Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Gäst Havskatt

Ekolodsinställningar ?

Rekommendera Poster

Gäst Havskatt

Jag har precis köpt en Garmin GPSmap 178C kombinerad kartplotter och ekolod. Som nybörjare på ekolod hoppas jag på detta sätt få lite svar & tips på inställningar och användning: 1 Det finns justeringar för Gain och Störnings filter båda inställningarna verkar styra känsligheten på ekolodet. Hur bör man kombinera dessa, har mycket cluster på displayen och det är svårt att i manualen veta om man skall använda Gain eller störnings filter eller båda. 2 Vitlinje går att justera, lämplig inställning ? Är detta en bra funktion ? 3 Fisksymboler, är detta något som är användbart. Även tacksam för ytterligare tips som kan underlätta att komma igång!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

Hej jag tycker du ska ut och testa så ser du vad som passar dig bäst själv. :-?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har varit ute och testat men har ändå svårt att se nyttan med vissa inställningar. Tänkte därför ta en genväg och ställa några frågor här där det verkar finnas stor kunskap.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoring

jo det kan jag förstå men många funkjoner har marginella skillnader. vad det gäller störningsfilter så är det olika från båt till båt det kan vara annan el som stör

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst plotter

Gain är styrkan på signalen, det ställs in när du vet vad du har för botten. Sand ska ge en svag bottenåtergivning, dvs ljus och hård botten ska ge en väldigt mörk dito. Störningsfilter använder du när du har källor som gör att det blir knaster på bilden, från moter ex.v. Fisksymboler är lönlöst, lär dig ekolodet så ser du när det är fisk och inte. Stora som små, ensamma eller i stim. Vitlinje har jag för mig är till för att avskilja botten från ev. fisk som ligger i anslutning till den. /Axel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla om det finns någon auto funktion. För den vanlige brukar det räcka mer än gott, i alla fall när det gäller Furuno lod. Själv kör jag Furuno's auto läge fishing eller cruising funkar kanon. Brukar säga att det bara är dom som fiskar mycket som klarar att ställa in ett lod manuellt.Mao det är inte helt enkelt, men som det nämndes tidigare, prova dig fram. Lycka till Mvh/Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret, det fanns mycket info där. Saknar beskrivning på om ekolodet skall vara inställt på Sötvatten eller Saltvatten i Östesjön, någon som vet ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...