Toder 8 Postad 3 Juli , 2018 Motorn monterad och tätat aktern efter höjning på 11cm, men vad tror ni, kommer den flyta? Är rädd att vattenlinjen kommer bli väldigt högt upp bak nu, rek max motor är 30hk men nu sitter det en 50hk långrigg på ca 80Kg, vågar jag sjösätta och prova, eller ska jag börja leta större båt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 3 Juli , 2018 Viktskillnaden är knappast mer än ca 40 kg, vilket motsvarar att en 10-åring (typ) ställer sig i aktern. Om båten skulle sjunka pga det skulle då jag inte våga åka med den. Du kanske kan lägga 20-30 kg i fören (ordentligt fastgjort så det inte kan komma i rörelse och slå hål på skrov eller människoben) för att balansera lite? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toder 8 Postad 3 Juli , 2018 3 timmar sedan skrev raol: Viktskillnaden är knappast mer än ca 40 kg, vilket motsvarar att en 10-åring (typ) ställer sig i aktern. Om båten skulle sjunka pga det skulle då jag inte våga åka med den. Du kanske kan lägga 20-30 kg i fören (ordentligt fastgjort så det inte kan komma i rörelse och slå hål på skrov eller människoben) för att balansera lite? Okej, ja jag kommer ju eventuellt ha reservdunken där på 25L, plus packning när man ska ut, så blir en del vikt där, men kommer även ha 25L bensin i aktern samt batteriet då jag placerat det där, men jag ska ut och prova åka en sväng om några dagar när tec7 har fått härda lite extra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toder 8 Postad 3 Juli , 2018 Ser ju dock väldigt roligt ut från sidan med ”lilla” motorn bak, men som jag förstått är det inte alltför ovanligt att folk sätter 50hk motorer på 4m sportbåtar, min är 410 för övrigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 498 Postad 4 Juli , 2018 (redigerade) Sjösätt och se hur det funkar. Troligen behöver du byta propeller till en med större stigning - om du inte redan gjort det - för att få glädje av dina hästkrafter. Mackey Redigerad 4 Juli , 2018 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser