Gå till innehåll
onsdag 04 december 2024
Jbl

Md5 fråga

Rekommendera Poster

Hej,

 

har ju ett antal varningslampor för olja, temp och laddning. Det verkar vara så arr lampan för kylning inte fungerar. Kan man förlita sig på summern? Vill helst undvika skruva isär konsollen just nu.

 

Sen undrar jag hur mycket man kan varva motorn och hur länge man kan köra på högt varvtal. Förstått att optimalt är 70-80% vilket kanske är 5 knop på en 28 fotare.

 

tack på förhand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga ett; nej!

 

Högsta marschvarv ca 200 varv under maxvarv.

Maxvarv kanske 10 minuter i timman.

Jag var på en båt där det var en skylt på maskinen "rusa inte maskinen i 750 v/min mer än 10 minuter under en timma"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Fråga 1: Enligt verkstadshandboken (boatinfo.no) ser kopplingsschemat ut som i bilden nedan.
Ser ut att vara runda kontrollampor, möjligen kan dessa bytas utan att rota under panelen?

[Saxade även in en senare panelvariant i bilden, dess lampor måste nog tas underifrån. Den senare har även en "alarm test" vilket kan vara bra om man börja tvivla under körning.]

Annars gäller väl att alla varningslampor samt ljudlarm testas då tändningsläge slås på inför motorstart, men om de råkar paja under färd så gives ingen varning alls.


@Pentax: Tänkte just svara nåt i stil med att i "sunda motorinstallationer" så skall man kunna köra i princip oändliga timtal på fullgas (med ilagd framväxel utan övervarvning). Förmodligen är detta en etablerad och sund tradition, just den motorn du såg med varningsskylt behövde nog skylten för att installationen var `mindre sund´??  
 

md5.instr.lampor.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bifogar en bild på panelen. 

 

Temp mätaren fubgerar ibte den heller.

 

jag har bara förutsatt att det är en lampa som är trasig. Kan ju vara npgot annat med.

F583BB13-34E8-478B-8944-4D5AE35D1A8A.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Thomas-1:

@Pentax: Tänkte just svara nåt i stil med att i "sunda motorinstallationer" så skall man kunna köra i princip oändliga timtal på fullgas (med ilagd framväxel utan övervarvning). Förmodligen är detta en etablerad och sund tradition, just den motorn du såg med varningsskylt behövde nog skylten för att installationen var `mindre sund´??  

 

Behöver man köra oändliga timmar på maxvarv har man nog förliten maskin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Hur vet du att lampan inte fungerar? Templampan tänds ju bara om motorn blir för varm. Du kan testa att lampan inte är trasig genom att ta loss kabeln vid kontakten och hålla den mot motorns gods så ska den lysa.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo men jag gissar att när jag slår på tändningen ska alla lampor lysa som en kontrollfunktion. Alla lyser utom en. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men stopp och belägg. Trådskaparen JBL har ju faktiskt enligt sitt foto ovan ett visarinstrument för temperatur och även ljudlarm.
Vad mer kan man egentligen önska sig? Ljudlarmet är tänkt att uppmärksamma båtföraren på att det är dags att rikta blicken på instrumenttavlan, och när denne gör det så kan tempen avläsas  detaljerat exakt på visarinstrumentet. Eller?

Fattar kort sagt inte varför det skulle behövas en extra varningslampa i detta fall med både ljudlarm och  tempmätare? Elefanten i rummet är nog att båten utrustats med lyxig temp-visarinstrument varpå den gamla glödlampan blivit ointressant??

@Pentax, må så vara att båten kan ha för liten motor. Men vid busväder behöver man kanske stånga sig igenom navigatoriska partier med rejäl motvind och motsjö? Blir en trygghet om fullgas då kan utnyttjas timtals. (Ingen bil, mc eller  annat landfordon har sådana krav för det går alltid att stanna tryggt vid vägkanten och ringa bärgare. Men till sjöss finns ju inga trygga vägkanter.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Thomas-1:

Men stopp och belägg. Trådskaparen JBL har ju faktiskt enligt sitt foto ovan ett visarinstrument för temperatur och även ljudlarm.
Vad mer kan man egentligen önska sig? Ljudlarmet är tänkt att uppmärksamma båtföraren på att det är dags att rikta blicken på instrumenttavlan, och när denne gör det så kan tempen avläsas  detaljerat exakt på visarinstrumentet. Eller?
 

 

Jag hade också ett ljudlarm på en båt. Den gången smöroljetrycket försvann fungerade inte summern ..........

Dessutom ingen vind och ett förfärligt ryggskott. 

Fast det ordnade sig. En kompis kom efter en stund och släpade in mig tillnärmsta hamn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Temp-lampan ska inte lysa när du slår på tändningen.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-07-05 vid 14:40 skrev Thomas-1:

@Pentax: Tänkte just svara nåt i stil med att i "sunda motorinstallationer" så skall man kunna köra i princip oändliga timtal på fullgas (med ilagd framväxel utan övervarvning). Förmodligen är detta en etablerad och sund tradition, just den motorn du såg med varningsskylt behövde nog skylten för att installationen var `mindre sund´??  

 

Helt ”off topic” men det här är ju för dumt för att stå oemotsagt. 

 

Allt går att varva sönder.  

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev coppertail:

 

Helt ”off topic” men det här är ju för dumt för att stå oemotsagt. 

 

Allt går att varva sönder.  

Javisst, just därför skrev jag "med ilagd framväxel utan övervarvning".
Var nog litet otydlig i denna min tanke om sund installation, tänkte mig mest en deplacerande båt i motvind o motsjö så att fullgas behövs för att alls komma framåt.

@sanktanna Aha, så lampan kan inte testas alls rutinmässigt utan liksom bara förmodas överleva. Nu förstår jag bättre orsaken till att "testknappen" infördes i senare pentainstrument enligt min bild ovan. (Detta med temp-lampan är nog smått OT eftersom TS har tempmätare med visarnål plus larm, men men.)

Men som Thallatha skrev kan ju även ljudlarm paja, inte bara glödlampor.
I Pentas senare instrument-variant så gissar jag att larmets decibel-styrka testas vid varje tändningspåslag, men då för att oljetrycksgivaren (inte temp-givaren) utlöser det?

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...