goetheiby 9 Postad 12 Juli , 2018 Jag köpte en 33ft segelbåt för ca 1 år sen och seglar nu min förste sommar med den och jag har upptäckt en grej som jag inte kan lösa och det är att masten vibrerar så att hela båten skakar och gungar när det blåser över 8 m/s, när jag ligger i hamn och när jag seglar. Jag har förstått att uppstår av virvelavlösningar (?) och har försökt att få det att sluta med att bryta vinden men jag lyckas inte. Det hjälper inte att spänna babystaget eller akterstaget.. Har möjligen någon en aning eller bra tips? Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsakelarsson 32 Postad 12 Juli , 2018 Min hamngranne hade samma problem för några år sedan. Han löste det genom att tejpa en lång remsa självhäftande tätningslist (c:a 6 mm tjock) på båda sidor av mastens övre del, dvs ovanför spridarna. De satt kvar säsongen ut och han fortsatte med detta tills han bytte båt några år senare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
goetheiby 9 Postad 13 Juli , 2018 Ok, tack! Ska pröva detta omgående. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser