svmidna 1 Postad 10 Juli , 2018 Hej! Jag har en Parsun 2.6 fyrtakt (årsmodell 2011) som startar och varvar mycket fint på tomgång. När jag slår i en växel och gasar varvar motorn upp en aning och för att sedan tappa orken och gå ner på tomgång igen. Vrider jag då ner gasen dör motorn, låter jag gasen vara dör motorn. Jag har gjort rent hela bränslesystemet med nya slangar, packningar osv. Nytt tändstift. Kan det vara tjuvluft som är orsaken till mina problem? Har tidigare hört att det pyser någonstans i motorn. Typ topplocket. CDI-Boxen har jag också funderat på men de går väl sällan sönder? Enormt tacksam för svar. /svmidna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 10 Juli , 2018 Vad händer om du ger lite choke när motorn är på väg att dö? När den dött, går den att starta igen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
svmidna 1 Postad 10 Juli , 2018 (redigerade) 3 minuter sedan skrev ziggemannen: Vad händer om du ger lite choke när motorn är på väg att dö? När den dött, går den att starta igen? Vad jag har märkt så händer inte speciellt mycket om jag ger lite choke. När den dött startar den igen efter några drag. Inte speciellt svårt att få igång den igen. Redigerad 10 Juli , 2018 av svmidna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 10 Juli , 2018 (redigerade) Har du bytt membran till bränslepumpen? Dessa blir hårda med åren och kostar inte mycket att byta. Om det blir hårt orkar den inte pumpa den mängd soppa du behöver. Det låter som du har bränslerelaterat problem, då jag förstår att motorn går som den skall utan växel dvs belastning? Redigerad 10 Juli , 2018 av ziggemannen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
svmidna 1 Postad 10 Juli , 2018 1 timme sedan skrev ziggemannen: Har du bytt membran till bränslepumpen? Dessa blir hårda med åren och kostar inte mycket att byta. Om det blir hårt orkar den inte pumpa den mängd soppa du behöver. Det låter som du har bränslerelaterat problem, då jag förstår att motorn går som den skall utan växel dvs belastning? Motorn har ingen bränslepump utan bensinen rinner från tanken ner till förgasaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 10 Juli , 2018 2 timmar sedan skrev ziggemannen: Har du bytt membran till bränslepumpen? Tror du tänker större motor och dessutom 2-takt? Sådana hade ju membran-drivna pumpar vars drivkraft var tryckvariationer i vevhuset. (Större 4-taktares eventuella bränslepumpar drivs däremot av kamaxeln - detta eftersom vevhusets tryckvariationer normalt och helst bör hållas obefintligt .) Nå, här en sajt med reservdelsskisser för denna lilla fyrtakts 2,5-hästare som krånglar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
svmidna 1 Postad 10 Juli , 2018 (redigerade) 9 minuter sedan skrev Thomas-1: Tror du tänker större motor och dessutom 2-takt? Sådana hade ju membran-drivna pumpar vars drivkraft var tryckvariationer i vevhuset. (Större 4-taktares eventuella bränslepumpar drivs däremot av kamaxeln - detta eftersom vevhusets tryckvariationer normalt och helst bör hållas obefintligt .) Nå, här en sajt med reservdelsskisser för denna lilla fyrtakts 2,5-hästare som krånglar. Reservelar har jag tidigare beställt till andra delar på motorn och efter mkt fix gick den bra i ca 3 dagar. Sedan började de problem jag beskrivit. /svmidna Redigerad 10 Juli , 2018 av svmidna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 10 Juli , 2018 vakum i bränsletanken? Testa att ta bort beninlocket Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 11 Juli , 2018 (redigerade) Ditt ordval "tomgång" verkar litet dubbeltydigt? [Dels detta: Jag har en Parsun 2.6 fyrtakt (årsmodell 2011) som startar och varvar mycket fint på tomgång. Här menar du uppenbarligen med ordet tomgång nåt i stil med `utan ilagd växel´. Dels detta: När jag slår i en växel och gasar varvar motorn upp en aning och för att sedan tappa orken och gå ner på tomgång igen. Vrider jag då ner gasen dör motorn, låter jag gasen vara dör motorn. Här menar du nog plötsligt låga `tomgångs-VARVTAL´ oavsett ilagd växel eller inte?] Du skrev vidare: Kan det vara tjuvluft som är orsaken till mina problem? Har tidigare hört att det pyser någonstans i motorn. Typ topplocket. Tja, motorn verkar uppenbarligen vara helt orkeslös så tjuvluft är ett rimligt antagande. Tror I övrigt som du att att CDI-tändningen är oskyldigt till felet, detta eftersom din motor verkar starta bra. [CDI-tändsystem brukar paja helt och hållet, alltså typ `allt eller inget´. (Normalt är kruxet elektriskt sett nog vid startsvårigheter, alltså vid det låga varvtalet just vid start. Närmare bestämt att svänghjuls-magneten inte generar tillräckligt med energi för en bra startgnista.) Men du har inte startsvårigheter, så förmodligen kan hela ditt tändsystem* därmed friskförklaras?] Tror fortfarande på nån sorts problem med bränsletillförseln. Men att `chokning´ inte påverkar verkar vara en försvårande omständighet? Vete katten, hoppas nån annan på forumet har bättre svar! *) Finns dock ett enkelt utfört test angående högspänningskabeln. Att spreja vatten runt tändkabeln med en vatten-blomspruta, vilket kan avslöja bristande isolering genom de gnistor som eventuellt syns. (Tror inte på detta med `usel tändkabel´ men som sagt, inför START OCH TOMGÅNGSVARVTAL är utbordares svaga punkt den låga matningsspänningen som tillförs. Fukt och tändkabelsprickor slår hårdast vid just startförsök, vanligen vägrar motorn starta. Men vid uppvarvning av motorn stiger spänningen raskt, risken för överslag/gnistor ökar markant - så vem vet? Redigerad 11 Juli , 2018 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 11 Juli , 2018 Om choken är en primerpump så påverkas ju även den av bränslebrist i förgasaren. Spjällchoke finns väl knappt längre? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 11 Juli , 2018 2018-07-10 vid 17:40 skrev Thomas-1: Tror du tänker större motor och dessutom 2-takt? Sådana hade ju membran-drivna pumpar vars drivkraft var tryckvariationer i vevhuset. (Större 4-taktares eventuella bränslepumpar drivs däremot av kamaxeln - detta eftersom vevhusets tryckvariationer normalt och helst bör hållas obefintligt .) Nå, här en sajt med reservdelsskisser för denna lilla fyrtakts 2,5-hästare som krånglar. Jepp. Tänke för fort:-) Dåligt med vaccum i vevhuset på en fyrtakt.... Jag har själv en 2,6 hp Parsun som motor när vi hyr båt i någon småsjö, och choken är nog av typen spjäll då den enligt instruktionsboken skjutas in till hälften när motorn startat kall, och efter någon minut skjutas in helt. Problemet ovan verkar vara bränslerelaterat, och det sitter ju en bensinkran på de här motorerna. Jag hade kopplat förbi denna för att uteluta den som felkälla. En annan sak är ju flottör/flottörventil. Punkerad flottör eller kärvande ventil kan verkligen ställa till det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser