Fisketyp 0 Postad 12 Juli , 2018 Köpt en ny båt som jag mest har på trailer. Men nu har jag fått en båtplats i Öresund, tänkte ha båten liggande där under sommaren. Kommer av olika anledningar (såsom miljö, utseende, pris) inte bottenmåla min båt. Planen är att ta upp båten regelbundet och spola av den och låta den torka. Jag besöker regelbunden andra orter med båten så det blir en ganska naturlig del av båtlivet. Men, funderar på hur länge jag vågar ha båten liggande i sjön utan att få påväxt? Handlar det om dagar eller några veckor? Det ger väll sig efterhand men hade varit skönt med lite experttips. Det är en glasfiberbåt som ska ligga i Barsebäckshamn (dvs inget sötvatten). Tack på förhand! 🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hbengtsson 174 Postad 12 Juli , 2018 På västkusten hade jag nog inte velat ligga utan någon form av behandling. Det finns miljövänlig färg som testats med gott resultat men då faller det förstås på pris... och utseende om du inte gillar looken. Själv kan jag dock tycka att bottenfärg kan klä vissa båtmodeller. Det framhäver linjerna. Gärna lite snobbigt i vitt ;-). Men det kan ju vara en vanesak kanske. Annars är det väl duk på din båtplats om det passar. Eller ta upp och spola kontinuerligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 12 Juli , 2018 Efter 2-3 dagar har det växt duktigt. Tvättar du varannan dag är det nog lugnt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 12 Juli , 2018 Har du en ren botten är det ju en hel del jobb att bottenmåla den första gången och efter det så är ju botten "förstörd" Jag skulle nog tagit upp båten med en viss regelbundenhet och gjort ren den i botten. Var 14 dag kanske!? Det växer mest på den sidan som solen har mest tillgång till och i vattenlinjen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 495 Postad 12 Juli , 2018 Sjögräs går ju alltid att få bort, det är havstulpanerna som är svåra. Havstulpanerna settlar (fäster) mer eller mindre kontinuerligt på Sveriges västra kust. Efter att de satt sig har man 2 - 3 veckor på sig att få bort dem, så båtbotten bör rengöras varannan/vartredje vecka. Sedan kan man försöka ha koll själv så att man inte behöver tvätta onödigt ofta, läs mera här. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 12 Juli , 2018 Alltså, om jag lägger förtöjningslinorna slarvigt så att de delvis åker ner i vattnet, så är de slemmiga av påväxt nästa dag. Efter fem dygn har de långt skägg av brungrönt klägg. Det växer helt otroligt snabbt från slutet av naj fram till tidig höst, i alla fall där vi har båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 12 Juli , 2018 Det beror ju också på hur mycket man åker med båten. Kör man ofta och marschar 20-25knop är det en helt annan sak än om man kör 5knop en gång i månaden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fisketyp 0 Postad 12 Juli , 2018 1 timme sedan skrev Mackey: Sjögräs går ju alltid att få bort, det är havstulpanerna som är svåra. Havstulpanerna settlar (fäster) mer eller mindre kontinuerligt på Sveriges västra kust. Efter att de satt sig har man 2 - 3 veckor på sig att få bort dem, så båtbotten bör rengöras varannan/vartredje vecka. Sedan kan man försöka ha koll själv så att man inte behöver tvätta onödigt ofta, läs mera här. Mackey Tack! Hörs lovande! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fisketyp 0 Postad 12 Juli , 2018 17 minuter sedan skrev Mange249: Det beror ju också på hur mycket man åker med båten. Kör man ofta och marschar 20-25knop är det en helt annan sak än om man kör 5knop en gång i månaden. Tanken är ju turer var&varannan dag. Marsch drygt 20 knop och max 30 knop. Även detta inlägg ger mig lite hopp :-). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser