Erus 0 Postad 14 Juli , 2018 Hej! Har ingen erfarenhet av segelbåtar så tänkte kolla lite med er här! Det finns en Nauticatt 33 ute på blocket för 150 000, vilket jag tycker verkar otroligt billigt! https://mobil.blocket.se/annons/stockholm/nauticat_33_motorseglare_1966__nr_1/78972840 Jag har sett den länge där så den verkar svårsåld, vilket jag tycker är lustigt?! Vad är det som kan göra den så billig? Har hört med ägaren och han säger att motor och segel självklart är med, dock inte sagt hur skickat på dessa är. I vilket fall, även om det är i dåligt skick så är det väl billigt? För dessa båtar brukar ju ligga runt 500 000. Kan det ha att göra med att det är nr. 1 på båten, gör det den sämre än senare modeller? Hoppas någon har svar å kan hjälpa mig! //Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 14 Juli , 2018 Nauticat är nog en väldigt fin bo-båt men knappast nån segelbåt, utan en Motor (seglare) med mediokra seglingsegenskaper. Det finns ju ofta mast och segel på dem och det går väl till nöds att segla med vind och ström. Är då både motor och segel orginal och det, i värsta fall, finns teakdäck, då har den nog sett sina bästa dagar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Erus 0 Postad 14 Juli , 2018 Om seglena är i bra skick hur är den att segla då, kommer man framåt? Förstår att det inte går å jämföra med vanligsegelbåt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 14 Juli , 2018 42 minuter sedan skrev Erus: Om seglena är i bra skick hur är den att segla då, kommer man framåt? Förstår att det inte går å jämföra med vanligsegelbåt... ja i medvind Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 14 Juli , 2018 Fin båt men seglar som en kratta. Var ute med en kompis, det blåste 10m/s och vi gjorde 3-4knop. Se den som en motorbåt med stödsegel, den går fint i sjön i synnerhet med lite segel uppe. Kvaliteten på bygget är fantastisk, långt bättre än tex Orustbåtar. Eftersom den seglar så dåligt är seglens kvalitet så viktig. Det satt en Ford 4 i de flesta, en motor som håller i evigheter om den sköts dvs den ska ut och renoveras var 5000:e timma. Nackdelen med de äldre är att hela överbygget är gjort av teak och det är mycket teak, tungt och med en taskig metacenterhöjd som följd, de blir lite veka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser