Gå till innehåll
onsdag 04 december 2024
Gäst Anders Persson

Kylproblem Mercury 500 (50HK) 1978 4 Cyl.

Rekommendera Poster

Gäst Anders Persson

Hoppas någon kan hjälpa mig. Köpte en Mercury utombordare för några veckor sedan. Killen jag köpte den av sa att den kylde dåligt och när jag sen hemma provkörde den så kom det bara en svag stråle ur skvaller röret. Trodde då självklart att det var dags för impellerbyte vilket jag också utförde. Men problemet var att den gamla impelllern var nästan ny. Men jag bytte iaf. och när jag sedan åter moterade ihop allt så hade jag ingen kylning alls. Eller problemet är att det ej längre kommer något vatten ur skvaller röret. Provade att byta håll på impellern ifall jag satt den åt fel håll men utan resultat. (Den är nu rätt monterad). Det kommer vatten ur avgassystemet men lossar man vattenpluggen i blocket så kommer det svagt med vatten upp till de 2 undre cylindrarna. Vart blandas igentligen vattnet och avgaserna? För det skall väl användas som ljuddämpning om jag inte missförstått allt. Stigarröret såg helt okej ut ända tills efter demontering för det var fastärjat (motorn är saltvattenkörd tidigare visade det sig). Packningen i överänden på stigarröret såg även den helt okej ut kaske lite dålig spänst i den men i övrigt hel och fin. Så snälla någon hjälp mig med vad det kan vara för fel. Spolar man med vatten uppifrån i skvallerröret så rinner det ut i stigarröret i nerkant (detta är utan växelhuset monterat) men sätter man vattenslangen (dåligt tryck) direkt på stigarröret så kommer det ej något vatten ur skvallerröret utan endast ur avgas systemet. Hjälp mig snälla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders Persson

Vad händer föresten om vattentrycket till spolmuffen är för dåligt? Är det stort vattenflöde som behövs så inte en del av felet beror på att det blir för lite vatten till motorn när jag testar? Blir det högt tryck av impellern i motorn (stigrör mm.). Eller skall trycket från en vattenslang men halvbra tryck räcka?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en likadan motor med precis samma problem som du beskriver. Dock lyckades vi aldrig hitta felet (om det nu var ngt fel) motorn gick alltid problemfritt förutom utebliven skvallerstråle på låga varv. Motorn var av -80 års modell och är såld sen länge. Ska bli kul o se vad du får för svar. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tryck in en ståltråd i skvallerhålet och ruska runt. Var stopp i våran 50:a också. Men kom tillbaks efter ett tag. Är skit som snurrar runt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders Persson

Tyvärr har jag redan provat iden med ståltråd i skvallerröret. Det var bland det första jag provade men tyvärr kommer den inte in så långt. Som jag skrev i min första post, vore det stop i skvallerröret så borde jag inte kunda få vattnet att gå uppeifrån och ner via stigarröret men inte tvär om tycker jag. Även stigarröret var innan och efter demontering skräpfritt och buggelfritt. Så jag behöver tyvärr fler ider och hoppas jag inte går samma öde tillmötes som föregående talare som inte lyckats hitta felet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Arne

Hej.Ta och kolla så att röret mellan pumphuset och motorn räcker till på längden samt att det tätar riktigt.Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Arne för svaret. En liten fråga bara. Jag har fått samma tipps av en kille tidigare på ett forum att kolla så röret är tillräckligt långt och att det tätar i bägge ändar. Men hur är detta tänkt det skall gå till? Enda sättet att se om det läcker eller är tillräckligt långt är att montera ihop hela riggen och gör jag det så ser jag ju inte röret. Är JAG korkad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns vell ingen termostat på de dära mercury motorerna heller va??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om du håller upp överdelen på impeller huset på rätt plats i riggen ser du om det är den tänkta höjden eller om du hamnar innanför riggkanten. jag provade att blåsa med tryckluft från bådahållen när nederdelen är bort plockad. om det inte finns någon kylmantel är det väl bara att monterabort toppen och kontrolera storleken på kylkanalerna som återstår. på min ga: penta var det ca 1mm kvar borrade upp dem till 9 för att inte skada godset det skulle vara 10mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren, vad det gäller termostaten så tog jag det för givet eftersom en kille på Marin&Fritid i Laxå påstod att det fanns en termostat under den kåpan på barbord sida på blocket. Vad det gäller att kontrollera längden på röret förstår jag fortfarande inte. Jag vet att inte röret är för kort för att nå ner men om det saknas 1mm eller liknande kan jag aldrig se om jag inte vet det exakta måttet på den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det med kylmantel lät intressant. Vad är detta? Sitter det på ovansidan av kotan som stigarröret och avgassystemet går in i innan blocket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får jag tyvärr anse att detta är ett för svårt problem för detta forum att hjälpa mig med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Felet hittat! Det var innre och yttre avgasplåtarna som var helt sönder ärjade att alla kylkanaler var fyllda med saltavlagringar. Skall montera ihop blocket och riggen idag och provköra med nya avgasplåtar så nu hoppas jag verkligen det var det som är felet. Men efter ha sett det kan jag inte tänka mig att det är något annat och det var säkert även det som orsakade att inte snurran ville gå på högvarv ordentligt heller. Hoppas nu denna tråd kan hjälpa någon annan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Andreas

Tack för att du skrev vad det troliga felet var på din. Har en 20hk Mercury från 70talet som det inte heller kommer vatten ur hoppas det är samma fel som på din! Stort tack Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rickard

Sorry, har inte sett dig, annars har jag bänt rätt bra i dom där maskinerna nu... Ett tips. Om du inte redan har det så. Skvaller slangen ska sitta på toppen på blocket bak. Inte nere vid avgasplattan (botten). Då blir du inte lurad utan vet att vattnet fyller alla kanaler. Gängan är samma så du kan bara byta plats påt. Du kan också slå i lite glykol där på vintern för att förhindra rost och frysning. Mvh Rickard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas det hjälper dig i ditt sökande och har du några frågor så får du gärna fråga här eller dra iväg ett mail till dig för jag har nog nästan läst alla forum som finns att läsa om detta samt nu även haft isär hela motorn så jag vet hur saker och ting fungerar. Är din motor oxå saltvattenkörd? Det finns lösning även på ditt problem så hör av dig så försöker vi lösa biffen tillsammans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Richard, Har du några förslag hur man löserupp torkat salt inne i vattenkanalerna i blocket då? Har fått min så pass bra att den kyler hyffsat igen men jag är inte helt nöjd än med flödet i blocket men har inte en anining hur jag skall få rent de små kanalerna i blocket. De små hålet på denna bilden alltså.

post-10845-1394234422,4774_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rickard

Fattar inte riktigt var bilden är tagen faktiskt. Ser ut som nån av tvärkanalerna mellan cylindrarna. Är det så mycket så att du inte får nån kylning där menar du? Det kommer ju inte spruta vatten genom skvallerslangen. Typ 98 procent går ju ut genom drevet, men det visste du ju redan. Varmt sötvatten? Fast det tar ju ett tag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rickard

Ahh. Nu tror jag jag minns. Bilden är på powerheadet underifrån och upp. Är inte det där uppgående vatten där?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske skulle förtydligat bilden igår. Stämmer bra som du säger att det är över klumpen/vattenhuset som stigarröret går in i så alltså underkant på blocket. Det finns 5st inloppskanaler till blocket från vattenhuset. 2st små och 2st större fyrkantiga samt 1st lite större runt hål (syns inte på bilden). Men som du säger så kanske det släpper allt eftersom jag kör med snurran i sötvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst ubbe

Hej! jag har precis som några av er, haft problem med kylningen. Jag har en gammal Mercury 20hk som det tidigare var klen stråle på, snarare skvätte lite på låga varv. Den har tidigare gått i saltvatten, men nu går den i Dalälven sedan några månader och kan säga att nu har det blivit en riktig vattenstråle även på låga varv. Har ej gjort något åt motorn, utan bara kört den som den var och det verkar som saltet har lösts upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Marcus

Läste i debatten om saltavlagringar. Har någon provat att använda kylarrensninng från hink? Skulle vilja veta om någon tror på denna metod i brist på andra ideer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders Persson

Stämmer bra.. min 50hk motor börjar bli bättre och bättre den oxå destå mer jag kör den i sötvatten så det börjar nu ge med sig allt eftersom. Mvh/Anders Persson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...