Eykoon 4 Postad 14 Juli , 2018 Hej! Har stött på problem såhär mitt i semestern. Märkte att länspumpen gick igång när vi satt oss 4 st längst bak i båten. Undersökte motorrummet och märkte att duschen på badbryggan läckte in i motorrummet. Då den slutade funka efter vintern och det forsade in vatten i motorrummet när man provade den så verkade det vara orsaken. Problemet löst tänkte jag, men något stämde inte, om duschen skulle läcka borde vi höra vattenpumpen gå ibland för att den tappar tryck. Så fortsätter felsökning och märker att det inte är färskvatten som pumpas ut. Mindre roligt och provade att manuellt köra länspumpen ibland. Märkte då att den ibland pumpar ut lite vatten. Tänkte först att det var kylvatten som läckte in, men efter att att kört en längre sträcka både planande och långsamt så fanns inte nog med vatten för att pumpen skulle trycka ut något. Dock efter att suttit och ätit och hängt bak i soffan några timmar så pumpade den ut vatten. Undersökte vidare om jag kunde se vartifrån vattnet kom och upptäckte att det sipprar långsamt ner vatten från övre delen av drevet på babord motor. Känner att det är mindre bra och börjar såklart googla upp problemet. Hittar då lite intresserant info om utslitna bussningar på styrgaffeln. Vilket enligt den bild jag bifogat ser ut att vara ungefär där, läckaget jag hittade ser ut att vara under styrarmen. Man kan se lite vatten i nedre högra delen av bilden. Symptomen för problemet är enligt info i forumet att det läcker när man ligger still, men inte när man kör eftersom vattnet pressas bort från akterspegeln då. Låter lite som mitt problem. Jag har dock alldeles för dålig koll på vad det här innebär. Lagt båten i hamnen nu och försöker att få den framtung för att bekräfta läckaget och testa. Är det någon som har koll på vad läckaget kan vara? Misstänkte först bälgen såklart men de såg fina ut i vintras. Och läckaget verkar komma högre upp? Nästa steg är att ta hit en service tekniker som får kolla och sen kan lyfta båten för att fixa. Vore dock intressant om någon här har koll hur allvarligt problemet är. Tyvärr så hann vi vara ute en vecka med läckaget då vi först trodde det var duschen som läckte. Vilka konsekvenser kan det ha fått? Är problemet något som akut måste fixas eller kan man lösa det i vinter och låta länspumpen ta hand om det lilla som läcker in? Hur svårt att det är laga bussningara om det är problemet? Många frågor men hoppas att någon kan bidra med lite info för att ge lite klarhet i problemet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lp75 41 Postad 14 Juli , 2018 Testa fetta ordentligt via fettnippeln som syns på baksidan i bilden. Har du tur så håller det tätt i år. På min hade styrgaffeln glidit ner, man såg ett glapp på utsidan. Fick lossa styrarmen på insidan och pressa upp med en tving och dra åt igen. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eykoon 4 Postad 14 Juli , 2018 27 minuter sedan skrev lp75: Testa fetta ordentligt via fettnippeln som syns på baksidan i bilden. Har du tur så håller det tätt i år. På min hade styrgaffeln glidit ner, man såg ett glapp på utsidan. Fick lossa styrarmen på insidan och pressa upp med en tving och dra åt igen. Det låter som något jag får testa! Had du någon uppfattning om hur allvarligt det är att fortsätta köra? Om fettet hjälper så läcker det ju iaf iaf inte in! Nu märker jag dock också att det blir en hinna på ytan bakom båten, känns inte riktigt som olja. Inte riktigt det skimret, hade misstänkt dreven men dom provtryckte jag innan sjösättning. Kan det vara relaterat till att fettet här läcker ut? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lp75 41 Postad 14 Juli , 2018 Tror inte fettet gör en hinna på ytan, det kan ju även vara från trim/tilt eller hydrauliska trimplan. Litet läckage är ingen fara på kort sikt, möjligt att trimgivaren kan fara illa av vattnet. Fyll på med vattenfast fett lite då och då i sommar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eykoon 4 Postad 14 Juli , 2018 9 minuter sedan skrev lp75: Tror inte fettet gör en hinna på ytan, det kan ju även vara från trim/tilt eller hydrauliska trimplan. Litet läckage är ingen fara på kort sikt, möjligt att trimgivaren kan fara illa av vattnet. Fyll på med vattenfast fett lite då och då i sommar. Det låter som första åtgärd med fett! Håller tummarna! Tror du har rätt med trim/tilt, provade trimma upp och ner trimmen och verkade komma från styrbords drev när jag trimmade ner. En olycka kommer sällan ensam... Men litet läckage från motortrimmen bör också kunna vänta till vintern? Verkar läcka mer vid vissa inställningar på trimmen. Får kanske undvika dom inställningarna. Tackar för hjälpen! Ska iväg och skaffa en fettspruta direkt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lp75 41 Postad 14 Juli , 2018 Jo litet läckage från trim kan du nog vänta med till i höst. Man ser ju nivån i behållaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 538 Postad 14 Juli , 2018 Det är en styrgaffel med fyrkantig axel du har. Den är låst med en stoppskruv, 4mm insex. Jag skulle börja bearbeta skruven med rostlösande olja redan nu, så kanske man får loss den i höst. Skruven sitter i hålet man ser på bilden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eykoon 4 Postad 14 Juli , 2018 7 minuter sedan skrev Rollen: Det är en styrgaffel med fyrkantig axel du har. Den är låst med en stoppskruv, 4mm insex. Jag skulle börja bearbeta skruven med rostlösande olja redan nu, så kanske man får loss den i höst. Skruven sitter i hålet man ser på bilden. Tackar för tipset! Låter som den kan sitta rätt hårt. Passar på att göra det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eykoon 4 Postad 14 Juli , 2018 7 timmar sedan skrev lp75: Jo litet läckage från trim kan du nog vänta med till i höst. Man ser ju nivån i behållaren. Ska kolla behållaren och se hur det ser ut. Tycker trimgivaren på den motorn och börjat byta siffror själv senaste tiden även i lägre farter. Kanske relaterat till dåligt med vätska där. Tyvärr var det inte helt lätt att fylla på med fett, fettsprutan från bauhaus gav upp innan jag tyckte det kom in något fett. Slangen till munstycket på klämma lossnade när man tog i lite. Men har förstått att fettet där kan stelna och täppa till. Blir att försöka byta nippeln. Dock väldigt trångt i motorrummet och svårt att komma åt. Länspumpen löser läckaget så länge iaf! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 538 Postad 15 Juli , 2018 Förmodligen är det inte smörjnippeln som är problemet. Om man inte smörjer styraxeln regelbundet, stelnar fettet i kanalerna i axeln. Då får man ta isär och rensa kanalerna med en ståltråd och tryckluft. Problemet med insexskruven är att de bara är 4mm nyckelvidd, och det är lätt att dra hålet runt med nyckeln, eller att den går av i hålet. Då har man problem, för då går det inte att borra ur skruven heller. Jag råkade ut för detta i veckan, och fick kapa sönder styrarmen, för att rädda styrgaffeln. Detta går nog inte att göra utan att lyfta ur motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eykoon 4 Postad 16 Juli , 2018 2018-07-15 vid 10:22 skrev Rollen: Förmodligen är det inte smörjnippeln som är problemet. Om man inte smörjer styraxeln regelbundet, stelnar fettet i kanalerna i axeln. Då får man ta isär och rensa kanalerna med en ståltråd och tryckluft. Problemet med insexskruven är att de bara är 4mm nyckelvidd, och det är lätt att dra hålet runt med nyckeln, eller att den går av i hålet. Då har man problem, för då går det inte att borra ur skruven heller. Jag råkade ut för detta i veckan, och fick kapa sönder styrarmen, för att rädda styrgaffeln. Detta går nog inte att göra utan att lyfta ur motorn. Då ska jag se till att vara försiktig med den! Lyfta motorn är inget jag vill göra i båten. Smörjnippeln funkade vid test. En ny fettspruta är införskaffad och har tryckt i nästan en tub nu. Läcker dock fortfarande lite, gick tungt att få i fettet så det är nog helt klart något stelnat där inne. Ska försöka trycka i ytterligare fett och se om det hjälper. Verkar vara skillnad på läckage beroende på hur dreven. Något som vet vad som är rimligt att trycka i? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lp75 41 Postad 16 Juli , 2018 Så mycket fett rymms inte, det åker nog ut på utsidan om det inte syns något på insidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eykoon 4 Postad 20 Juli , 2018 2018-07-16 vid 18:19 skrev lp75: Så mycket fett rymms inte, det åker nog ut på utsidan om det inte syns något på insidan. Det verkar vara stop där inne, hade vid närmare kontroll tryckt kolven i sprutan genom fettet. Oklart om det kommit in något som hjälpt, läcker runt 10-15 per dag gissar jag till. Lutar åt att man får börja behandla den där stopskruven så man får loss det i vinter. Tackar för hjälpen iaf, synd att man inte hade tur så man kunde vara lite lugnare. Stämde dock av med ett varv runt problemet. Deras åsikt var att det brukar läcka ibland, inget större problem. Så borde inte vara något att ha panik över. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mira40 0 Postad 25 Maj , 2020 2018-07-15 vid 10:22 skrev Rollen: Förmodligen är det inte smörjnippeln som är problemet. Om man inte smörjer styraxeln regelbundet, stelnar fettet i kanalerna i axeln. Då får man ta isär och rensa kanalerna med en ståltråd och tryckluft. Problemet med insexskruven är att de bara är 4mm nyckelvidd, och det är lätt att dra hålet runt med nyckeln, eller att den går av i hålet. Då har man problem, för då går det inte att borra ur skruven heller. Jag råkade ut för detta i veckan, och fick kapa sönder styrarmen, för att rädda styrgaffeln. Detta går nog inte att göra utan att lyfta ur motorn. @Rollen: Jag har råkat ut för samma sak som du beskriver. Skruven sitter stenhårt, toppen av min insex-nyckel sitter nu kvar i hålet... Hur gjorde du när du kapade styrarmen, har du något tips på hur snittet bäst läggs? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser