cocos 1 Postad 4 Juli , 2018 (redigerade) Hejsan! Har precis handlat en örnvik 450 cabin, men båttrailern är nog inte optimalt justerad för denna båt, kanske inte trailern heller. Men det som är problemet är att jag måste backa i båten så att vattnet går över stänkskydden för att båten ska kana i vattnet, och båten står bara på sidorullarna bak vilket jag misstänker att den bara ska stödjas av. Så min fråga räcker de med att jag hissar ner sidorullarna så att båten står på själva "vipprullen" i mitten eller måste jag ändra något mer eller byta ut några delar för att inte behöva backa ner däcken under vattnet så jag får byta hjullager stupikvarten. Bifogar lite bilder och hoppas på hjälp Redigerad 4 Juli , 2018 av cocos Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 4 Juli , 2018 Låt gåten stå på kölen, sidorullarna ska bara vara som stöd. Det är väl rätt normalt att backa ner hjulen i vattnet, fetta in ordentligt. Lite beror det på rampens lutning också. Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 4 Juli , 2018 Just nu skrev Mackey: Låt gåten stå på kölen, sidorullarna ska bara vara som stöd. Det är väl rätt normalt att backa ner hjulen i vattnet, fetta in ordentligt. Lite beror det på rampens lutning också. Mackey Håller med föregående talare, båten ska ha sin vikt på kölrullarna den är starkast där, sido rullarnas uppgift är att vara stöd så båten ej kränger eller tippar vid ex vis svängar. Att köra ner trailern ska inte vara något problem, lagren där är täta, och ska tåla ett dopp. Viktiga är att du kör trailern efter dopp så allt får röra på sig ev vatten i lagren trycks då ut. Sen är klart bor du på väst kust så rostar ju allt t.om rostfritt.😎 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cocos 1 Postad 4 Juli , 2018 Okej så ska hissa ner sido rullarna då alltså så båten får stå på kölrullarna skulle backa i båten nyss så va de för lågt vatten så båten ville inte kana ner i vattnet så de va bara kroka på och åka hem igen men kanske kanar i lättare om den rullar ner på kölrullarna istället för sidorullarna, båten har ju plattbotten längst bak och v-formad fram. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 4 Juli , 2018 Jag brukar bara köra ner så att däcken är i vattnet, har aldrig haft några problem varken upp eller ner i vattnet. Nu verkar TS trailer vara en EU trailer så han har inga problem med bromsar, annars mår dom inte särskilt bra av att bada, man brukar bli varse det vid besiktningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strosselhuset 83 Postad 4 Juli , 2018 Ang. badning av hjullager så anser jag att man ska undvika det. De håller inte för det helt enkelt. Om båten dessutom står på kölrullarna behövs det bara en knuff så rullar båten av vagnen. Jag har aldrig badat hjullager och alltid fått av båtarna. Har sjö och torrsatt 4 olika båtar på 4 olika vagnar. /Mathias 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cocos 1 Postad 13 Juli , 2018 får inte ner båten nu när de är så lågt vatten, då de är platt botten bak och V format fram så vill den inte V botten hoppa upp på den vikande kölrullen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 13 Juli , 2018 Du har väl inte platt botten bak? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cocos 1 Postad 14 Juli , 2018 (redigerade) Jo de är plattbotten bak, syns lite på bilden ja la in vart själva vbotten börjar Redigerad 14 Juli , 2018 av cocos Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 14 Juli , 2018 Ursäkta men jag kanske är för dum i huvudet. Vad är problemet med att botten är plattare bakåt, de allra flesta båtar ser mer eller mindre ut som TS båt gör under vattnet. 😎 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 14 Juli , 2018 1 timme sedan skrev cocos: Jo de är plattbotten bak, syns lite på bilden ja la in vart själva vbotten börjar Ser det nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 14 Juli , 2018 2018-07-13 vid 16:44 skrev cocos: får inte ner båten nu när de är så lågt vatten, då de är platt botten bak och V format fram så vill den inte V botten hoppa upp på den vikande kölrullen... Spelar det någon roll om det är lågt vatten? Du backar väl ner kärran lite längre bara vid lågt vatten. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 14 Juli , 2018 Nu har även jag upptäckt vad som är problemet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 15 Juli , 2018 21 timmar sedan skrev Pentax: Nu har även jag upptäckt vad som är problemet! Och vad har du kommit fram till? För högt ställda stödhjul? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cocos 1 Postad 1 April , 2019 Då själva "fenan" under båten tar i kölvaggen som blir lutat uppåt så kanten tar i då de är plattbotten längst bak... vet inte om jag ska ta bort själva vaggen eller kolla om jag hittar en längre vagga så den kan stå på fenan samtidigt.. vad tycker ni, lägger upp en skillad paint bild om ni förstår hur det är nu Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gundj 207 Postad 1 April , 2019 Flytta vinschtornet bakåt och ev även främre kölrullen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 1 April , 2019 Kanske det går att fixa med en sprint eller något så att vaggan går att låsa i plant läge? Man tar bort låsningen när båten skall tas upp och låser den när båten står på trailern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 320 Postad 1 April , 2019 Mm. Syss tydligt när jag zommade in på bilden. Kölen sluttar rätt brant mot den plattare delen. Tror nog att du ska bortse från det när du justerar in vagnen. Båten bör ha stöd mitt under. Problemet blir ju när du sjösätter såklart. Jag kan inte komma på någon annan lösning än att stå ut med problemet. Hur göra vid sjösättning? Tror nog att du får gilla läget och backa ner långt med vagnen i vattnet så aktern börjar flyta. Eller med kran men känns som överkurs. Alternativt bygga om de bakersta två kölrullarna så vid sidan om befintliga rullar ha större hjul precis så brett isär att kölen kan passera imellan den. Utan att ta i befintliga rullar. Att ha kvar befintliga kan vara bra så den spettsigare fören får något att rulla på när man tar upp. Men mycket arbete, kanske enklare byta hjullager då och då istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cocos 1 Postad 2 April , 2019 Ja ska prova låsa vaggan så den är vågrätt.. och flytta bak kölrullen.. grejen är att jag måste i med hela trailern så att stänk skydden är under vatten.. så jag kommer ju inte i där jag ska fiska ibland.. halva bilen måste ju ner i plurret om jag ska få i kärran så långt ner på vissa ramper Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 2 April , 2019 Har funderat lite på ditt problem, Gundj har en lösning som är bra, kompletterad med att flytta bak hjulaxeln lika mycket, för att behålla lämpligt kultryck. man kanske kan flytta fram den vaggande delen en bit på trailer och på så sätt vinna några centimetrar. Avsikten med detta är att de vaggande kölrullarna ska aldrig komma bakom "klacken" på kölen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cocos 1 Postad 2 April , 2019 Ska mäta sen hur långt det är från klacken på kölen till vaggan. Då de är öppen från kölrullen till vaggan kanske 1 meter eller mer så blir de ju att kölen på båten trillar ur rullen och kanar på trailer sedan låser sig i vaggan då den pekar uppåt av vinkeln på båten när man rampar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 320 Postad 2 April , 2019 Jag tänker mig såhär, du vill ju ha en rulle som stöd under kölen kanske, men du vill också ha stöd så långt bak det går. Då uppstår problemet med att kölen tar i. Varför inte göra som på bilden i länken? Fast större yttre hjul så har du stöd i aktern, de yttre hjulen låter kölen passera utan att ta i. rullarna i mitten stöder kölen längre förut där den är spetsigare vid sjösättning och upptagning? Hitta lagom större hjul, en lämplig axel eller gängstång som går igenom med god marginal för yttre hjul och en distans i form av lagom tillkapade rörbitar så yttre hjulen inte nöter mot de l-formade plåtarna där rullarna sitter idag. https://www.google.se/search?q=thule+buv&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi5yr3ngbHhAhVmyaYKHYM_BhIQ_AUIDigB&biw=1920&bih=960#imgrc=g641JIG-spaEoM:&spf=1554194533325 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MinorOffshore 18 Postad 2 April , 2019 Jag har själv längsgående sidostöd på en av mina båtkärror, typ USA-kärror. Då blir det ibland svårt att få båten ut i sjön utan att backa för långt i, jag försöker alltid undvika att lagrena blir blöta, friktionen på de längsgående stöden gör att båten inte alltid vill röra sig. Då drar jag vinchbandet via rullen som sitter mitt under båten till båtens föröggla. Sen kan jag vincha ut båten utan att behöva backa båtkärran djupt i vattnet. Vissa båtkärror för stora båtar har färdigt en skilld vinch för sjösättning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser