Salle65 0 Postad 13 Juli , 2018 (redigerade) Hej Har problem med en Suzuki Dt30 -92 . Lämnade in förgasarna på ultraljudstvätt och rengöring, nu när jag monterar ihop allting och skulle provköra så går den ej på mellan och höga varvtal! Den startar lätt går bra på tomgång men när jag ska dra på så låter det precis som om den inte går rent utan bara bluddrar. Det ljuder en summerton var 7 sekund från reglaget också, det känns som om det är någon begränsning som går in och gör så att inte motorn går på fulla varv. Har byglar bort oljegivaren då den inte fungerade som den ska, olje ser jag att den får då den ryker från avgaserna och att nivån i oljetanken sjunker. Mätte upp den när motorn var igång och då ska den vara kortsluten men det är den inte, om jag fattat handboken rätt. Då motorn gick bra ifjol innan jag rengjorde förgasarna så misstänker jag att felet ligger där och det enda jag kan tänka mig är att det skulle vara något fel trottel sensorn som sitter på mitten förgasaren, den ska ju styra tändningen om jag förstått rätt. Någon som varit med om något liknande? owe Redigerad 13 Juli , 2018 av Salle65 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Multiman 0 Postad 14 Juli , 2018 Hej! Det skulle kunna vara temp-givaren som begränsar motorn, jag hade samma symptom när jag fick in ett gruskorn som for runt och ibland minskade vattenflödet. CDI:n sänker effekten till ett "halta-hem-läge". Om du inte har manualen, så har jag en gammal kopierad på PDF, skicka ett PM. /// Martin /// Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Salle65 0 Postad 14 Juli , 2018 (redigerade) Tack för svaret. Har även kollat upp den också det verkar var en värmegivare enligt en sprängskiss jag hittat, för när jag mäter över den så får jag fram ett motståndsvärde som minskar när motorn blir varm så jag tänkte att den var ok. Men vet du ifall man koppla förbi den på något sätt iså fall? Har även en Suzuki DT65 där så var det en vippa som höll koll på flödet men så verkar det inte vara på denna modell. Men det är precis som du säger att det känns som om det skulle vara något som begränsar när jag ska dra på. Testade att koppla förbi oljesensorn men då fick jag en summer signal från kontrollreglaget var 7 sekund. Tog bort den nu och då försvann summer ljudet men då så uppträder en annan signal likt ett kvittrande ljud från reglaget väldigt skumt!!! //Owe Redigerad 14 Juli , 2018 av Salle65 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Multiman 0 Postad 14 Juli , 2018 Eftersom det piper har du ju ett diagnosticerat fel. Det finns lite felkoder i manualen, har du kollat dom? Har du blinkade lampor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Salle65 0 Postad 14 Juli , 2018 I manualen jag har så står det inget om några felkoder för mitt problem med att det ”kvittrar” vet inte om manualen är nog detaljerad då den omfattar alla motorer från 2- 225 hk. Inga blinkande lampor, det sitter en diod på motorn som ska lysa iså fall och det gör den inte såvida den inte är trasig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Salle65 0 Postad 15 Juli , 2018 Ytterligare felsökning: Nu har jag provat att kopplar ur tempgivaren som är vippa som flödesvakt det ”kvittrar” forfarande provade att kortsluta kontakten ingen skillnad då känns det som att det inte kan vara fel där. Provade även att koppla bort oljesensorn och bygla den då försvann kvittrandet men inställt som ljöd en hög signal var 7 sekund så då känns det som att den ska fungera som den ska. Likadant gjorde jag för oljenivån kvittrandet försvann med det ljöd en signal var 7 sekund då ser det ut som att den borde fungera som den ska. När jag försöker varva upp den på handgasen på reglageboxen så låter som om att den misstänker på höga varv? Kollat gnistan och det har jag på alla tre cylindrarna. Funderar på vad får man för felsymptomer ifall trottelsensorn skulle vara felande? //owe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Salle65 0 Postad 22 Juli , 2018 Då har jag hittat problemet med motorn, blev vilseledd först då reglageboxen gav ifrån sig ett sk. ” kvittrande ljud” och trodde att det var någon givare som gjorde att fartbegränsningen gick in. Men det visade sig efter en hel del provning av olika givare att det var lysdioden som sitter på motorn och som ska blinka vid olika fel, kopplade ur den och då upphörde ” kvittrandet” men om man simulerade ett fel på en givare så kom det en signal från reglagboxen så det fungerar ändå som det ska. När det var konstaterat att felet inte hade något med givarna och fartbegränsningen så gick jag vidare och konstaterade att på nedre cylindern så hade jag bara 2kg komp jämfört med de andra två som låg på 8kg. Det man kan fråga sig varför det är dålig komp på nedre cylinder och ifall det är värt att prova renovera motorn under vintern. Någon som hållit på med att renovera Suzuki motorer som vet? Eller ska man använda motorn till ett bojsänke istället 🙁 // owe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 22 Juli , 2018 (redigerade) Nä, bojsänke låter alltför drastiskt! Men det är nog klart att reparation kommer att kosta en slant. Gissar att nedre cylindern har skurit och behöver borras upp, samt att ny kolv i överdimension måste monteras? Gissar också att orsaken kan vara bristande smörjning vilket då måste utredas/fixas. I verkstadshandboken (boatinfo.no gällande 2-225 hp & 1988-2003, uppslag 197/384) omnämns exempelvis en litet speciell luft/oljeventil enligt skissen nedan. Om man som här misstänker fel i smörjningen av bara en av de tre cylindrarna så frikänns ju oljepumpen. Någonting i oljekanalen från pumpen till just nedersta cylindern blir istället misstänkt. Hos boats.net finns denna skiss, nr "17 check valve" verkar vara denna luft/oljeventil. Bildgooglar man reservdelsnumret fås t.ex. fotot inklippt i bilden nedan. Bara en fundering. Redigerad 22 Juli , 2018 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Salle65 0 Postad 22 Juli , 2018 Tackar för att du delar med dig av det du vet. Får kolla upp det du tipsar om först innan man ger sig till att försöka reparera. Sen så får man väl kolla upp vad allting kommer att landa på ifall man ska försöka ge sig till att renovera motorn, det är väl inte så enkelt att få upp alla bultar som som sitter på motorn efter alla dessa år det har väl ärgat en hel del kan man misstänka så man drar väl av några bultar. Går det att beställa nya kolvar som är överdimensionerad från något ställe? När man ändå river ner motorn så är det väl lika bra att byta de andra kolvarna och lager på en gång. // Owe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Multiman 0 Postad 22 Juli , 2018 Gratulerar till att du faktiskt hittade ett fel! (Yrkesskadad servicetekniker här) Jag skulle be att få ett prisförslag från en verkstad och ställa det i relation till en ny/nyare maskin typ Evinrude E-TEC etc. /// Martin /// Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Salle65 0 Postad 23 Juli , 2018 Ja man får se vad det landar på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 23 Juli , 2018 (redigerade) Har du riktig tur är det bara topplockspackningen som är trasig. Enligt boats.net finns annars kolvar i överdimension 0,25 respektive 0,5 mm. (Lite svårt att tolka vad "piston set 12100-95D01-025" för 80 dollar innehåller, troligen en kolv komplett med dess två ringar?) Märkligt nog verkar man återigen kunna beställa delar från USA-firman hit till Sverige? Går ju att välja "Displaying availability for Sweden". Redigerad 23 Juli , 2018 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Salle65 0 Postad 24 Juli , 2018 Ok. Hoppas du har rätt, kan man konstatera det på ett enkelt sätt utan att riva motorn ifall det ev. kan vara topplockspackningen som gått? Om det är så bara då är det ju idé att göra ett försök att reparera. owe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 24 Juli , 2018 Börja med att riva toppen. Har packningen gått är det ju bara packning och planslipning av toppen och du är hemma. Har du hål i kolven har den gått för magert/felaktig tändning. Men då slipper du borra iallafall, även om det är en del jobb att riva allt och rensa/rengöra från eventuella aluminiumrester. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Salle65 0 Postad 24 Juli , 2018 (redigerade) Det låter som en åtgärd värd att prova, bara man får upp topplocksbultarna utan att dra sönder alla. Men om det skulle vara hål i kolven då borde jag väl ha 0 kg i komp eller? Jag hade 2 Kg på den dåliga cylindern. Vad för komp har men ifall den ska ha skurit? Redigerad 24 Juli , 2018 av Salle65 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 24 Juli , 2018 Inte tvunget, hålet behöver inte vara stort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Salle65 0 Postad 25 Juli , 2018 Ok Då får jag se vad som är felet när jag börjar riva toppen. Tack för all hjälp och idéer på lösningar. Owe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
micke450 1 Postad 7 Augusti 2018-07-14 vid 14:20 skrev Multiman: Hej! Det skulle kunna vara temp-givaren som begränsar motorn, jag hade samma symptom när jag fick in ett gruskorn som for runt och ibland minskade vattenflödet. CDI:n sänker effekten till ett "halta-hem-läge". Om du inte har manualen, så har jag en gammal kopierad på PDF, skicka ett PM. /// Martin /// Halloj lite sen in i detta men har exakt samma fel som ovan hade du handbok?/mvh mickr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Multiman 0 Postad 9 Augusti Hej, Jag har inte kvar manualen eller motorn men ska kolla med köparen, han kanske har den. /// Martin /// Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser