Jbl 1 Postad 14 Juli , 2018 Jag har en Fenix med segel och kapelluppsättnig med lazy Jacks i bra skick. Eftersom jag seglar med småbarn vill jag göra det så enkelt för mig och om möjligt skapa plats. Tror ni jag vinner något på att investera i en lazy bag? Skulle jag vinna tid samt plats att stuva undan storkapellet så är det mycket vunnet. vart förvarar ni kapellet till fock och stor annars? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 14 Juli , 2018 Vardera kapell tar ungefär lika mycket plats som en mindre sittdyna så jag förvarar dem inne i båten under färd. En Fenix är bara marginellt större än vår båt, så kapellen kan inte vara mer än marginellt större heller. En stor "konsumkasse" bör rymma ett kapell. En påse var och sen ner med dem i en stuv eller nåt, kanske? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jbl 1 Postad 14 Juli , 2018 Är man Fyra i familjen som är ute en vecka så är en konsumpåse ganska mycket Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 14 Juli , 2018 Även jag har lite funderingar på lazybag även om det är ganska fult. Jag har bara kommit så långt att jag prata med några som har. De verkar väldigt nöjda. Skulle vara kul att höra om det finns några här med egen erfarenhet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Medoch 48 Postad 14 Juli , 2018 Hej jag har sytt många sådana kapell och till mej själv det är det bästa du kan ha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsakelarsson 32 Postad 15 Juli , 2018 Min Lazybag funkar perfekt i alla lägen. Inga problem längre med att hissa-, reva- eller ta ner storseglet. Bara att sträcka upp seglet akterut och dra igen blixtlåsen. På nuvarande båten har jag rullgenua som sitter uppe hela säsongen. På förra båten (Maxi Magic med självslående fock) sydde jag ett kapell som jag hängde upp i mantåget. När focken var nertagen knäppte jag kapellet runt det och m h a fallet hängdes paketen upp så det inte låg platt på däck. Sedan bara att knäppa upp och hissa focken. (Har sett att det finns sådana att köpa men minns inte var.) På så sätt hade jag inga segelkapell att stuva ner under seglingarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 15 Juli , 2018 Stuva kapellen i kärringens handväska, där brukar finnas mer plats inuti än utanpå har jag fått lära mig. 😉 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 15 Juli , 2018 2018-07-14 vid 22:51 skrev bhemac: Även jag har lite funderingar på lazybag även om det är ganska fult. Jag har bara kommit så långt att jag prata med några som har. De verkar väldigt nöjda. Skulle vara kul att höra om det finns några här med egen erfarenhet. Jag sydde själv till min gamla Triss Magnum jag hade för många år sedan. Mycket mätande och provande på bommen, sedan hem till maskinen och översätta mått till handling, sedan prova på båten igen tills man var nöjd. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 16 Juli , 2018 2018-07-14 vid 10:23 skrev Jbl: Jag har en Fenix med segel och kapelluppsättnig med lazy Jacks i bra skick. Eftersom jag seglar med småbarn vill jag göra det så enkelt för mig och om möjligt skapa plats. Tror ni jag vinner något på att investera i en lazy bag? Skulle jag vinna tid samt plats att stuva undan storkapellet så är det mycket vunnet. vart förvarar ni kapellet till fock och stor annars? Klart det bör bli enklare då du kan låta det vara kvar. Klart du spar pkats då du kan låta den vara kvar. Sen e ju frågan hur du seglar å hyr mycket båten står oanvänd under seglatser/hemmahamn. När du är ute kanske du inte behöver ha med kapellen alls? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havochland 2 Postad 23 Juli , 2018 Hej, jag har varit i din situation med att först ha lazyjacks med ett bomkapell men kom över en begagnad lazybag från Lundsegel. Jag blev överraskad hur bra detta fungerade faktiskt ett av de bästa jag kompletterat båten med. När jag sedan bytte båt så skulle vi köpa nya segel då de gamla var utseglade så satsade vi på en lazybag från Lundsegel, som jag kan rekommendera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 23 Juli , 2018 Vill man sy själv så har sett att Sail rite säljer material kit med instruktion. https://www.sailrite.com/Sail-Pack-Stack-Pack-Kit-for-10-Boom Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser