Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
oyster

Svajankring utan ankarspel fram

Rekommendera Poster

Jag har ankarspel i aktern.

Nu har jag en spetsgattad båt, så jag nöjer mig ofta med att svajankra från aktern. I de fall det är lite sämre väder svajakrar jag från aktern och drar ankarkättingen/linan föröver och belägger den i fören med en hanfot. 

När jag skall lätta släper jag hanfoten och tar upp ankaret i aktern.

En 35 fots båt har väl ett relativt stort ankare!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hiva i ankaret där bak, dra fram linan och fäst i fören. När ankaret ska upp lossar du linan fram, går bak med den och drar upp med ankarspelet. Så gör jag när jag svajankrar, ja förutom att jag drar upp ankaret för hand då.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En hanfot måste väl fästas på nåt sätt i linan, enklast med kätting då eller?

Men skicka i ett ankare från fören är väl minst lika enkelt som att dra i det där bak och dra fram linan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Betydligt enklare att släppa det där bak om det ändå är där all "infrastruktur" finns, och sen bara gå fram med linan. Alternativet är ju att vingla fram med 15 kg ankare och lina i famnen.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 minuter sedan skrev oyster:

En hanfot måste väl fästas på nåt sätt i linan, enklast med kätting då eller?

Men skicka i ett ankare från fören är väl minst lika enkelt som att dra i det där bak och dra fram linan?

Ankare skall finnas tillgängliga för att snabbt kunna fällas. Har därför ankaret monterat i en ankarhållare i aktern.

Att ha ett ankare som är undanstuvat inklusive ankarlina är inte min grej.

När jag hade ankarlna och inget ankarspel, gjorde jag en bukt på ankarlinan och slog en dubbel skotstek i bukten, med en förtöjningslina. Ankarlinan la jag fast på knapen på ena sidan och förtöjningslinan på den andra.

Nu när jag har ankarspel med kätting, så har jag tillverkat en hanfot med färdigsplitsade öglor att lägga över knaparna och en kättingskrok att hugga i kättingen. Kan användas både i fören och aktern.

Tidigare hade jag ankrlinan i säcken rakt ovanför ankaret.

599229961_AnkarspelThallatha.jpg.ce5fe5af3790c757181bf18065db5a8c.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...