Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
Gäst Anders

Högerstyrda båtar?

Rekommendera Poster

Gäst Anders

Någon som vet varför nästan alla motorbåtar är högerstyrda?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle gissa att det har något med STYRBORD att göra... :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rotationen på propellern gör att båten drar sig åt styrbord. Detta för att friktionen mellan propellern och vattnet ökar med djupet i vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst plotter

Jag förstår inte riktigt vad du menar där, är friktionen på proppelern högre ju djupare det är? Jag hade för mig att båten vrids p.g.a. gyroverkan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet, eller i alla fall var styrbord kommer ifrån!!! Eller enligt min gamle historia lärare från typ 5an som kunde lika mycket om sjöfart som nån från Sahara. I alla fall enligt honom kommer uttrycket styrbord från Viking Skepp och att styråran satt på höger sida av skeppet, därav styrbord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders

Har hört att det är gamla traditioner som gör att ratten sitter på höger sida, men det känns som att finns fler fördelar med att ha en vänsterstyrd båt med tanke på att det är högertrafik även på havet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina två senaste båtar har varit vänsterstyrdao jag trivs med det,,bytte till en högerroterande propeller,då skovelhjulseffekten,får aktern att vrida mot vänster vid back,,bättre kontroll exvis i slussar om jag ser till att ligga på vänster kant,,,Hoogan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst a

j

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Räkodlaren

Verkar som att fler nya båtar byggs med vänsterstyrning iallafall i USA.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders

Verkar inte som om det finns något bra svar på denna fråga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur bar du dig åt för att byta till en högerrot. propp ? Vände du motorn samtidigt eller lägger du i backen för att komma framåt numer ? Jag förstår till fullo ditt resonomang om att lägga till med BB. sida med en högerpropp. men o andra sidan är det ju prcis lika enkalt att lägga till med SB. sida när man har en vänstergående motor. Men skulle ändå vilja att du förklarade hur du kunde byta rotationsriktning. Själv har jag ratten på fel sida BB. alltså, men har o andra sidan två motroterande maskiner, vilket gör att jag kan utnyttja propellerkraften åt båda håll dessutom vända runt båtens egen axel. /B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

[KUR]bjorn_o skrev: Rotationen på propellern gör att båten drar sig åt styrbord. Detta för att friktionen mellan propellern och vattnet ökar med djupet i vattnet. plotter skrev: Jag förstår inte riktigt vad du menar där, är friktionen på proppelern högre ju djupare det är? Jag hade för mig att båten vrids p.g.a. gyroverkan.[/KUR] Ja friktion mellan propeller och vattnet är högre ju längre ner i vatten den är. Trycket ökar ju... På ovansidan är det lägre tryck än på undersidan. Voila! Vi har en vrideffekt. Tänk dig propellern som en analog klocka. Mellan 3 och 9 är det alltså högre friktion än mellan 9 och 3.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaa,,att byta rotationsriktning är inget problem,,varken med drev,,då ändrar man bara växelväljaren,,men numer har jag hydrauldrift,då skiftar jag bara två elkontakter,,o att lägga till som jag menar är ju att jag sitter då på denna sida som kommer mot muren i slussen,,bra överblick,,,o lätt att komma åt tamparna,men nu har jag även fjärrdosa att manövrera med,så då spelar det ingen roll ,,,gyroeffekt,,ja kanske till viss del,men i dessa låga farter,som gäller vid manövrering,som jag menar,då är det en skovelhjulseffekt som gör sig gällande,o inget annat,propelleraxel o roder,med drev kompenserar man ju självklart automatiskt,o med dubbla motroterande,uppnår man en helt underbar manöverduglighet. tryckökningen i vattnet är 1bar/10 meter,,alltså ca 0,05bar med en prop.diameter på 50cm,,ca 50gram,,(nu låter jag som nån dj,,,la besserwisser,o det är inte meningen,,,,,,) ,,,Hoogan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...