TheMiller 0 Postad 6 Juli , 2018 Hej! Jag har en Flipper717 -89 med AQ205 V6. Den gick fint i början på säsongen men har börjat gå ojämnt, är svårtstartad, har dålig tomgång och får förgasarsmällar. Jag har bytt fördelarlock, rotor, stift och tändkablar. Vad kan vara fel? Filtret i förgasaren kanske eller tändspolen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kronvik 167 Postad 6 Juli , 2018 Förgasarsmällar låter som om den får för litet bensin. Kolla filtren. Se också till att strömfördelaren sitter fast ordentligt för säkerhets skull. Du har väl inte tankat diesel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 6 Juli , 2018 När skjuter den i förgasaren? Tomgång eller vid gaspådrag.. Tändspolen visst kan den ge dina symtom. Vad är det för tändsystem på den där? Hur såg stiften ut? Du har inte fått vatten i soppan. Och igen hur mår avgasdelarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TheMiller 0 Postad 6 Juli , 2018 Jag har inte tankat diesel iallafall. Efter lite surfande har jag sett att det ska sitta ett litet filter i Rochester-förgasaren, kan möjligen vara en felkälla, hoppas det går att rengöra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TheMiller 0 Postad 6 Juli , 2018 Den går väldigt ojämnt och orkar inte hålla tomgång, då kommer ofta puffarna innan den stannar. Jag ska kolla stiften. Den har fördelare med rotor, inga brytarspetsar, vet inte vad det kallas. Jag har inte sett vatten i vattenavskiljaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 6 Juli , 2018 Att den tjofar i förgasaren innan den stannar tror jag inte beror på soppabrist. Som sagt kolla färgen på stiften. Är dom väldigt rena / vita så kan du ha vatten med i förbränningen. Det vattnet behöver inte komma från bränslet, var därför jag frågade om avgasdelarna. Är motorn sjö eller sötvattenkyld? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 6 Juli , 2018 Puffar brukar som sagt betyda att den får fär lite bränsle. På Rochester finns det skruvar för tomgångsblandningen. Det är ju enkelt att skruva ut dessa ett halvt varv för att kolla om det blir bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TheMiller 0 Postad 8 Juli , 2018 Jag har nu bytt tändspole och lossat alla stiften. De var lite svartsotiga och dränkta i bensin, alla likadana och i fint skick, de är nyss bytta. Jag tömde även ur lite bensin i botten av bränslefiltrets glaskropp, vatttenavskiljaren, och såg inget vatten. Därefter fick jag igång den med fullgas och ett längre startförsök, som att starta en varm motor. Det tyder på lite för fet bränsleblandning skulle jag gissa. Tomgången var något lägre än vanligt, runt 4-500 varv. När jag provkörde en liten sväng luktade avgaserna bensin och motorn var orkeslös, 1500 varv med full gas. Bara att vända in till bryggan igen. Kan det vara förgasaren som ger alldeles för fet blandning? Tändföljden är underlig. Den ska vara 1-6-5-4-3-2 på en sådan motor, men är 1-2-5-6-3-4. Marinmotorer kan gå baklänges såg jag på en sida, men ska tändföljden vara så här? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 8 Juli , 2018 Fungerar choken? Har du kollat att den är fullt öppen vid varm motor. Ang tändföljden så finns det motroterande motorer, kan sitta en normal och en motroterande i dubbelmontage. Att det sitter en motroterande i singelmontage är nog inte så vanligt, är motor och drivlina utbytt mot ett beggat set? Även om motorn är motroterande så är tändföljden fel ska vara 1-2-3-4-5-6 och inte 1-2-5-6-3-4 Normal tändföljd är som du skriver 1-6-5-4-3-2 Vilket håll snurrrar svängningsdämparen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TheMiller 0 Postad 9 Juli , 2018 Nu hittade jag denna länk där man beskriver liknande problem som berodde på vatten i bensinen. Det kanske är mitt problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 9 Juli , 2018 Du får väl sätta dit en soppaslang på förgasaren som går till en lös tank med "fräsch" soppa och se om det löser problemet. Dock kan det vara lite lurigt om det kommit vatten i förgasaren som blivit stående i flotörhuset, det vattnet kan vara svårt att köra bort. Ibland måste man öppna förgasaren för att blåsa bort vattnet. Men med dagens soppa så funkar det nog till 99% att köra bort det. Tråden som du länkar till blev det ju en annan slutkläm på, AVGASDELARNA!!!! Vet du när dessa är bytta på din maskin? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TheMiller 0 Postad 9 Juli , 2018 Att testa med en separat bränsletank var en bra ide, ska se om jag får till det! Jag vet inte när limporna byttes, jag har haft båten sedan 2015. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TheMiller 0 Postad 10 Juli , 2018 Jag har noga undersökt och tömt vattenavskiljaren vid bränslefiltret och hittar inget vatten där. Verkar underligt om motorn fått i sig vatten från tanken men inget stannat i vattenavskiljaren. Kan man kontrollera om avgasdelarna släpper in vatten annat än genom att helt demontera dem? Upptäckte att oljenivån är lite för hög, kanske 10-15 mm över full-strecket. Kan ha blivit lite för mycket vid oljebytet i höstas. Kan det ha lagt sig vatten från limporna under oljan? Oljan ser fin ut, ingen vattenemulsion alls. Nu siktar jag på att byta lilla filtret i förgasaren. Igensatt filter kan enligt instruktionsboken ge diverse problem. Jag hittade denna tråd på Flipperforumet, http://pm.forum24.se/pm-about2138.html. Problemet med att byta filtret är att bränsleröret sitter fast i muttern och vrids när man lossar, samma problem som beskrivs i artikeln. Röret tillverkas inte längre. Undrar om man kan sätta en slang på trycksidan om bränslepumpen? Måste man låta tillverka ett rör? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 10 Juli , 2018 Dagen soppa innehåller etanol vilket gör att ev vatten i mindre mängder blandar sig med bränslet och smiter förbi avskiljaren. Om nu inte filtret är igensatt, så första steget bör vara köra på fräsch soppa i lös dunk. ger det inget resultat då vet du ju att soppan förmodligen är ok i tanken. Du kan använda högkvalitativ soppa slang mellan pump och förgasare dubbla slangklämmor. Dock behöver du ju köpa slangnipplar som passar pump och förgasare. Går ju även att låta tillverka en metallomspunnen slang med rätt anslutningar om man känner sig obekväm med vanlig slang på trycksidan, kanske går på ett ut mot två lösa nipplar, slang och fyra slangklämmor Ang avgasdelarna. Näe, du måste dela på limpa knän för att se hur långt det gått. Det som händer är att packningsytan på limpa och knä blir mindre o mindre då material rostar bort runt kylkanalerna. Ett tecken kan vara att det blir rostigt i skarven limpa knä. Dock inget säkert då det rostar inåt lika mycket. Det behövs inte mycket läckage in i avgaskanalen för att motorn ska börja fnysa o frusta, fortsätter man att ignorera så står haveriet på tröskeln om större mängder vatten kommer in bakvägen i cylindrarna, vatten går nämligen inte att komprimera. Krökta vevstakar brukar bli resultatet. Det behöver alltså inte komma vatten i oljan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TheMiller 0 Postad 22 Juli , 2018 Förgasarfiltret bytt, ingen förbättring. Kompprov taget, det var helt ok. Jag började luta åt att förgasaren behövde ses över, men gjorde en sista koll av stiften efter sista provturen. Då visade det sig att stiften för cyl 1-3-5 var fuktiga, de på andra sidan torra. De smakade en aning salt. Alltså läge att inspektera knä och limpa, precis som jag fått tips om. Hansen Marin verkar ha bra grejer om jag ska byta. Ser att man behöver två pinnbultar som hjälp vid återmontering. Undrar vilken gänga det är och om man kan få tag på sådana bultar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 22 Juli , 2018 (redigerade) Det underlättar att få limpa o packning på plats om man har två pinnbultar att styra på vid ytterändarna. Går även utan. Tror det är 5/16 UNF ev UNC. Går att använda Avkapade M8, om man inte får tag i 5/16 tum. Men då gäller att bara skruva in dom med handkraft då gängorna nyper efter något varv. Tar man i med verktyg så är stor risk att man sabbar gängorna i toppen, något ger sig M8 skruven eller toppen. Dom avkapade skruvarna är ju bara styrpinnar och ska inte belastas om man anv M8, dom riktiga skruvarna monteras direkt i hålen närmast ytterkanterna varefter styrpinnarna tas bort. Redigerad 22 Juli , 2018 av Gelis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TheMiller 0 Postad 24 Juli , 2018 Har nu demonterat knä och limpa. Vad jag kan se ser både knä och limpa bra ut, kanske kan läcka finnas ändå? Det finns lite ytrost i limpan från cyl 3 utblåset. Dessutom finns ytrost om man tittar in i toppen för cyl 3, se foto. Ser inget sådant för cyl 1 och 5 trots att även de stiften var fuktiga. Om limpan läcker kanske vattnet lättast rinner ner i trean?Kanske felet inte ligger i avgasdelarna? Kompressionsprovet visade 1-11,5, 3-10,5 5-12, 2-12, 4-12, 6-12. Topplockspackningen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 24 Juli , 2018 Kan du skrapa bort alla packningsrester så man ser packnigsplanen och hur mycket material det är kvar runt kylkanalerna. Ser väldigt skumt ut runt vänstersidans och nedre kylkanalen på nedre bilden. Men kan vara att bilden luras. Ser även skumt ut på knäts högra kortsida ser ju ut som någon sorts läckage då det är mörkfärgat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TheMiller 0 Postad 24 Juli , 2018 Mkt liten yta som tätar vid gaveln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 24 Juli , 2018 Oavsett felorsak till dina problem så har dom där har gjort sitt. Bara att köpa nytt, gäller nog även andra sidan. Dock troligt att det här är felorsaken. Tänk på att vid nyköp att rätt packningar monteras ska vara reducerade dvs kortsidorna ska bara ha ett litet hål. Kolla även passformen på packningen mot lösa limpor o knän. Har råkat ut för att det inte passar med kylkanaler och avgaskanal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TheMiller 0 Postad 24 Juli , 2018 Är på Hansen, packningen är inte reducerad! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 24 Juli , 2018 Måste det vara annars så funkar det inte. Som du såg så satt det en sådan när du rev isär det. Dvs ett litet hål på kortsidan. Det var just på Hansen jag köpte reducerad packning som inte passade till HGE limpor o knän. Om det är packningen som inte stämmer eller limpor o knän som har fel mått vet jag inte passade gjorde det inte i alla fall. Resultat vatten i cylindrarna vid provstart. Vis av den läxan kollar jag alltiod innan montage. Jag knackade ut egna packningar från Biltemas 1 mm packningsmaterial, har man hålpipor och vasst stämjärn så fungerar det utan problem att göra så. Då passar dom exakt mot just det avgas exemplaret man har köpt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TheMiller 0 Postad 24 Juli , 2018 Tack vare din varning Gelis så fick jag med en reducerad packning. Men tyvärr, den ser inte helt lika ut, se bild. Det är en Sierra-packning och limpan är HGE. Tydligen är de olika. Ingen ände på allt krångel med detta! Mycket tacksam för alla goda råd iallafall! Varför måste den vara reducerad, blir vattentrycket för lågt annars? Undrar om jag får bort slangen från gamla knäet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 24 Juli , 2018 (redigerade) Det är exakt den kombon jag hade problem med. Vad du kan göra är att lägga på sierra packningen på limpa knä och se om det är tillräckligt med packning mot tätytorna på avgasdelarna. Mitt problem var att kortsidans kylkanal fick noll av packningen. Syns på bilden var kylkanalen varit. HGE:s avgaskanal var alltså lite för lång mot packningen + att kylkanalen inte var riktigt centrerad. Att den förövrigt ser olika ut på långsidan spelar ingen roll. Dock anser jag att det är på tok för lite packningsmaterial jömf. mot tätytan son avgasdelarna har. Anledning till begränsade är att ge lite motstånd, symtomet blir annars olika flöde mellan sidorna, dvs en sida blir kall och den andra blir för varm. Redigerad 24 Juli , 2018 av Gelis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TheMiller 0 Postad 27 Juli , 2018 Nu är ny limpa och knä monterad med hemmagjord packning (Biltema 1,5 mm). Jag har hittills endast bytt på babordsidan där stiften var fuktiga. Använde en styrpinne tillverkad av en av de gamla bultarna, funkade bra. Efter provstart verkar de nya delarna fungera bra, inget läckage och mycket bättre kylning än den andra gamla limpan/knät. De gamla har igenrostade kanaler i knäet. Men - motorn går precis lika illa! Körde den 10 min vid bryggan och sen en kort tur. Den var precis lika kraftlös och hade vibrerande gång, låg svag tomgång, tjuvstannar gärna. När jag därefter tittade på stiften var de fortfarande lätt fuktiga på babordsidan, den andra sidan torra och sotiga. Och jag tycker de smakar salt. Hur är detta möjligt. Ska tilläggas att motorn haft för mycket motorolja i sig, jag tömde ca en halv liter innan provkörningen, efter det är nivån på max. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 28 Juli , 2018 Byt andra sidan också innan du ger dig på något annat. Då vet du att avgasdelen är ok. Ser den kvarvarande sidan ut som den du bytt på så är det dax även där. Går det illa fortfarande så är nog nästa steg att ge sig på förgasaren som redan föreslagits. Men innan dess kolla två saker: 1. Tändinställningen både vid tomgång ca 8° och vid 3000 rpm 22° Detta måste göras med stroboskop. 2. Kolla så den inte drar tjuvluft vid insug och förgasarfot, detta görs genom att spraya startgas på berörda ytor när motorn går på tomgång. Om varvtalet ändras så indikerar det tjuvluft. Har frågat tidigare är motorn sjö eller färskvattenkyld? Kanske missat ditt svar om detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TheMiller 0 Postad 28 Juli , 2018 Motorn är färskvattenkyld. Saltvatten på stiften på babordsidan gör att jag tänkte ta av nya knät och kontrollera att min hemmagjorda packning ser ok ut. Tändinställningen är kontrollerad men tänkte skaffa en lampa och göra det själv så jag får full koll. Svårt att tro att det har med förgasaren att göra men en renovering av den är kanske nästa steg efter komplett avgasbyte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TheMiller 0 Postad 4 Augusti , 2018 Till slut fungerar motorn som den ska igen. Det ursprungliga felet som gjorde att den gick ojämnt och fick förgasarsmällar åtgärdades med all sannolikhet när jag bytte fördelarlock och rotor. Utan att provköra och därmed verifiera åtgärden bytte jag tändkablar och tändspole. Efter det gick den ojämnt och fick förgasarsmällar, samma symptom men en annan orsak vilket lurade mig. De fuktiga stiften på ena sidan fick mig på spåret. Gnistan var ok på alla stift, men när jag drog ur kablarna för 1-3-5 så gick motorn precis lika bra, eller illa. Den gick alltså endast på 3 cylindrar. Tändinställningen på 1:an var helt galen. Då började jag inse att det ändå var fel tändföljd som jag skrivit om tidigare. Jag flyttade om så att 2-4-6 låg kvar där de låg och 1-3-5 placerades för tändföljd 1-6-5-4-3-2. Tändinställningen blev då 10 grader föd vid tomgång och motorn gick fint! Jag justerade till 8 grader. Tändförställningen fungerar ser jag men kan inte mäta den. Det var alltså jag själv som schabblat när jag bytte kablar trots att jag försökte vara noggrann. Iallafall har jag fått ena limpan och knäet bytt, det behövdes, och jag ska även ta andra sidan. Och jag har lärt en hel del. Stort tack till Gelis, och jag får be om ursäkt för min klantighet som upptagit din tid! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 4 Augusti , 2018 Perfekt att det löste sig, blev kanske lite dyrare just nu men om du inte bytt avagasdelarna så hade nog ett större problem stått för dörren om något år. Så lite tur i oturen att knasade till det med tändningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser