Koala321 3 Postad 7 Juli , 2018 Hej, Skulle byta det andra batteriet i båten (har två stycken) det andra är bytt för en vecka sedan och har köpt två likadana. Tog foto på hur det såg ut och kopplade på det första batteriet först. När jag skulle dra åt vingmuttern ovanför kablarna som sitter på batteriet så gjorde jag det med en skiftnyckel och det började slå gnistor när jag hade skiftnyckeln där. Någon som vet varför? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 7 Juli , 2018 Antagligen kortslöt du båda batteripolerna samtidigt med skiftnyckeln. Alltså, när du drog fast den ena sidans anslutning kom skaftet på skiftnyckeln i kontakt med den andra sidans anslutning. Detta är inte direkt ofarligt, men blir det bara en kort stunds kortslutning har det ingen betydelse, men skiftnyckeln kan bli varm, gnistor kan fara iväg och antända någonting, och om det går så illa att skiftnykeln svetsas fast av värmeutvecklingen kan hela batteriet explodera med spridning av batterisyra... Nästa gång skall du använda en kortare skiftnyckel, eller ännu hellre en fast nyckel, eller hylsnyckel med spärrskaft som brukar ha ett gummi- eller plasthandtag.... Värre är det i bil, eller rättare sagt, det är lättare att kortsluta i en bil på detta sätt, då man skruvar fast pluspolen, och kommer i kontakt med bilens kaross, som då är ansluten till minus Därför skall man i bilar först ansluta plus, därefter minus. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 7 Juli , 2018 1 timme sedan skrev Georg_Ohm: Därför skall man i bilar först ansluta plus, därefter minus. En god regel att alltid göra så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 7 Juli , 2018 3 timmar sedan skrev Koala321: Hej, Skulle byta det andra batteriet i båten (har två stycken) det andra är bytt för en vecka sedan och har köpt två likadana. Tog foto på hur det såg ut och kopplade på det första batteriet först. När jag skulle dra åt vingmuttern ovanför kablarna som sitter på batteriet så gjorde jag det med en skiftnyckel och det började slå gnistor när jag hade skiftnyckeln där. Någon som vet varför? Jag läser din fråga igen. Det kan vara en annan förklaring också. Det blir ordentliga gnistor och ett knaster när du kortsluter med exempelvis en skiftnyckel. l Men det händer mig alltsomoftast då jag kopplar in batterier, att det blir en liten gnistbildning mellan kabeln och batteripolen i samma ögonblick som jag lägger på den på batteripolen, och det beror på att någonting är påslaget och börjar att dra ström i samma ögonblick, eller tvärtom, en solcellspanel som ger ström, eller en laddare... Så naturligtvis skall ju allting vara avstängt när man kopplar med batteriet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Koala321 3 Postad 7 Juli , 2018 42 minuter sedan skrev Pentax: En god regel att alltid göra så. Ok. Jag vill minnas att det började slå gnistor när jag drog år vingmuttern ordentligt. Är inte helt säker att skiftnyckeln var emot andra sidans anslutning. Kopplade kablarna precis som det var tidigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 7 Juli , 2018 17 minuter sedan skrev Koala321: Ok. Jag vill minnas att det började slå gnistor när jag drog år vingmuttern ordentligt. Är inte helt säker att skiftnyckeln var emot andra sidans anslutning. Kopplade kablarna precis som det var tidigare. Då är det någon förbrukare som drar stöm, radions minneskrets? Larm? Automatisk länspump? Någon lampa, fläkt, pump eller något annat som inte varit avstängt? Någon laddare som varit inkopplad? Solcellspanel? Sedan kan det ju förekomma tjuvläckor av ström också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Koala321 3 Postad 8 Juli , 2018 13 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Då är det någon förbrukare som drar stöm, radions minneskrets? Larm? Automatisk länspump? Någon lampa, fläkt, pump eller något annat som inte varit avstängt? Någon laddare som varit inkopplad? Solcellspanel? Sedan kan det ju förekomma tjuvläckor av ström också. Hmm ok. Jag slog av allt drog till och led ut landströmmen men det enda jag glömt var en kabel som sitter där batterierna som jag inte vet vad den är till för. Den är i alla fall nu utdragen. Kan det vara den som spökat tro... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Koala321 3 Postad 8 Juli , 2018 En fråga till. Om jag hade struntat i att dra år vingmuttern med skiftnyckeln och bara gjort det för hand hade jag undvikt möjligheten att slå gnistor då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 8 Juli , 2018 3 timmar sedan skrev Koala321: En fråga till. Om jag hade struntat i att dra år vingmuttern med skiftnyckeln och bara gjort det för hand hade jag undvikt möjligheten att slå gnistor då? Om du nu inte kortslutit med skaftet så är svaret; nej. Men vingmuttrar i allmänhet, var dom än sitter, skall man ju bara dra med handkraft. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Koala321 3 Postad 15 Juli , 2018 Då har jag kopplat in båda batterierna och nu är elen helt död :( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 15 Juli , 2018 Du har väl inte vänt batterierna åt fel håll? Lägg in bilden du tog före bytet och en bild efter bytet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 15 Juli , 2018 47 minuter sedan skrev Bjorns_snipa: Du har väl inte vänt batterierna åt fel håll? Lägg in bilden du tog före bytet och en bild efter bytet. Röd = plus, svart = minus. Ja litet bilder är ju aldrig fel. Sedan undrar vi andra säkert också hur det är med batteristatus, om batterierna är gamla och dåliga eller nya och välladdade...? Vi kan ju börja med det. Men om jag känner de andra forumdeltagarna rätt, de som handlöst slänger sig in i diskussioner som denna, så brukar det sluta med en kurs i hur man använder elektriska mätinstrument. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Koala321 3 Postad 15 Juli , 2018 Så här såg det ut innan och exakt så ser det ut nu med nytt batteri Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Koala321 3 Postad 15 Juli , 2018 Batterierna är båda nya och var till och med och kollade dom hos marinan. Dom har en indikator på sig som lyser grönt om dom är i bra skick. Så batterierna ska det inte vara något fel på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Koala321 3 Postad 15 Juli , 2018 Så plus är kopplat till plus och minus till minus :) den delen har jag koll på Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 15 Juli , 2018 (redigerade) 2 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Vi kan ju börja med det. Men om jag känner de andra forumdeltagarna rätt, de som handlöst slänger sig in i diskussioner som denna, så brukar det sluta med en kurs i hur man använder elektriska mätinstrument. Du har helt rätt. Det sägs ju:"att mäta är att veta" Efter ett helt yrkesliv i elbranchen, är jag hjälplös om jag inte har en spänningsprovare. Det kanske ger trygghet i osäkerheten att ha ett par testsladdar i handen. En snuttefilt. Samtidigt så talar det ju om för mig om det finns spänning eller inte och om det finns - hur mycket. Har man inget mätinstrment så är en tångampermeter inte alls dumt om man tänker skaffa sig ett instrument. Den i länken nere kan mäta både spänning, stör och motstånd. Jag har ett par sådana här. En Gul och en blå. När jag köpt den andra för att jag inte hittade den första, så hittade jag den första. Nu tror jag i alla fall att jag åtminstone vet var den ena är. 😝 https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/matinstrument/amperemetrar/tangamperemeter-dcm-6003-acdc-2000023355 Med en dylika kan man mäta betydligt mer än vad man behöver mäta i en båt. Hur man gör - det får vi ta efter hand. Redigerad 15 Juli , 2018 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 15 Juli , 2018 20 minuter sedan skrev Koala321: Batterierna är båda nya och var till och med och kollade dom hos marinan. Dom har en indikator på sig som lyser grönt om dom är i bra skick. Så batterierna ska det inte vara något fel på. Va inte så säker på det. 😟 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 15 Juli , 2018 2 timmar sedan skrev Thallatha: Va inte så säker på det. 😟 Akkurat, var inte alls säker på det! Jag körde nyligen ett batteri till återvinningen som "lyste" jättefint i et gröna ögat, inte orkade det leverera någon ström för det, även om spänningen första halvminuten var 12,6 V med bara en lampa som belastning sjönk spänningen snabbt till ungefär 9 volt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Koala321 3 Postad 15 Juli , 2018 Ok. Men var inne på marinan med batterierna och då fungerade det bra :) Fungerade även när jag skulle starta motorn. Tills jag även bytte förbrukningsbatteriet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 15 Juli , 2018 Det där verkar ju mysko. Om du kopplar loss/isär alla batterierna och låter dem stå över natten och sen mäter på dem med en voltmeter som du vet visar rätt - vilken spänning får du då på respektive batteri!? Du kan ju naturligtvis mäta på dem direkt när du kopplat loss dem - bara för kontroll. Har för mig att det sägs att ett fulladdat blybatteri i viloläge, håller en spänning på 12.74 V Ligger spänning på 12.3 Volt så är batteriet halvfullt eller halvtomt, och ligger spänningen under 12 Volt så är det urladdat och kan ha fått bestående skador. Är du säker på vilket som är startbatteri och förbrukningsbatteri!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Koala321 3 Postad 15 Juli , 2018 Det kommer en kille imorgon och ska kolla närmare på detta. Ja, jag är säker på vilket som är start och vilket som är förbrukning och batterierna jag har köpt till båda är identiska. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Koala321 3 Postad 16 Juli , 2018 Gällande vilken spänning så mättes det batteriet jag trodde blev dåligt pga urladdning. Den mätte till högsta. Så tydligen är det inget fel på det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 16 Juli , 2018 1 timme sedan skrev Koala321: Gällande vilken spänning så mättes det batteriet jag trodde blev dåligt pga urladdning. Den mätte till högsta. Så tydligen är det inget fel på det. Har du kommit fram till ad som var problemet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 16 Juli , 2018 Hur många volt har du över de två parallellkopplade batterierna? Min teori är (trots att du skrev att batterierna var identiska) att placering av plus- och minuspol inte är konsekvent lika mellan batterier. Har du kollat att plus, betecknas med + på det ena batteriet är kopplad till plus på det andra? Dubbelkollat? 2018-07-15 vid 11:12 skrev Koala321: Då har jag kopplat in båda batterierna och nu är elen helt död Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 16 Juli , 2018 32 minuter sedan skrev Baxlaget: Dubbelkollat? Man kan lura sig själv ibland genom att ta för givet. En vinter gjörde jag ett jobb i min förra båt. Jag hade tre batteri i förbrukningsbanken och de stod under durkarna i kölskrapet. Det som stod närmast generatorn under en lucka och de andra två uner en annan lucka. För att göra det jobbet jag skulle göra, måste de två batterierna som stod tätt intill varandra bort. Kopplade loss utgående plusspol på det batteriet som stod ensamt under ena luckan och kopplade isär allt annat och plockade ur de bägge batteriern. Plus (och minuskabel) mellan stuvfacken fick dock ligga kvar. När jag var klar med jobbet ställde jag tillbaka batterierna och kopplade in kablarna. Semesterseglingen det året gick först till Göteborg och Björlanda kile. Min gamle far fyllde år (det blev hans sista födelsedag) så att jag gick dit var för att gratulera honom. Hade sån fruktansvärt dålig kapacitet på batterierna. Det höll ingenting, trotts att jag laddade i varje hamn på vägen ner. Batterierna var några år, men inte så fruktansvärt gamla och de hade haft en helt annan kapacitet året innan. Nå ja. Batterier är ju nästan en förbrukningsvara, så när jag ändå var i Björlanda kile, gick jag bort till Sea Sea och köpte tre nya batterier. Det var en bra bit att gå mellan butiken och mastkranen där jag lagt mig - för att även fixa nåt i masttoppen. Blybatterier är dessutom rätt tunga om man skall bära dom en bit. När jag burit ett av de nya batterierna till båten, bytte jag det nya mot ena av de tre gamla batterierna och bar tillbaka till gamla till återvinningsstationen, som låg halvvägs till butiken. När jag kom tillbaka till båten med det andra batteriet, gjorde jag lika dant. När jag hade burit alla de tre nya batterierna till båten och skulle byta ut även det tredje, fick jag se anledningen till mitt problem. Jag hade aldrig kopplat in plusskabeln mellan det första och andra batteriet. Pga denna tabbe hade jag bara haft 1/3 batterikapacitet mot normalt. Vi hade en båtbyggare på Fisketången som allmänt kallade "Estländarn". Han brukade på mycket bruten svenska alltid säga; "Haar man gjoort taabbe" 😝 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 16 Juli , 2018 Undrer om det blev "återbäring" för Thalatta mellan återvinningen och mastkranen. Men i Björlande Kile, liksom i andra Grefabhamnar finns det små vagnar eller skottkärror att låna, dessutom är det ok att köra med Seaseas kundvagnar till bryggorna, om man lämnar tillbaks dem, kundvagnarna alltså. Senast i somras hjälpte jag till i en tysk segelbåt med elproblem, det hade börjat med att stereon gått sönder. Initialt ville de ha hjälp att koppla in en nyinköpt LTC stereo. Der alter stereo was vieder kaputt eller vad det heta kan på det tyska språket. Luktade illa gjorde den också. Började med att ta reda på vilket som var plus och minus, den blåa kabeln var plus och den gula minus.... 24 volt.... Besättningen visste ingenting om el. Generator samt startmotor var original Volvo-Penta med en klisterlapp som sade 12V, liksom de få kvarvarande hela glödlamporna var också avseda för 12V. Undrar hur dom hade klarat sig ända till Kungshamn från Kiel, det hade ju inte blåst någonting.... Men generatorn var inte ansluten, som tur var... Batterierna var seriekopplade. Två timmars jobb blev det, och en del överbliven batterikabel jag hade samlat på mig från en skrotad eltruck. Jag tog inte emot några pengar, men ett par flaskor fint vin från Rehndalen var det ju värt.... Sedan fick hunden några äkta "hamburg-are" gnägg, gnägg. Det ryktas ju att det är hästkött i sådana. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 16 Juli , 2018 (redigerade) 1 timme sedan skrev Georg_Ohm: Undrer om det blev "återbäring" för Thalatta mellan återvinningen och mastkranen. Det kan du ju fundera på. Har för mig att jag bar även det tredje batteriet tillåtervinningen. De var minst 5 år och man kan inte samla på sig hur mycket skrot som helst. Det är dessvärre lätt att göra tankemissar bara för att man är tvärsäker. Redigerad 16 Juli , 2018 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Koala321 3 Postad 16 Juli , 2018 Nu kommer ni att få er ett "skratt" Jag hade kopplat batterierna helt rätt MEN glömt en liten kabel på minuspolen som hade gömt sig bakom alla andra kablar Nu fungerar allt som det ska. Tack för ert engagemang! 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 16 Juli , 2018 1 timme sedan skrev Koala321: Nu kommer ni att få er ett "skratt" Jag hade kopplat batterierna helt rätt MEN glömt en liten kabel på minuspolen som hade gömt sig bakom alla andra kablar Nu fungerar allt som det ska. Tack för ert engagemang! Vad bra att du fann felet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser