Gå till innehåll
fredag 07 mars 2025
Stugpendlaren

Rensa bränslerör från fast tank?

Rekommendera Poster

Hej

Första inlägget då:

Jag misstänker att jag fått skräp i kopparröret mellan tank och motor. Felsökning pågår men jag undrar någon har tips på hur man rensar på bästa sätt? Jag tänkte blåsa bakvägen med tyckluft men då hamnar skräpet ju i tanken igen om det släpper...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen!

Det är nog trots allt klokt att få in skräpet i tanken igen så att det inte fastnar i röret.

Sedan är det dags att få rent tanken. Bensin eller diesel?

Diesel är i stort sett ofarligt att hantera, men med bensin ska man vara rätt försiktig.

Skräpet och vattnet brukar ju ligga i botten så om du suger ur bränsle längs botten får du troligen med skräpet. När du inte får ur mer skräp/vatten är det hyffsat rent.

Om tanken är plan i botten kan det var id'e att få båten att luta och suga där det är djupast. Om du har en manlucka är det bäst att öppna den, men i en lite mindre tank (kanske mindre än 100 liter) brukar det gå att styra en slang som man trycker ner i anslutningen för påfyllningsslangen.

Dieselbakterier lever i vattnet och käkar diesel, främst RME men även vanlig fossil diesel kan få dieselbakterier. Behandla mot dieselbakterier.

Det avtappade bränslet kan du fylla tillbaks när vatten/skräp fått sjunka till botten.

Det var en början på en problemlösning i alla fall.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Mackey:

Hej och välkommen!

Det är nog trots allt klokt att få in skräpet i tanken igen så att det inte fastnar i röret.

Sedan är det dags att få rent tanken. Bensin eller diesel?

Diesel är i stort sett ofarligt att hantera, men med bensin ska man vara rätt försiktig.

Skräpet och vattnet brukar ju ligga i botten så om du suger ur bränsle längs botten får du troligen med skräpet. När du inte får ur mer skräp/vatten är det hyffsat rent.

Om tanken är plan i botten kan det var id'e att få båten att luta och suga där det är djupast. Om du har en manlucka är det bäst att öppna den, men i en lite mindre tank (kanske mindre än 100 liter) brukar det gå att styra en slang som man trycker ner i anslutningen för påfyllningsslangen.

Dieselbakterier lever i vattnet och käkar diesel, främst RME men även vanlig fossil diesel kan få dieselbakterier. Behandla mot dieselbakterier.

Det avtappade bränslet kan du fylla tillbaks när vatten/skräp fått sjunka till botten.

Det var en början på en problemlösning i alla fall.

Mackey

Tack för tips. Tanken är full, 120 liter bensin under durken. Ingen vettig manlucka så jag får förmodligen ta loss tankmätaren och suga den vägen (känns utmanande, har ingen pump).

Jag har kopplat loss allt och och ska köra med trycktank direkt till motorn för att utesluta att det inte är själva motorn, sprillans ny, som fått något knas efter 20 timmarsinkörningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ska tilläggas att problemet visar sig genom att motorn går ner på SAFE-mode "från ingenstans" och det går bra att köra igen efter omstart - men inget larm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...