Rykull 0 Postad 3 Juli , 2018 (redigerade) Har crescent 435 kompis me en Johnson 6 HP. när man är ute o kör så luktar det avgaser hela tiden. Trodde att avgasröret var vid propellern. Finns 2 små hl precis under själva motorn som oxå spottar ut avgaser. Har nån nåt bra tips hur man kan bota detta. Inget kul o glida runt på sjön o sen få huvudvärk. Redigerad 3 Juli , 2018 av Rykull Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 976 Postad 3 Juli , 2018 8 timmar sedan skrev Rykull: Har crescent 435 kompis me en Johnson 6 HP. när man är ute o kör så luktar det avgaser hela tiden. Trodde att avgasröret var vid propellern. Finns 2 små hl precis under själva motorn som oxå spottar ut avgaser. Har nån nåt bra tips hur man kan bota detta. Inget kul o glida runt på sjön o sen få huvudvärk. Enda sättet att slippa avgaser från en förbränningsmotor är så vitt jag förstår att stänga av motorn. Om avgaserna kommer ut vid propellern eller nån annanstans har ingen praktisk betydelse. Du kanske ska skaffa en elmotor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 3 Juli , 2018 Detta löses mycket bra genom att tanka med alkylatbensin. Alkylatbensin luktar väldigt, väldigt mycket mindre, avgaserna också. En del mackar har på tapp för några kronor extra per liter ( kolla okq8, där kan du slka en staion med alkylat på tapp). Eller så köper du dunkar på macken (4-takt, och blandar med olja själv för att få 2-takts. 2-taktsversionen har olja som nog inte är optimal för marinmotorer), men dunkarna ligger på ca 30-35 kr litern. Sen tycker jag nog att min lite finare olja från shell luktar betydligt mindre än den från biltema. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 4 Juli , 2018 Att det luktar mindre betyder ju inte att det är mindre ofarligt att andas in Avgasutsläpp i propellern fungerar bara i lite högre farter, kör du sakta eller ligger still så kommer avgaser/kylvatten ut genom bypass hålen i riggens ovankant. Avgaserna från en 2-takt orkar inte trycka undan vattnet vid tomgång/låga varv utan måste ha en lättare väg ut. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 4 Juli , 2018 (redigerade) Du har logiskt rätt men ändå fel i det här fallet. Det är en massa skit såsom bensen som är radikalt mindre förekommande i alkylat. Bensen är ett av många "aromatisk kolväten", ett utryck som kanske är bekant. Namnet "aromatisk" kommer ifrån att det luktar. https://www.aspen.se/Om_alkylatbensin Alkylat har hälsosammare avgaser, så är det. Det finns andra källor än tillverkaren också : https://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/978-91-620-6307-8.pdf?pid=3615 Uppmanar verkligen alla med små utombordare att köra alkylat, särskilt om man har segelbåt och bara kör 10-20 liter på ett år. Motorn är mer lättstartad (kleggar inte i förgaseren) och avgaserna är bättre. Om inte mitt minne bedrar mig helt så är det dessutom så att med vanlig bensin blir avgasstråket i vattnet brunt, med alkylat ljusblått, det säger väl allt Redigerad 4 Juli , 2018 av AndW Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 4 Juli , 2018 14 minuter sedan skrev AndW: Alkylat har hälsosammare avgaser, så är det. Du menar väl lite mindre farligt? 16 minuter sedan skrev AndW: Om inte mitt minne bedrar mig helt så är det dessutom så att med vanlig bensin blir avgasstråket i vattnet brunt, med alkylat ljusblått, det säger väl allt Nu får du nog förklara dig. 😎 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 4 Juli , 2018 9 timmar sedan skrev AndW: Sen tycker jag nog att min lite finare olja från shell luktar betydligt mindre än den från biltema. Ja det vet ju alla att BT har tillverkning av olja i Kina, det är småbarn som tillverkar den, jag tror att den renas med begagnade blöjor det är nog därför den luktar skit. Ganska smarta dom där BT, gratis arbetskraft som produserar sina egna arbetsredskap. 🤣 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser