Gäst Anders Postad 31 Maj , 2005 Någon som vet varför nästan alla motorbåtar är högerstyrda? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 213 Postad 31 Maj , 2005 Skulle gissa att det har något med STYRBORD att göra... :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjorn_o 0 Postad 31 Maj , 2005 Rotationen på propellern gör att båten drar sig åt styrbord. Detta för att friktionen mellan propellern och vattnet ökar med djupet i vattnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst plotter Postad 31 Maj , 2005 Jag förstår inte riktigt vad du menar där, är friktionen på proppelern högre ju djupare det är? Jag hade för mig att båten vrids p.g.a. gyroverkan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
and30ers 0 Postad 31 Maj , 2005 Byt till segelbåt, där sitter ratten i mitten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ryssen 0 Postad 31 Maj , 2005 Jag vet, eller i alla fall var styrbord kommer ifrån!!! Eller enligt min gamle historia lärare från typ 5an som kunde lika mycket om sjöfart som nån från Sahara. I alla fall enligt honom kommer uttrycket styrbord från Viking Skepp och att styråran satt på höger sida av skeppet, därav styrbord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Anders Postad 31 Maj , 2005 Har hört att det är gamla traditioner som gör att ratten sitter på höger sida, men det känns som att finns fler fördelar med att ha en vänsterstyrd båt med tanke på att det är högertrafik även på havet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hoogan 0 Postad 31 Maj , 2005 Mina två senaste båtar har varit vänsterstyrdao jag trivs med det,,bytte till en högerroterande propeller,då skovelhjulseffekten,får aktern att vrida mot vänster vid back,,bättre kontroll exvis i slussar om jag ser till att ligga på vänster kant,,,Hoogan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Räkodlaren Postad 31 Maj , 2005 Verkar som att fler nya båtar byggs med vänsterstyrning iallafall i USA. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Anders Postad 1 Juni , 2005 Verkar inte som om det finns något bra svar på denna fråga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christopheri 9 Postad 1 Juni , 2005 Kan det vara att killar gillar att använda högerhanden :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 1 Juni , 2005 Hur bar du dig åt för att byta till en högerrot. propp ? Vände du motorn samtidigt eller lägger du i backen för att komma framåt numer ? Jag förstår till fullo ditt resonomang om att lägga till med BB. sida med en högerpropp. men o andra sidan är det ju prcis lika enkalt att lägga till med SB. sida när man har en vänstergående motor. Men skulle ändå vilja att du förklarade hur du kunde byta rotationsriktning. Själv har jag ratten på fel sida BB. alltså, men har o andra sidan två motroterande maskiner, vilket gör att jag kan utnyttja propellerkraften åt båda håll dessutom vända runt båtens egen axel. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjorn_o 0 Postad 1 Juni , 2005 [KUR]bjorn_o skrev: Rotationen på propellern gör att båten drar sig åt styrbord. Detta för att friktionen mellan propellern och vattnet ökar med djupet i vattnet. plotter skrev: Jag förstår inte riktigt vad du menar där, är friktionen på proppelern högre ju djupare det är? Jag hade för mig att båten vrids p.g.a. gyroverkan.[/KUR] Ja friktion mellan propeller och vattnet är högre ju längre ner i vatten den är. Trycket ökar ju... På ovansidan är det lägre tryck än på undersidan. Voila! Vi har en vrideffekt. Tänk dig propellern som en analog klocka. Mellan 3 och 9 är det alltså högre friktion än mellan 9 och 3. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hoogan 0 Postad 1 Juni , 2005 Jaa,,att byta rotationsriktning är inget problem,,varken med drev,,då ändrar man bara växelväljaren,,men numer har jag hydrauldrift,då skiftar jag bara två elkontakter,,o att lägga till som jag menar är ju att jag sitter då på denna sida som kommer mot muren i slussen,,bra överblick,,,o lätt att komma åt tamparna,men nu har jag även fjärrdosa att manövrera med,så då spelar det ingen roll ,,,gyroeffekt,,ja kanske till viss del,men i dessa låga farter,som gäller vid manövrering,som jag menar,då är det en skovelhjulseffekt som gör sig gällande,o inget annat,propelleraxel o roder,med drev kompenserar man ju självklart automatiskt,o med dubbla motroterande,uppnår man en helt underbar manöverduglighet. tryckökningen i vattnet är 1bar/10 meter,,alltså ca 0,05bar med en prop.diameter på 50cm,,ca 50gram,,(nu låter jag som nån dj,,,la besserwisser,o det är inte meningen,,,,,,) ,,,Hoogan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser