Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Josa69

Rykande Mercury motor

Rekommendera Poster

Hej,

jag har en Mercury 60hk-03 2T. Igår började motorn att ryka väldigt mycket samt att tomgångsvarvet blev lite högre. Motorn går jämt utan att hacka. Den släpper även ut oförbränt bränsle med avgaserna. Har gått tidigare i veckan utan problem.

Det jag gjorde innan jag startade denna gång var att fylla på ny tvåtaktsolja från biltema samt att jag nyttjade choken för första gången på länge.

Motorn kyler som den ska. Någon som har  en idé vad som kan vara fel?

Johan

1321DF6D-01BC-4B05-9A81-C9C503FE8508.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du ha fyllt på för mycket olja? Typ dubbel dos? Kan tänka mig att det skulle ryka mycket och kanske även ge lite förhöjt varvtal, utan att det blir några andra konstigheter på kort sikt.

Har du testat med bränsle från en annan tank?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske primersystemet hängt sig? Då flödar en förgasare soppa och det borde kunna bli som du beskriver... Dutta lite på choke/primer när motorn är igång och se om det blir någon skillnad...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan skrev Josa69:

Hej,

jag har en Mercury 60hk-03 2T. Igår började motorn att ryka väldigt mycket samt att tomgångsvarvet blev lite högre. Motorn går jämt utan att hacka. Den släpper även ut oförbränt bränsle med avgaserna. Har gått tidigare i veckan utan problem.

Det jag gjorde innan jag startade denna gång var att fylla på ny tvåtaktsolja från biltema samt att jag nyttjade choken för första gången på länge.

Johan

Tack för svaren! Ska pröva med att choka under gång. 

Oljan fyller jag separat i en tank på sidan av motorn. Jag har oxå prövat att byta bränsletank men det gjorde ingen skillnad. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan vara så att membranet i soppapumpen gett sig då drar den in soppa direkt i vevhuset. Den går väldigt fett när det händer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gelis: Det är inget dåligt förslag. Lätt kollat och billigt åtgärdat om det är felet...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2018-07-14 vid 13:43 skrev Josa69:

Hej,

Johan

Tack för svaren! Ska pröva med att choka under gång. 

Oljan fyller jag separat i en tank på sidan av motorn. Jag har oxå prövat att byta bränsletank men det gjorde ingen skillnad. 

Har nu prövat att choka under gång och den verkar fungera som den ska. Har även kollar bränslepumpen och membranet, allt verkar ok.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...