davidrinnan 0 Postad 4 Juli , 2018 Hej, Har nyligen köpt en linder 445 max med mercury 30 efi. Ekipaget är från 2011. Köpte från ett dödsbo så det fanns lite skralt med information från sluttampen men jag lät dödsboet göra en datorkoll på motorn och den har gått ca 140h. Vidare var den som sålde i dödsboet med och tog upp båten och vet att en egen service var gjord nu i höstas. Jag antar det innebär byte av olja i motor och drev. motorn startar direkt och håller jämt varv kring knappa 1000. Den gick vid första turen lite bluddrigt samt att den inte varvade så högt. ca 4000-4500 med ca 3-4 vuxna. jag bytte då tändstift och nu går den mycket jämnare. Helt jämnt för att vara noggrann. Men den lyckas fortfarande inte varva ordentligt. Jag testade att köra den själv idag. den kom upp i 4900 varv. Betänk att den här är såld av en linderÅF så den är så klart bestyckad med rätt propeller för modellen. När jag kollar varven jag får (kan få) med tabellen från när linder testkördes med 2 personer på deras hemsida, så stämmer varvtal och fart 100%!! Dvs när jag får upp varvet till 4900 så ligger jag på 21-22 knop. Jag borde komma upp till 5800 varv och ca 26-27 knop. Det är lite lustigt men givet att motorn går perfekt på alla andra sätt och vis så känns det nästan som att gasreglaget inte går hela vägen. eller rättare sagt det går ju hela vägen men som att vajern inte gick hela vägen. Men givet att motorn är förhållandevis ny 2011 med 140 timmar på sig borde ju vajern vara hel? Vad kan det vara för fel. Splitt nya tändstift, ny soppa i tanken, allt fungerar bra men den kan inte varva upp hela vägen. tacksam för bra likväl som dåliga idéer i detta läget :D mvh david Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidrinnan 0 Postad 4 Juli , 2018 När jag bytte tändstiften tyckte jag dom såg vita ut. absolut inte geggiga. snarare torra och vita. den vita delen som spetsen sitter i hade en lätt rosa ton. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidrinnan 0 Postad 5 Juli , 2018 För övrigt visa protokollet från data-dumpen att motorn aldrig haft en felkod. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser