Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
Koala321

Två batterier till Ryds 23 DC

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

Jag har två batterier i båten. Ett startbatteri och ett som går till kylskåp och dylikt.

Det gamla startbatteriet var på 75 AH

Det nya jag köpte är på 84 AH båda på 12 V.

Är det ok att byta endast ett batteri? I detta faller startbatteriet och är det då även ok att ha ett starkare?

Problemet är att jag märkte att det nya startbatterier startade motorn en gång. Sen gick det bara att starta med landström i (första gången jag provade det nya batteriet utan laddning)

En fråga till är om jag skulle ha köpt ett batteri som det gamla som var på 75 AH eller spelar det någon roll?

Tacksam för hjälp!

Redigerad av Koala321

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah är storleken på batteriet, dvs hur mkt ström du har tillgång till i Amperetimmar räknat. Ett startbatteri behöver kunna leverera mkt kraft, CA och då kvittar det om det är 60 Ah eller 110 Ah. Förbrukningsbatterier brukar ligga på ca 450 CA, medan start batterier ligger på gärna det dubbla, men 800+ är vanligt. Mät upp ditt "nya" batteri, för det kan mkt väl vara dåligt laddat, eller helt enkelt slut. Minst 12.5 V ska du ha, då har du 80% kräm och ett fräscht batteri. Ligger du bara på 12.0 V, så är det bara 10% kräm kvar = lämna tillbaka batteriet och få ett nytt. 

Ladda det om du vill, men jag skulle vägra att ett nytt batteri har under 90% vid köp. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 timmar sedan skrev Koala321:

En fråga till är om jag skulle ha köpt ett batteri som det gamla som var på 75 AH eller spelar det någon roll?

Spelar ingen roll men jag håller med föregående: "jag skulle vägra att ett nytt batteri har under 90% vid köp."

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det viktiga är ju att batteriet skall vara som det skall, men det kan ju vara så att något tjuvdrar också. kan alltså varit så att det var korrekt från början batteriet men att något är stått på eller att det är något som drar ur allt ur batteriet. Men som sagt svårt att säga här ifrån datorn=)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...