GostaN 0 Postad 14 Juli , 2018 Jag har troligen problem med varvtals regulatorn .Maskinen stoppar när jag lägger in propellern på tomgång . När maskin har gått ett tag så går det helt fint att manöverrea ,men dra jag ner varvtalet för hastigt från 1800 till tomgång så stoppar maskin. Det startar direkt igen så det har inte med bränslet att göra utan är tämligen säker på att det är något med varvtalregulatorn om det kan vara en fjäder som inte funkar som den ska. Någon har haft likande problem och i så fall hur kom ni till rätta med problemet ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 15 Juli , 2018 (redigerade) Välkommen till forumet! Finns en verkstadshandbok för MD11 & MD 17 (boatinfo.no).InnehållsförteckningSid 19: centrifugalregulator (kolla att allt är lättrörligt utan kärvande)Sid 34 (vänsteruppslaget) om varvtalsreglering. Finns även reservdelsskisser (marinepartseurope.com) med numrerade detaljer.Regulator Hmm... själva centrifugalregulatorn (nr1 i reservdelslänken) tycks inte ha nån egen inbyggd fjäder? Däremot trycker nog dess vikter* ut ett stift (14) som i sin tur påverkar nån fjäderbelastad arm? Inte för att jag begriper hur det funkar men förutom kärvande detaljer kan möjligen "dragfjäder 11" misstänkas?? *) Alltså med ökande kraft ju mer varvtalet ökas, á la centrifug. Redigerad 15 Juli , 2018 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 15 Juli , 2018 Kanske detta också har att göra med att dagens diesel inte är lika smörjande som förr. Jag hade ett fel som berodde på att något i insprutningspumpen kärvade (och till slut fastnade). Fick rådet att spruta in motorolja i den övre luftningsnippeln på insprutningspumen för att smörja upp den och att sedan hälla en skvätt olja i dieseln varje tankning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser