Gå till innehåll
onsdag 18 september 2024
Olten

Batterival

Rekommendera Poster

Tänkte uppgradera batterier mm i min Coronet. Har nu två Biltema AGM som förbrukningsbank och ett Varta startbatteri för motorerna.

Skulle vilja sätta i nya AGM av bra kvalitet på förbrukningssidan samt även byta startbatteri, vill även öka förbrukningsbanken så jag kan lagra mer energi från solcellerna.

Hur stor skillnad är det i kvalitet på AGM av olika typer? Eller är vissa AGM mer lämpade för laddcykler än andra?

Kan jag sätta AGM även på startsidan (dubbla penta bensin V8 260hk) ev två i parallell ellerräcker t.e.x Biltemas största AGM som start för stor V8 (rätt så lättstartade)

Jag kör med klassisk koppling med skiljerelä (Bluesea) mellanbägge bankarna!

(kör med Biltema AGM i min dieseljeep sen 3 år och det funkar ju)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Olten:

Hur stor skillnad är det i kvalitet på AGM av olika typer? Eller är vissa AGM mer lämpade för laddcykler än andra?

Kvaliteten på vanliga AGM är ganska likvärdig, det går helt enkelt inte att gör de så mycket bättre. De som köpt riktigt dyra batterier brukar hävda att de är sååå mycket bättre Men det är nog snarast en psykologisk försvarsmekanism. Det var någon som hävdade att hans AGM var så mycket bättre än Biltemas. Trots att Biltemas batteri hade samma tillverkare men annan färg på batteriet.

Men det finns dåliga batterier där man sparat in på kvaliteten. Det man kan göra är att jämför vikten, de dåliga batterierna är alltid lättare.

Rådet är att inte köpa noname.

Det finns AGM som klarar djupurladdningar bättre men de är dyrare och mycket tveksamt om de lönar sig.

Det bästa rådet är så många batterier som möjligt. Batterier tar stryk ju djupare man laddar ur dem. Laddar man bara ur 10-20% av kapaciteten så håller de i evighet.

En större batteribank tar emot laddning snabbare också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack. Hjertmans i Ulvsunda säljer 100 Ah batterier för ca 2000 kr, minns inte namnet. Gråq med skruvpoler och ser ut som Victrons super AGM 100 Ah men utan namnet. Finns inte i katalogen.

Vet inte kvalitet men tänkte ev köpaoch flytta biltemabatterierna som startbatterier.

Batterierna hos Hjertmans ger ju mer Ah för pengarna än Biltema

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur var det med AGM som start för dubbla V8? Kanske parallell för lite mer cca?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Olten:

Hur var det med AGM som start för dubbla V8? Kanske parallell för lite mer cca?!

V8 bensin brukar ju inte vara så tunga att dra igång. Du kan ju prova med ett och ha det andra som reserv.

Jag skulle nog vilja ett separat batteri till varje motor med möjlighet att parallellkoppla.

Men jag är ju seglare och notoriskt misstänksam mot motorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

V8 bensin brukar ju inte vara så tunga att dra igång. Du kan ju prova med ett och ha det andra som reserv.

Jag skulle nog vilja ett separat batteri till varje motor med möjlighet att parallellkoppla.

Men jag är ju seglare och notoriskt misstänksam mot motorer.

Jo jag kommer nog att göra så, tar dom bägge identiska Biltema AGM och fördelar dom rättvist på bägge motorerna och sen nya och fler batterier till husbanken och sen möjligheter till parallellkoppling samt automatiska skiljereläer mellan bankarna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...