ConnyGson 7 Postad 15 Juli , 2018 Så var det dags för nästa trassel. Solpanel som laddar för lite OCH regulator som ger för lite. 1 Batteribank för start, 95A batteri 1 Batteribank för förbrukning, 95A och 105A batterier. 1 solpanel 50w 1 Generator ARCO 80A 1 NASA BM1 som mäter spänning och laddning. 1 CTEK 250S DUAL DC/DC som regulator och batteribankseparator Allt har fungerat hyggligt i några år men nu bär det sig skumt åt. Det som nu händer är att den laddar både från panel och från generator - men för lite. Med laddat startbatteri och nästan tomma förbrukningsbatterier får jag 0,5 - 1,2 A laddning från solpanelen (enligt BM1) Detta idag med klarblå himmel, full sol och 29 grader varmt. Om jag mäter direkt på sol panelen men med en extern voltmeter och en tångampermeter så ger den 18-19 volt och ca 1A vilket känns väldigt lite. När jag kör motorn så laddar den från 12A - 20A Men enligt BM1 så ger den bara ca 12,5V (borde den inte ligga uppåt 14,4?) Jag ska ner ikväll och mäta generatorn innan regulatorn. Men antingen har både solpanelen och regulatorn gett upp eller så har jag gjort en tankevurpa någonstans. Har ni några fler tips på felsökning eller felorsak? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 15 Juli , 2018 (redigerade) Du kan väl mäta kortslutningsströmmen vid vinkelrätt solinfall, gärna mitt på dagen. Kortslut panelen och mät strömmen. Svårt att mäta på kvällen kanske. Men om solen infaller vinkelrätt ska den väl vara över 2 A i alla fall. Sen kan man väl kolla spänningen på oansluten panel också. Redigerad 15 Juli , 2018 av AndW Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 15 Juli , 2018 En gissning är att ingen laddning går till förbrukningsbanken, utan bara till det nästan fulla startbatteriet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ConnyGson 7 Postad 15 Juli , 2018 1 timme sedan skrev raol: En gissning är att ingen laddning går till förbrukningsbanken, utan bara till det nästan fulla startbatteriet. Jag kollade laddningen till förbrukarbanken. Det var den som gav siffrorna ovan. Men jag kollade aldrig laddningen mot startbatteriet. Däremot har jag varit nere och kollat direkt från generatorn och den gav 14.4V 20A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 15 Juli , 2018 Jag hade förra året skumma värden från BM-1. Då hade det kommit fukt som orsakat oxid på dess shunt. Efter rengöring, nya kabelskor och flytt högre upp och förhoppningsvis torrare plats visar den bättre värden. Sedan tycker jag att solcellspanelen inte behöver ladda startbatteriet, skippa det, det gör ju generatorn omedelbart efter start av motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ConnyGson 7 Postad 15 Juli , 2018 1 timme sedan skrev Georg_Ohm: Jag hade förra året skumma värden från BM-1. Då hade det kommit fukt som orsakat oxid på dess shunt. Efter rengöring, nya kabelskor och flytt högre upp och förhoppningsvis torrare plats visar den bättre värden. Sedan tycker jag att solcellspanelen inte behöver ladda startbatteriet, skippa det, det gör ju generatorn omedelbart efter start av motorn. Ligger en del i det. Men CTEK250 laddar start automatiskt efter att förbrukningen är full. Men vad säger du om mätningen direkt på panelen 19V och knappt 1A? Så fort jag lägger in belstning ex kylskåp - så blir det "discharge" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ConnyGson 7 Postad 15 Juli , 2018 2 timmar sedan skrev AndW: Du kan väl mäta kortslutningsströmmen vid vinkelrätt solinfall, gärna mitt på dagen. Kortslut panelen och mät strömmen. Svårt att mäta på kvällen kanske. Men om solen infaller vinkelrätt ska den väl vara över 2 A i alla fall. Sen kan man väl kolla spänningen på oansluten panel också. Menar du att jag ska koppla bort panelen och kortsluta den? Eller koppla bort den och mäta den direkt med en voltmeter utan annan belastning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 15 Juli , 2018 Både och. Det är två olika mätningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ConnyGson 7 Postad 16 Juli , 2018 18 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Jag hade förra året skumma värden från BM-1. Då hade det kommit fukt som orsakat oxid på dess shunt. Efter rengöring, nya kabelskor och flytt högre upp och förhoppningsvis torrare plats visar den bättre värden. Sedan tycker jag att solcellspanelen inte behöver ladda startbatteriet, skippa det, det gör ju generatorn omedelbart efter start av motorn. Den inte bara visar dåliga värden - förbrukningsbatterirna sugs ur på 0-tid om jag kopplar in kylskåpet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 16 Juli , 2018 Om det i verkligheten är så att kraften sugs ur batteriet på nolltid så är batteriet dåligt. Det händer ju att man blir desorienterad, och då anser att kompassen visar fel väderstreck, då är man illa ute. Visst BM-1 kan gå sönder och visa felaktiga värden, men du skall nog först kontrollera din batteribank. Sedan kan ju en kylskåpskontroll vara på sin plats också, men nu när det är varmt ute får ju kylskåpen jobba för fullt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ConnyGson 7 Postad 16 Juli , 2018 1 timme sedan skrev Georg_Ohm: Om det i verkligheten är så att kraften sugs ur batteriet på nolltid så är batteriet dåligt. Det händer ju att man blir desorienterad, och då anser att kompassen visar fel väderstreck, då är man illa ute. Visst BM-1 kan gå sönder och visa felaktiga värden, men du skall nog först kontrollera din batteribank. Sedan kan ju en kylskåpskontroll vara på sin plats också, men nu när det är varmt ute får ju kylskåpen jobba för fullt... Jag får väl titta i den riktningen - men du tror inte att det är fel på regulatorn eller panelen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 16 Juli , 2018 20 minuter sedan skrev ConnyGson: Jag får väl titta i den riktningen - men du tror inte att det är fel på regulatorn eller panelen? Tja, det ena behöver ju inte utesluta det andra. Gör som så att du laddar upp batteriet/batterierna med landströmsladdare till fullt, koppla bort solceller och andra laddare, kör kylskåpet eller någonting annat och se hur länge batteriet håller. Nu är det ju varmt och kylskåpen får jobba hårt. Men rimligtvis borde ju skåpet behålla kylan i ett dygn iallafall. Mät spänningen över batteriet under tiden. Det är ganska vanligt att man har ett dåligt batteri som ger bra värden efter laddning, men under belastning sjunker spänningen väldigt snabbt. Under tiden kan du mäta solcellernas spänning både före och efter regulatorn och se vad du får där. Jag brukar testa batterier med en sådan där brutal betteritestare som mäter under kraftig belastning, här dår man svar omedelbart och batteriet är dåligt, svagt eller bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser