Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
AndW

Friktionsmedel, anti-smörj?

Rekommendera Poster

Hej,

jag har installerat solpanel på pulpit. Funkar bra att vinkla och så men jag skulle vilja ha lite mer marginal på greppet. Vad skulle man kunna använda för medel? Jag tänkte prova med fläktremsspray, men jag vet inte hur klistrigt det är. Jag vill ju inte att det ska klibba för mycket.

Ytorna som gnids är pulpiten i ristfritt och noafästet som har nån slags plastbussning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ventilslippasta.

Men jag hade nog försökt med en tunn gummiduk först. 

Om du har en diskhandske som du får lov att klippa en bit från, skulle nog bli perfekt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Diskhandske har jag, värt ett försök, men jag tror den korvar sig direkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

finns ju skrikplattor till bromsbelägg,ena sidan med lim på gummit,klipp till själv,mekonomen har väl sådana.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Diskhandske håller inte.

Ventilpasta slipar det rostfria.

Antiskrikplattor är antagligen för tjocka.

Cykelslang använder jag i en liknande applikation, men det funkade sisådär,  varken bra eller dåligt.

Jag hade även provat vävtape och eltape, ja även spinnackertape, var ju väldigt dummt då det bara blev skit av detta.

Så jag bytte ut noa-beslagen mot sådana där kubistiska tudelade nylonblock med hål i miten, blev bra mycket bättre men inte bra det heller, och då gällde detta en betydligt lättare rulle för ankarband.

På förra båten hade jag solcellspanelen på sådana noa-fästen, bytte ut skruvarna mot stora envingade vingmuttrar men dom var inte rostfria. Det slutade med att solcellspanelen stagades upp i den lilla signalmasten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pröva att byta ut plastbussningen mot en lagom tjock gummislangstump, borde funka tycker jag.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med men specen är inte jättelätt. Det ska vara en diameter på minst 25 mm och en tjocklek omkring 2–3 mm. Tror de flesta så grova slangar är tjockare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använder en överbliven bit av Biltemas bagagerumsmatta till många liknande tillämpningar. Och även som inlägg i skridskopjäxorna för att staga upp svaga vrister, fantastiskt användbar produkt!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...