. Hur kan det vara så?

sedan är kapaciteten typ 150l på dessa satser. Finns det inte mindre satser som både är mindre storlek och mindre i pris?

Fast det där med priset på ett nytt kylskåp är väl en sanning med modifikation.

Skall du köpa ett nytt kylskåp som säljs till nedsatt pris får du lägga på ett par tusenlappar.

https://www.hjertmans.se/search?q=kylskåp

Jag hade ett skapligt pentry i den förra båten. En gammal kylväska var inbyggd i bänken. Den höll kylan från kylklamparna väldigt dåligt.  Sågade bort själva boxen, men behöll luckan. Detvisade sig att isolering saknade i den övre delen. Byggdeen ny, mycket väl isolerad kylbox i det befintliga utrymmet och satte en kompressor i ett svårutnyttjat utrymme i akterstuven.

1004359880_kylboxklar.jpg.0de1c9a5155eb249d3109a0bbf1ee1b7.jpg

kylkompressor.jpg.605a18fcfb570ad76dfef166c2bc37d0.jpg

Priset på kylkompresson 2006 var ungefär samma som priset är idag.

Att kylkompressorn kalararmer en det exatkta behovet har ingen stor betydese. Hade det funnits kylkompressorer av olika storlekar hade bara inneburit att alla var betydligt dyrare.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Har haft flera fristående peltierboxar, odugliga, funkade hjälpligt i bilen om man bar in och körde dem på hotellet över natten. I båten ställde jag ut dem i skugga i sittbrunnen på kvällen för att rädda batterierna. 

Köpte sedan en 25 L kompressorbox för 2500 (Erlandsson idag 3195) och ställde i stickkojen. Underbart, den bara fungerar och aldrig problem med elen. Kyler ner snabbt, inget behov av att fylla den hemma, skulle inte gå heller pga vikten. Stänger av den när vi lämnar båten.

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Jbl:

Nja du får nog lägga till ett par tusen för ett kylskåp, men en kylbox på 15 liter kostar obetydligt mer.

Ett vanligt aggregat brukar vara "Isotherm Compact Classic 2006" - som billigast just nu 3990kr. Jag tror inte det blir billigare på julrea. Ett kylskåp på 42liter kostade 4890 i julas.

Mindre/billigare är nog svårt att hitta.

Billigast är nog ett begagnat kylskåp, om man får plats. Kan hålla i många år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick tips på att köpa vattenkylt system och inte luftkylt kompressorhusets. Kan inte hitta något om denna fråga på försäljningssidorna. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
44 minuter sedan skrev Jbl:

Fick tips på att köpa vattenkylt system och inte luftkylt kompressorhusets. Kan inte hitta något om denna fråga på försäljningssidorna. 

Jo då - det finns kylkompressorer som kyls av sjövattnet.

http://www.thermoprodukter.se/templates/product.asp?ProductGuid=2051SP&GroupGuid=148

Sen finns det ju kompressorer med AUS - vilket betyder att kompressorn kyler mer är tex motorn går och generatorn laddar.

http://www.thermoprodukter.se/templates/product.asp?ProductGuid=3251SP&GroupGuid=148

https://www.hjertmans.se/produkter/varme-kyla/kylskap/kylskap-kylskap/isotherm-cruise-kylskap-85lit-asu

Sen är det ju frågan om hur mycket pengar man kan lägga ner för att spara lite ström.

Större barreibank och solcellspaneler kan ju va ett alternativ - men det är ju en avvägningsfråga.

När jag byggde kylboxen i min Storfidra funderade jag på att bygga en egen AUS. Monterade två termostater, varav den ena skulle träda in med lägre temperatur, när jag körde med motorn eller låg medlandström.

Dessvärre har jag ibland långt mellan tanke och handling. Monterade termostaten, men fick aldrig byggt nån automatik.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...