Gå till innehåll
onsdag 04 december 2024

Rekommendera Poster

Hej jag har en MD3b motorn lutar ca 5cm i bakkant om jag har lönenivån mellan strecken på oljestickan så vill det efter jag har stängt av motorn komma ut lite olja från det luftfilter som är ihopkopplad med oljepåfyllnings locket dvs vevhusventilationen ! 

Jag ska nu sänka oljenivån till minstrecket farligt ? Eller helt normalt pga att motorn lutar ju !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej!
Verkstadsmanual MD1b, MD2b & MD3b
Verkstadsmanual RB-backslag

Så olja kommer ut uppe vid 3:an i skissen om nivån på stickan hålls mellan min&max ?
Motoroljan smörjer även backslaget?

MD3b.png

Redigerad av Thomas-1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Tack för svaret Tomas ☺motoroljan och backslaget (ms backslaget ) är separerade . oljan kommer ut ifrån oljepåfyllnings locket som i sin tur innehåller en alldeles för liten OLJEFÄLLA därifrån går en slang till ett av luftfilter burkarna alltså motorn suger luft från filtret genom oljepåfyllnings locket ( 3 an i bild ) detta är vevhusventilationen .

Redigerad av rackarhulda
Felskrivning

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

1. Din beskrivning "lutar ca 5 cm i bakkant" är litet vag men jag gissar att du menar höjdskillnaden mellan vevaxelns bägge ändar? Vevaxeln inuti den trecylindriga MD3b är ju ganska lång men men. (Här skulle en installations-anvisning nog kunnat ge klara besked men nån sådan har jag inte hittat - eller ens sökt efter ännu.)
Vill med detta inlägg...
1a. Få en exaktare uppfattning om storleken på propellerinstallationens neråtlut akteröver. Gärna i vinkelgrader relativt horisontalplanet.
1b. Få ett besked från installations-manual ifall detta är en okej installation eller ej.

2. Problemet med en motor/propeller-installatation med stor neråtlutning akterut blir måhända den sk. stänksmörjningen? (Alltså att vevslängarna förväntas plaska ner i trågets oljyta för att piska upp oljedimma.) Den främre cylinderns vevsläng får ju längre avstånd ner till oljeytan jämfört med den bakersta. Vid alltför stort akterlut blir månne smörjningen av främre veven dålig??
 2a. Det viktigaste är alltid att oljetrycket upprätthålls! Och att ljus/ljudlarm genast varnar så man raskt kan stanna motorn ifall trycket försvinner! Men med detta sagt så har nog oljepumpen ett långt sugrör ner i trågets djupare delar. (Det innebär i praktiken att oljenivån kan sjunka rätt långt under oljestickans stipulerade nivåer utan att pumpen suger luft.)
 2b. Ofta märker man som första tecken - när pumpens sugrör suger luft -  korta larm i svallvågor när båten kränger till. Sådana sekundkorta gnällsignaler från oljetrycket signalerar typ `nu är det fanimej hög tid att fylla på mer olja´ !!

3. Angående vevhusventilationens oljefälla så finns nog minst lika utföranden som det finns motortillverkare? Kraven på en sådan varierar nog alltefter motortyp och dess ålder??
Detta med oljefällans exakta utförande för bästa prestanda för minsta kostnad varierar.
3a. Ett off topic specialfall är f.ö. encylindriga motorer, där utnyttjas vevhusvolymen som en luftpump. (OT som sagt men när den encylindiga enda kolven går ner minskar vevhusets totalvolym, den oljedimmiga vevhusluften pressar ur. En enkel ventil i luftflödet kan skapa vakuum i vevhuset vilket är allmänt fördelaktigt eftersom gaser/oljor då tenderar att läcka in snarare än ut.
3b. Men alla motorer med fler än en cylinder har i princip `konstant vevhusvolym´ för när en kolv går upp så går nån annan ner. (Kolvarnas rörelser i flercylindriga motorer ger alltid nettoresultatet noll volymförändring i vevhuset, rätta mig gärna om ni hittar nåt undantag!?)

Bara spridda funderingar. 😵

Redigerad av Thomas-1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Thomas-1 !

Vad tror du om detta ,

https://www.blocket.se/Gavleborg/Alla_Volvo_Penta_motorer_med_vevhusfilter_80371934.htm

Jag undrar måste man ha vevhusventilationen kopplad till luftfiltret ?

Jag menar det verkligen suger ju mycket luft därifrån och då i mitt fall även olja !

Är det slitna kolvringar , låter lite långsökt men ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan inte låta bli att lägga mig i.

Att maskinen lutar 5 cm. bakåt är ganska normalt vid installation i en båt, att som skrivits innan laborera med oljenivån är att sänka marginalerna, då oljepumpens picup sitter i motorns framkant, och oljans uppgift förutom att smörja är att transportera bort värme, och MD 3 har ganska lite olja i sin oljesump redan från början.

Frågan om man måste ha vevhusventilationen till insugsljudämparen, svaret är nej, men det är praktiskt.

Att börja laborera med sportluftrenare tror jag inte på, då det som ofta benämns som luftrenare på MD maskinerna i själva verket är insugsljudämpare, båtar rör sig väldigt lite i dammiga miljöer.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan skrev rackarhulda:

Hej Thomas-1 !

Vad tror du om detta ,

https://www.blocket.se/Gavleborg/Alla_Volvo_Penta_motorer_med_vevhusfilter_80371934.htm

Jag undrar måste man ha vevhusventilationen kopplad till luftfiltret ?

Jag menar det verkligen suger ju mycket luft därifrån och då i mitt fall även olja !

Är det slitna kolvringar , låter lite långsökt men ?

Du kan naturligtvis låta bli att suga in vevhusventilationen i insugningsljuddämparen. Men då sprider du oljedimman i hela motorrummet i stället. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej tack för visat intresse i tråden det måhända att det kommer ut lite oljedimma i motorrummet men som det är nu kommer det ut olja ur luftfiltret det är inte heller så roligt ! Det handlar inte om någon större mängd men jag gillar inte oljespill !

Kommer jag att få mitt problem löst med en ny OLJEFÄLLA och luftfilter ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 timmar sedan skrev rackarhulda:

Hej tack för visat intresse i tråden det måhända att det kommer ut lite oljedimma i motorrummet men som det är nu kommer det ut olja ur luftfiltret det är inte heller så roligt ! Det handlar inte om någon större mängd men jag gillar inte oljespill !

Kommer jag att få mitt problem löst med en ny OLJEFÄLLA och luftfilter ?

Jag är nästan säker på att det är kolvringarna som är boven i dramat !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det sötvattenkylning på maskinen?

Har den varit monterad från början?

Om ja, med tvekan är det lönt att åtgärda.

Om nej, kör och njut så länge det går, byt maskin när något börjar krångla.

Ja jag är hopplöst trött på dessa smådieslar, kostnaden drar iväg om man börjar riva i dom, även begangnade delar verkar vara gjorda av guld.

😉

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan skrev Pentax:

Är det sötvattenkylning på maskinen?

Har den varit monterad från början?

Om ja, med tvekan är det lönt att åtgärda.

Om nej, kör och njut så länge det går, byt maskin när något börjar krångla.

Ja jag är hopplöst trött på dessa smådieslar, kostnaden drar iväg om man börjar riva i dom, även begangnade delar verkar vara gjorda av guld.

😉

Sötvattenkylningen

har varit monterad i ca fem år , som du säger reservdelarna verkar vara gjorda av guld !

Som pensionär kan man inte lägga hur mycket som helst .

Det lutar väl åt kolvringarna tror jag skulle kosta mig tre tusen jobbet gör jag själv .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det bara lite oljesöl (ja dom har väl varit mer eller mindre oljesöliga under hela sin levnad) fortsätt att köra, rör inget, fem år bara med sötvattenkylning, låter inte bra.

🤐

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om allt annat funkar är det väl bara att sätta en burk under luftrenaren och samla upp spillet. Om du vill vara extra ekonomisk kan du ju slå tillbaks oljan i motorn. Det är ju så populärt med återvinning i dessa  dagar.

• Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För länge sedan under svenska handelsflottans era kallade man spillburken för (Helsingborgs packning)  pga burken var oftast en Gevalia kaffeburk ni som kommer ihåg !

Jodå tanken har slagit mig att sätta en burk under luftrenaren jag får väl måla den i penta grön så smälter den liksom in 😂 .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...