bjornsyse 16 Postad 5 Juli , 2018 Hejsan Jag är på jakt efter att kunna ladda småbatterier ombord, AA och AAA. Vet någon här någon batteriladdare som går på 12V, Cig-uttag eller USB eller något jag kan koppla ihop? Hälsningar - Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 5 Juli , 2018 Jag har flera olika som kommer från eBay men kolla tex Kjell & Co. Finns även de som laddar från USB. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 5 Juli , 2018 Vi har en sådan har, https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/batteriladdare/nimh-nicd-li-jon/varta-snabb-batteriladdare-med-overvakning-p44795?gclid=EAIaIQobChMIpoipzs6H3AIVzcmyCh34hQa0EAQYASABEgJ00vD_BwE&gclsrc=aw.ds Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_62 219 Postad 5 Juli , 2018 (redigerade) Har haft samma problem och har nu två olika laddare. En av de bättre laddarna för uppladdningsbara AAA- och AA-batterier sedan några år tillbaka är Maha MH-C9000 för NiMH- och NiCD-batterier. En fördel är att varje batteri (totalt 4 st AA eller AAA eller blandat) kan behandlas individuellt, laddning, break-in, refresh, ställbar laddström, etc. Laddaren matas med 230V eller 12v. Men ibland vill man även ladda li-on batterier till tex kameran så då finns det olika kombi-laddare, tex Hähnel UNIPAL EXTRA som klarar AAA-, AA- och li-on-batterier men det tar tid att ladda. Laddaren matas via ett USB-uttag. Man kanske även ska leta efter en laddare som klarar 18650-batterier. IKEA's LADDA batterier (AAA, AA) uppskattas av många fotografer att användas till blixtaggregat. Detta eftersom dom helt enkelt verkar ge mer power än andra alternativ samt är prisvärda om man jämför. Redigerad 5 Juli , 2018 av per_62 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjornsyse 16 Postad 5 Juli , 2018 Tack! Ser nu också att IKEA har en laddare som drivs av USB! dock bara två batterier, men vilket pris, 24:- ! https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40303632/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 5 Juli , 2018 den HÄR är ganska smart, laddar AA och AAA men även litioum som 18650 och 14500. Laddas från USB. Fungerar som Power Bank till telefonen med en 18650. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_62 219 Postad 5 Juli , 2018 Bra med kombiladdare till många olika batterityper. Tyvärr kanske dessa laddare inte alltid är så bra för batterierna då laddningen inte görs optimalt varvid batteriernas livslängd förkortas, främs NiMH-batterier. LiitoKala-laddaren kan ladda många olika batteri-typer men det blir nog svårt att ladda ett li-on batteri till en kamera i den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 5 Juli , 2018 9 minuter sedan skrev per_62: Tyvärr kanske dessa laddare inte alltid är så bra för batterierna då laddningen inte görs optimalt varvid batteriernas livslängd förkortas, främs NiMH-batterier. Nu är jag ju notoriskt nyfiken så jag har ju mätt på en liknande laddare och den laddade riktigt snyggt. Idag sitter det någon intelligent krets som styr laddningen och dessutom individuellt för varje batteri. För 10 år sedan satt det några motstånd... Undviker man de absolut billigaste laddarna så är nutidens laddare oändligt mycket bättre än de var för. Till kameran (Nikon) köpte jag ett par extra laddare för USB a 30kr styck. Har man udda batterier så är Imax B6 användbar. Laddar bly, LiIon, LiFePO4, NiMh mm inkl balansering. Även min borrmaskin när jag glömt dess laddare. Laddar från 11-18V. Kostar under 200kr. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser