Mackey 4 461 Postad 12 Juni , 2019 1 timme sedan skrev Pilletant447: Nu blev jag nyfiken, vilka då?? Man kan tänka sig att de som tycker just de har rätt att låta bli att betala skatt kanske har vissa luckor , men man vet ju inte... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pilletant447 71 Postad 12 Juni , 2019 14 minuter sedan skrev Mackey: Man kan tänka sig att de som tycker just de har rätt att låta bli att betala skatt kanske har vissa luckor , men man vet ju inte... Haha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 461 Postad 12 Juni , 2019 14 minuter sedan skrev kossor: Slut från mig i denna diskussion. Härligt, då får mitt allvetande jag stå oemotsagt och det är inte mer än rätt när jag ju faktiskt vet (nästan) allt. En väldigt svensk åkomma är förresten att reta sig på de som på olika sätt framhäver sin förträfflighet och även att reta sig på de som - gud förbjude - på olika sätt visar att de har lyckats i livet. Om någon här på MG har tankat den nu rekorddyra dieseln, så berätta det inte. Du kommer att bli betraktad som en skrythals som inte är vatten värd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pilletant447 71 Postad 12 Juni , 2019 2 timmar sedan skrev Mackey: Härligt, då får mitt allvetande jag stå oemotsagt och det är inte mer än rätt när jag ju faktiskt vet (nästan) allt. En väldigt svensk åkomma är förresten att reta sig på de som på olika sätt framhäver sin förträfflighet och även att reta sig på de som - gud förbjude - på olika sätt visar att de har lyckats i livet. Om någon här på MG har tankat den nu rekorddyra dieseln, så berätta det inte. Du kommer att bli betraktad som en skrythals som inte är vatten värd. Tur att jag enbart tankar bensin då (utpust) så är jag mer än vatten värd, kanske enbart el i framtiden nnnnnääää. Den svenska avundsjukan kanske drabbar oss alla till slut här inne på MG och börjar knådsnegla på Norge. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 500 Postad 13 Juni , 2019 2 timmar sedan skrev kossor: ..., men innan du trampar tår så kanske man ska vara lite mer påläst. Slut från mig i denna diskussion. Jag måste säga att jag läste ditt (och andras) inlägg på samma sätt som Macken, även om han tolkade det lite väl vasst kanske. Men så är det ju när man kommunicerar i skrift, svårt att riktigt veta vad den andre menar. Men det är ju också lite tjusningen med ett forum som detta, att någon skriver något som uppfattas på ett sätt och sedan får kommentarer på det som den besvarar och så är tråden igång med olika infallsvinklar. Tror inte du ska ta så illa vid dig. 🌙 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 13 Juni , 2019 9 minuter sedan skrev ChristerN: Jag måste säga att jag läste ditt (och andras) inlägg på samma sätt som Macken, även om han tolkade det lite väl vasst kanske. Men så är det ju när man kommunicerar i skrift, svårt att riktigt veta vad den andre menar. Men det är ju också lite tjusningen med ett forum som detta, att någon skriver något som uppfattas på ett sätt och sedan får kommentarer på det som den besvarar och så är tråden igång med olika infallsvinklar. Tror inte du ska ta så illa vid dig. 🌙 Nädå Christer tar inte så illa vid mig, men svaret på det inlägget handlar ju om att man kanske tycker sådant som man egentligen inte har med att göra vilken båt jag kör bestämmer jag ju själv eller hur, de ska t.ex inte du eller jag bestämma. Ett problem som jag upplever i samhället ofta är att vi har sådana problem med vad andra gör så vi glömmer oss själva. Därav det svar jag gav i den tråden. Således hoppar en på direkt och förklarar sin uppväxt och bla bla…. vilket egentligen inte har något med mitt inlägg att göra. Sen att uttala sig om mina politiska åtaganden har ej heller något med mitt svar att göra och en massa dravel om hur det är i andra länder etc. Blir ibland lite trött på en klick national encyklopedi vetare här de kan allt vet allt , och ärligt så mycket kunskap är nog rätt svårt att en enda individ har. Märker ofta att google ger mycket svar och det lyser igenom och vad man än skriver så kommer det alltid svar hur tokigt eller fram googlat de än må vara. Men inga sorger här för till sjösättning kommer UT att ta en time out från detta då jag skrivit här ett tag nu så har jag fått blåsor på fingertopparna, och jag ämnar ta semester från Mg en lång tid framöver. Och ja det är svårt att få till en skrift som alla uppfattar lika som en själv helt rätt. 😉 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 13 Juni , 2019 2019-06-11 vid 14:15 skrev Georg_Ohm: Det tog nog en säsong innan jag insåg att den gröna dieseln inte var någon miljödiesel. -Det fanns en tid då man kunde köpa diesel i valfri färg av en gubbe som ägde en bunkerbåt i Göteborgs hamn. Priserna var dagspriser och rätt så förhandlingsbara. Kunde vara ett problem att få munstycket att passa i däcksgenomföringen, det fick bli att koppla på några förträngningar. Det var väl tre år sedan nu jag såg bunkerbåtskepparens dödsannons i GP. Den aktuella båten har också försvunnit. Måhända har han fått förlåtelse av himmelrikets revisorer. Det var nog hos den gubben en initiativrik åkare ifrån en stad på ostkusten som börjar på KA hämtade sin utflaggade olja. Såldes sedan som villaolja med god förtjänst. Största förtjänsten blev av att ta betalt för beställd volym, men leverera mindre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 461 Postad 13 Juni , 2019 (redigerade) 4 timmar sedan skrev ChristerN: Tror inte du ska ta så illa vid dig. Stämmer mycket bra, det var ju inte kossor som skrev att han smet från att betala skatt för att ha råd med sin båt. Uppriktigt sagt var avsikten med mitt första inlägg att i stort hålla med kossor samt att ge en fingervisning till de som smiter ifrån att betala skatt att det finns andra typer av samhällen där skatt inte betalar samhällsapparaten dit man kan flytta om man ogillar det system vi har i Sverige. Det var absolut inte meningen att tillskriva kossor några särskilda "egenskaper" eller trampa honom på tårna. Jag ber om ursäkt för det. Mackey Redigerad 13 Juni , 2019 av Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 13 Juni , 2019 10 timmar sedan skrev Mackey: Jo, jag hade läst och uppfattade det så här. Först skriver Ahmed att han inte överlever om han inte fuskar med skatten. Snyft! MinbusNimbus undrar då om det är rimligt att äga en så stor och dyr båt som tvingar stackars Ahmed att fuska med skatten. kossor tycker MimbusNimbus är ett exempel på den svenska avunsjukan och att det är rimligt att avvika lite från mängden med en så pass stor båt att det krävs lite avvikande skattemoral för att överleva. (Vet inte om det är särskilt positivt att kossor varit ledamot i komunfullmäktige med de värderingarna.) Senare fick vi också reda på att stackars skattesmitande Ahmed kammar hem 13 200:- kronor i barnbidrag, men det hör inte hit. Så uppfattade jag det jag läste, men det kan naturligtvis vara helt fel. Tillägg: PS Även om svaret avsåg kossors inlägg och han har koll på hur ett samhälle fungerar, verkar det som att i alla fall några andra behöver förbättra sina kunskaper. "Avvikande skattemoral" Vems/vilken skattemoral är den som inte avviker? Agda 93år som inte kan påverka något annat än att missa att skriva under och få straffavgift eller den politiker som raljerar om att "man" ska betala och samtidigt undantas från en massa avgifter och dessutom utnyttjar systemet maximalt, kanske inom lagar och regler, kanske inte? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 13 Juni , 2019 (redigerade) Undrar var "Alfreds Oljor" på Hönö Klova tog vägen? Det var en bra och rekorderlig firma. Levererade med tankbil till hamnen, bra priser. Man hade ett pris till privatpersoner och ett annat till yrkesfolk. Det gick även bra att låna en cykel av denna firma, så att man kunde cykla till bankomaten och ta ut pengar att betala med.... Det var en tid då man betalade med fysiska pengar. Idag liger det en annan verksamhet i huset där dom hade sitt kontor. Redigerad 13 Juni , 2019 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 718 Postad 13 Juni , 2019 12 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Undrar var "Alfreds Oljor" på Hönö Klova tog vägen? Alfreds Oljor ingår kanske i Börjessons Oljor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 13 Juni , 2019 2 timmar sedan skrev Volvo_Penta: Alfreds Oljor ingår kanske i Börjessons Oljor? Ok, finns dom på Hönö? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 718 Postad 14 Juni , 2019 23 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Ok, finns dom på Hönö? Är faktiskt inte säker på det. En gång i tiden fanns Börjessons på Öckerö. För ett antal år sedan berättade en bekant, boende på baksidan av Sverige, att Börjessons hade köpt bl.a. Alfreds. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Landgren123 5 Postad 14 Juli , 2023 denna tråd är väl aktuell igen. nån som hört nåt om det blivit några kontroller/avgifter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 209 Postad 14 Juli , 2023 2019-06-14 vid 22:14 skrev Volvo_Penta: Är faktiskt inte säker på det. En gång i tiden fanns Börjessons på Öckerö. För ett antal år sedan berättade en bekant, boende på baksidan av Sverige, att Börjessons hade köpt bl.a. Alfreds. Ja man ska ju återvinna det som går, så varför inte gamla trådar Börjessons köpte nog Alfreds för många år sen och säljer färgad MK1 diesel på Öckerö, vilket inte är så vanligt vad jag har sett, de flesta säljer grön Gasoil/ E10 vilket är något annat och som bl.a säljs på Hönö i Klåva hamn, fast nu av Sten Olofssons oljor men de har fullskattad blankdiesel också. Men jag har inte hört att någon blivit kontrollerad än och jag väntar på Kustbevakningens rapport från kampanjen som genomfördes förra veckan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser