Figo 31 Postad 6 Juli , 2018 Bytte till ett nytt tändsystem, Delco EST, på min VP 5,7. Det blev då ett mysko fel för varvräknaren. Den går lugnt och stabilt upp till ca 4300 rpm. Efter det blev den lite fladdrig och till slut slår den i bott när jag skickar på fullgas. Mätaren är en ny Faria Kronos från 2017. Har motionerat omställaren för cylinderantal, testat med en ny kabel mellan tändspolen och varvräknaren utan att det blev skillnad. Efter tips sattes ett motstånd på 10Kohm på signalkabeln. Då blev den "lugnare" vid höga varv men när den passer4500 varv så slår den i botten. Nån som har tips för fortsatt felsökning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 6 Juli , 2018 Man brukar sätta en diod på signalkabeln för att rätta till sådant. Inte ett motstånd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 6 Juli , 2018 (redigerade) 17 minuter sedan skrev Eld-: Man brukar sätta en diod på signalkabeln för att rätta till sådant. Inte ett motstånd. Ok, vilken typ, storlek ska det vara?Tipset om motstånd har jag sett på bl.a. amerikanska båtforum. Redigerad 6 Juli , 2018 av Figo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 6 Juli , 2018 Volvo Penta hade tidigare en kondensator som tillbehör, för att komma till rätta med fladdrande varvräknare till bensinmotorerna. Minns inte värdet på kondingen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 6 Juli , 2018 (redigerade) 8 timmar sedan skrev Figo: Ok, vilken typ, storlek ska det vara?Tipset om motstånd har jag sett på bl.a. amerikanska båtforum. Här är Pertronix förslag till lösning av problemet. Redigerad 6 Juli , 2018 av Eld- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 6 Juli , 2018 38 minuter sedan skrev Eld-: Här är Pertronix förslag till lösning av problemet. Tackar! Ska försöka testa detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser