Siefvert 0 Postad 14 Juli , 2018 Tjoho! När jag sätter i gång plottern så flimrar skärmen, voltmätaren studsar upp och ner. Spänningen sänks från ca 13 volt till ca 9 volt (enligt båtens voltmätare). En dosa till Defastartspärren börjar att klicka. Plottern startar inte, skärmen förblir mörk. När jag drar ur strömkabeln till plottern återgår spänningen till det normala. Startspärren fortsätter dock att klicka och en varningssummer tutar två gånger med jämna mellanrum. Antar att det är startspärren som varnar att något inte står rätt till. Jag hittar inga trasiga säkringar. Båten har två batterier, start och förbrukning. Det är en Ryds 23 WA med Mercruiser 4,3 MPI. Åmod 2005. Plottern är en Garmin 720s Min fråga är; var börjar jag att mäta? Vet någon vilka stift i strömkabeln till Plottern som ger plus och minus? Har googlat utan framgång. Kan jag på ett enkelt sätt utesluta om det är själva plottern eller givaren som är felet? Jättetacksam för alla tips!!😃 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 14 Juli , 2018 Om plottern är kopplad till husbatteriet och du har ett skiljerelä så ska inte spänningen sjunka så mycket vid start. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Siefvert 0 Postad 14 Juli , 2018 Kan det vara så enkelt att förbrukningsbatteriet är så urladdat att det är därför det inte funkar? Ser att stereon inte heller går. Hittar inget skiljerelä, utan två separata huvudströmbrytare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 14 Juli , 2018 Kanske är batterierna lika gamla som båten? Jag kanske tolkar din rubrik fel? men är det vid start av motorn som du får spänningsfall? I såfall har då dåligt startbatteri, koppla plottern till förbrukningsbatteriet istället. Om det däremot skulle vara en kortslutning inne i plottern borde dess hängsäkring på den klena röda kabeln, löst ut. För det borde ju vara en ström på mer än 3 ampere (vill minnas att dessa plottrar är avsäkrade med 3 A, men kan ha fel) för att orsaka sådant spänningsfall, kan tyckas. Men Ohm-meter eller pip-funktionen på en multimeter kan du lätt lista ut vilket stift i kontaktdonet som är plus och minus. mät både den röda (+) eller svarta (-) kabeln och prova på de olika stiften, försörjningskablarna brukar väl ha tio stift, plus och minus, samt för NMEA, och tillbehör i flera olika färger. Installtionsinstruktion, kolla sidan 4. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Siefvert 0 Postad 14 Juli , 2018 Startbatteri och start av motor fungerar OK. När jag endast kopplar på förbrukningsbatteriet och startar plottern uppstår problemet. Jag börjar tro att förbrukningsbatteriet är urladdat/slut. Har lyckats få tag på el och batteriladdare för att ladda på plats i båten, för att se om det hjälper. Tack för tipsen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 14 Juli , 2018 Om du inte har ett sklijerelä så börja med att skaffa ett. När du startar tar motorn ström från båda batterierna och du får ett för stort spänningsfall. En gissning är att dina batterier nog behöver bytas snart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser