Marulk 1 Postad 5 Juli , 2018 (redigerade) Jag har en Evinrude 70 hk från 1984 (E70ELCRD) som går hyffsat jämnt upp till ca 5 knop. När jag sedan trycker på mer gas så låter det nästan som den drunknar i bränsle (kanske inte får luft?) och är på väg att dö. Det går däremot att snabbt kicka in full gas, varvid den river av och går upp i plan. Jag förstår givetvis att det kan bero på flera saker så som: Kompressionsfel (packningar, foder?) Bränslepump Förgasare Bränsleledning (tank) Men vad är mest sannolikt? Vad ska jag börja felsöka? Vad är enklast att kontrollera? Är det något mer specifikt på de delar jag nämnt som bör kontrolleras? Jag har nyligen bytat slangfilter, så det är det knappast. Tanken däremot är ganska skruttig. Tack på förhand! Redigerad 5 Juli , 2018 av Marulk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bo_man 11 Postad 5 Juli , 2018 Jag hade börjat kolla där det är enklast dvs tank, slang, och bulan på slangen. Filtret är väl genomskinligt så det går att se om det är bränsle i filtret vid gaspådrag? Vad händer om du pumpar på blåsan vid gaspådrag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marulk 1 Postad 5 Juli , 2018 1 timme sedan skrev bo_man: Jag hade börjat kolla där det är enklast dvs tank, slang, och bulan på slangen. Filtret är väl genomskinligt så det går att se om det är bränsle i filtret vid gaspådrag? Vad händer om du pumpar på blåsan vid gaspådrag? Jag har försökt att kolla men jag ska be om assistans och pröva. Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bo_man 11 Postad 7 Juli , 2018 Hur gick det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marulk 1 Postad 17 Juli , 2018 Uppdatering: Jag har bytt tank till en fräsch Mercury-tank, samt justerat upp tomgången något. Efter att ha kört ca 1 timme kan jag nu gasa upp steglöst på ett felfritt sätt. Eftersom detta var första riktigt långa turen sedan vinterställningen så misstänker jag att jag kört rent förgasarna från "klegg". Problemen kvarstår till viss del vid kallstart, men samtidigt får vi minnas att det är en motor från 1984. Känns lite som att starta igång en Puch Dakokta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marulk 1 Postad 17 Juli , 2018 Tillägg: En faktor som kan spela roll är även att den nya tanken har en avluftningsventil som jag förstås kört med öppen. Den gamla tanken hade till synes ingen sådan, vilket jag finner lite märkligt då det verkar vara en OMC originaltank. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 17 Juli , 2018 Det finns väl såna som har en automatisk avluftning. Jag föreställer mig ett lock som hålls stängt med fjäderblad tills undertrycket får det att öppnas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marulk 1 Postad 7 Oktober , 2018 Sent ska syndaren vakna! Jag har nu demonterat av samtliga förgasare, plockat isär dom fullständigt, konstaterat att dom var till synes rena, rengjort med förgasarrengöring och ultraljudstvätt och monterat med nya packningar och nålar och skruvar. Under jobbets genomförande kunde jag konstatera att två av förgasarna hade dräneringsskruvar som nästan var helt urskruvade, samt att två av flottörerna var dåligt justerade (ej parallella i nivå med förgasarhuset). Jag passade även på att byta tändstift mot tre nya med högre värmetal då de förra verkade något blöta. Provkörningen gav vid hand att båten verkar starta något lättare än tidigare samt att gaspådraget nu följer en nästan jämn kurva. Motorn har fortfarande lite problem att komma upp i varvtal för planing. Detta är dock ganska rimligt givet vilken belastning som ligger på propellern i det ögonblicket. Kvarvarande möjligheter att se över (i prioriterad ordning): • Slangen inkl. kopplingar mellan tank och motor. • Membran i bränslepump. • Slang från bränslepump till förgasare (möjligen klämd/kraftigt böjd) • Tändningens timing vid svänghjul / spöke. (Detta ger jag mig inte på i första taget) • Kompressionstest (Vilket möjligen påvisar slitna kolvringar, cylinderfoder eller topplockspackning. Detta orkar jag inte heller lösa) • Genomgång av kablage samt kopplingspunkter / power pack. (Osannolikt fel) För övrigt så justerade jag gas/växellänkagets vajerlängder samt tomgången så att motorn går finare mellan växlar. Lätt och tacksamt meck! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser