kallekk 0 Postad 9 Juli , 2018 Hej! Var ute och körde här i förra veckan då båtmotorn plötsligt dog. Efter lite enklare kontroll av stift såg jag att den inte verkade få soppa. (Då stiften inte vart blöta, trots full choke) lossade slangen från förgasaren till bränslepumpen och körde på starten. Bränslepumpen pumpade på bra med soppa. Då började bortplockningen av förgasarna. Rengjorde dessa med rödsprit och tryckluft noggrant. Tog lös skruvar och munstycken och rengjorde även dessa. Satt tillbaka allt och testade starta motorn. Gick igång ganska omedelbart men fick ingen tomgång och gick oroligt innan den dog. Startade inte igen. Kom på mig att jag inte ställt in "blandningsskruven" på respektive förgasare. Glömde kolla vad de stod på innan jag tog isär det men körde på 1.5v ut på bägge och fick igång den igen. Gick oroligt men fick precis tomgång innan den dog efter en stund. Började då kolla tändningen med stroboskoplampa och läste någonstans att ja skulle ha 3-4° tdc på tomgång och 34° när jag vridit fördelaren så pass mycket att "mellanläget" var i. Mycket gas men inte sista biten där den varvar som mest.. svårt att förklara. Fick iaf det justerat. Och den gick betydligt jämnare. Gick betydligt jämnare och kunde få den att gå med lite förhöjd tomgång. For ut och körde och den var nära på att dör varje gång jag skulle lägga i en växel. Men den höll sig igång. Vid fullt gaspådrag kunde den plötsligt dö men innan den stannat av helt och hållet vakna den till liv. Märkte att blåsan vart mjukare.. ventilationsskruven på tanken var öppen som den skulle. Körde i säkert 20min. Parkera den i hamnen och trodde de var lite finjustering kvar. Nä, då startar den inte igen.. Började skruva lite på blandningsskruvarna och då gick den igång igen. Men dålig till ingen tomgång. Trots att den är inställd ganska högt.. vart ska jag börja? Funderar på att ta isär förgasarna igen och börja om från början.. det enda jag kan minnas som inte stämde riktigt var när jag skulle sätta ihop ena förgasaren och "tube idle" som det står på sprängskissen kändes lite lätt böjd och var svårt att få ner. Men fick ner den som den skulle med kopparringen.. hjälp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 10 Juli , 2018 Du gör fel när du skruvar på blandskruvarna för lågfarten. Sedan om det är felet är en annan femma. Nu när du meckat med tändningen så vill det till att du vet vad och hur du gjort, för blir det fel här så är det ett helv... att få den att gå bra. Är nämligen inte bara att vrida på fördelaren utan man måste få till det mekaniska liret mellan förgasare och tändkurvan bla throttle actuator plate och carburator cluster. Finns lite olika skruvar att meka med bla idle stop screw. Tändläge tomgång är 7-9° vid 2000-4000 rpm ska den ligga på 38° för att sedan på fullt skaft ligga på 35° Får man det här fel så är risken stor att man bränner en kolv. Vilket fall som helst så tomgången måste justeras med växel i dvs motorn ska vara belastad. Förtöj båten säkert mot brygga. Grundställ lågfartsnålarna 1 varv ut från botten. starta. Justera idle stop så du får tomgång ca 800 rpm i med växel tomgången bör då sjunka till 600-650 rpm, vill den dö så justera ut lågfartsnålarna 1/2 varv prova igen och gasa ur motorn. Kolla tomgången att den ligger kvar på 800 rpm obelastad annars justera med idle stop. Upprepa proceduren med växel i. Om den fortfarande vill stanna öppna lite till på nålarna. Så här får man hålla på tills motorn går stabilt med växel i under flera minuter. Efter varje justering måste motorn gasas ur. Men som sagt felet kom ju plötsligt så det här med att börja skruva på inställningar är kanske inte rätt åtgärd, men nu har du ju redan gjort det..... Hur mår blåsan, den är ett känt felfenomen. Att det kommer soppa från pumpen betyder inte att den är felfri. Ett membranbyte skadar inte om det aldrig blivit gjort tidigare. Hur såg stiften ut i färg? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kallekk 0 Postad 10 Juli , 2018 Hej Gelis, och tack för snabbt svar! Vad skall tändningen vara på i de läge då fördelaren rör förgasaren och spjällen är påväg till att öppnas? Ska till båten i eftermiddag efter jobbet så ska se till så att tändningen står rätt då, och göra ett nytt försök med bladningsskruvarna och denna gång med växeln i! Tack för den info. Skam den som ger sig... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kallekk 0 Postad 10 Juli , 2018 Detta är vad jag gått efter för tändinställning. 3-4grader kontra 7-9grader låter ganska mycket. Vad stämmer och vad stämmer inte? Vill få det helt rätt. Manual specs are different for each but this is close enough to get them all REAL close. This assumes nothing is broken or "wrong" with it. This also assumes that the timing pointer is properly adjusted (if adjustable) to accurately read TDC of the #1 piston.This basic procedure will work for all the 2/3/4/6 cylinder inlines from 1960 to 1988. It's not for the newer 3 and 4 cylinder loopers.Engine offDisconnect throttle cablePull throttle arm to full throttle and verify carbs open fully. Adjust main throttle stop so that the carbs are JUST hitting thier own little throttle stops. The idea here is that you want the screw stop and NOT the carbs acting as the "final stop" for your throttle lever.Return the throttle to idle, carbs should be closed. Set all idle screws to 1 3/4 turns out from lightly seated.Remove all plugs except #1, hook a timing light to #1. Then follow the narritive.When the throttle is in the idle position the carbs should be fully closed and the ignition retarded. It is the amount of retardation that determines your idle speed and is set later with the idle stop screw. Timing Event One - throttle pickup.As the throttle is advanced, the spark timing advances toward TDC and then to before TDC. As the timing is just passing TDC the 1st (minor)throttle pickup should hit and start to open the carbs. Use the timing light. Adjust the tang or trigger screw to make this a reality. All of them are speced different, but if the 1st pickup hits at 3-4 degrees BTDC advance - you win. Use the timing light with a friend cranking it to complete this setting.Timing Event Two - max advance.As you continue to advance the throttle the timing will advance while the carbs slowly open a bit more. The next adjustment is max advance, this is the point where the distibutor (or trigger) can advance no more. Set the max-advance stop to 21 degrees for "direct charge" crossflow inlines and 34 degrees for the older plain vanilla crossflows. Use the light, - err to the side of caution.Right after max advance, further throttle motion should cause the second throttle pickup to hit and open the carbs to full. You already set that -now verify it.Leave the throttle cable disconnected and go to the water. Leave the boat strapped to the trailer and back it in so it's deep enought to run. Have a friend crank it while you operate the choke and throttle. Warm it up at 1500 rpms's.When "warm" adjust the idle stop screw for about 800 rpm and then ajust your idle needle(s) in (one at a time) till the motor stumbles. Quickly backing it out 1/2 turn from "stumble" will usually save it from needing a re-start. Do that for all the idle screws. Re-set idle stop for 800.Now have your friend put it in gear (make SURE you are on the transom NOT in the water) and reset your idle stop for as low as you can get it. 500-600rpm is great if your old reeds will let it idle that low in gear. Now, re-adjust the idle screws, in to stumble, then 1/2 turn out. When you've gone back and forth with that a few times and have it "perfect" - adjust each one out 1/4 turn.Reset the idle stop so that it's about 700-800 out of gear and 500-600 in gear. Sometimes bad reeds won't let you get that low, you've GOT to get it under 1000 in neutral (worst case) to avoid beating up your lower unit when you shift into gear, even 1000 is "bad" but like I said "worst case".Now adjust (and hook up)the throttle cable so that with the shifter in neutral, there is light to moderate pressure holding the throttle arm against the idle stop.Take the boat off the trailer and go out in the water. Try the hole shot. If it falls on it's face try adjusting the idle screws out 1/4 turn at a time (all of them together) till you can get a hole shot. You can kind of do this on the trailer at the ramp, but it's not really safe for you, the boat, or the tow vehicle.You're done.-W Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 10 Juli , 2018 Scannade några sidor ur Mercurys verkstadshandbok, då jag inte vet exakt vilken modell du har så kanske det inte stämmer till 100%, men det verkar ganska lika genom årsmodellerna med fördelare. Skruvade en hel del med gamla Murclor för länge sedan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 10 Juli , 2018 (redigerade) Kan inte ladda upp sista sidan pga 1,95Mb begränsning, Fixat men lite otydlig blev den Redigerad 10 Juli , 2018 av Gelis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kallekk 0 Postad 10 Juli , 2018 min motor ligger mellan: 9001581 thru 9082513 Om det spelar stor roll.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kallekk 0 Postad 10 Juli , 2018 Tack så hemskt mycket! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
50sman 55 Postad 19 Augusti , 2020 Hej. Är min 80 hp - 1978 en "direct charge crossflow inlines" eller "older plain vanilla crossflows". Jag gissar på direct charge? Btw kakkekk - hur gick det till slut? /T Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser