Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
pebuskas

Frågor kring ombyggnation av plastbåt

Rekommendera Poster

För det första, tack för ett förstklassigt forum där det finns många och långa års erfarenhet av högsta klass. Mina problem började när jag och min far har fått tag på en fd ruffad plastbåt av okänt ursprung. Då överbyggnade och mycket av plastarbetena såg för dj...ig ut så plockade vi bort det så att endast skrovet nu återstår. Nu till mina funderingar, eftersom det inte finns någon form av stabilitet i skrovet kan man då limma på någon form av matrial som kan käna som distans till ett dubbelskrov, isåfall vad? Den som hade haft båten innan oss had av någon outgrundlig anledning tagit bort aktertoft inkl motorbrunn, finns det någon som vet hur man gör en ny ( mall eller dyligt)? Båten är ca 550 x 180 vet tyvärr inget mer om den. Kommer dock att ta lite bilder som jag kan lägga upp om så önskas för att underlätta för er att hjälpa mig. //rådvill novis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bättre att plasta stringers och tofter än att bygga ett dubbelskrov skulle jag gissa. Väger mindre, är enklare, går åt mindre material=billigare. Stringers=längsgående förstärkningar. Kan göras med att ½ elrör monteras längs skrovsidan (eller divinylcel eller plywood...) och plastas fast med polyester och matta alt epoxy och matta. Måla hela skrovet invändigt efter alla arbeten är klara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ditt svar, som båten ser ut idag så finns det sittplats i form av ett u i fören, och jag hade tänkt mig att jag skulle ha någon form av styrpulpet ev i centrum på båten och bara göra någon form av toft/motorbrunn i aktern. Menar du då att det räcker med dessa 1/2 elrören som förstyvning av skrovet? Tycker att det är lite fladdrigt :roll: //Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ganska många båtbyggare använder en sk sandwich konstruktion som du vill ha. Det finns i olika varianter, varav de har olika egenskaper, fördelar,nackdelar...osv... Det finns mattor med färdiga balsa stavar, men det finns nyare och bättre matrial...tex polyuretanskum, som du kan forma efter önskemål

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vart kan man få tag på dessa? Finns det även någon som har tips/ritning på en aktertoft/motorbrunn? //Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet inte hur din båt ser ut, men tänk så här: Elrören erbjuder ingen styrka de ger bara formen som ger styrka. Antal? Efter behov. Storlek, ta lite grövre, alltså inte de vanliga 16 mm-rören.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, eftersom jag ändå måste göra relingslisten lite tjockare för att få dit en relingsgummilist så kanske det är lämpligt att lägga ett halv rör hyffsat högt upp efter relingsidan och passa på att plasta fast det samtidigt. Då återstår endast aktern då. Tack så mycket för hjälpen så länge. //Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej skall du plasta förstärkningar skall du använda kan ej stava till det men det heter bonosell det finns i olika tjocke lekar och är jätte lätt att jobba med materialet suger upp plasten och blir nästan oförstörbart och man slipper fukt problem som man kan få plywood,man skär till den med en vanlig kniv aoch plastar in den jag har själv gjort ny akterspegel samt nya förstärkningar i min båt har du frågor maila mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Patrik

Jag gjorde om min akterspegel och motorbrunn.Har lite bilder i mitt album. Kanske kan ge lite tips.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en Shetland 535 med blöt akterspegel som jag lagade plus höjde aktern för lång rigg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tackar så mycket för alla tips som jag har fått, nu är det bara att ta vara på råden och fixa till båten. Det här är det klart bästa forumet som jag har varit inne i, dom svar som inte finns här har nog inte med båtlivet att göra, hmmm det finns nog en hel del svar här som inte har att göra med båtar men det gör det bara mer komplett :lol: :-Tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...