Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
Georg_Ohm

Hur fungerar dessa automatsäkringarna?

Rekommendera Poster

Hejsan!

Hur fungerar dessa automatsäkringarna?

Skall den gula lilla armen fällas ut då man manuellt utlöser säkringen genom att trycka på den röda knappen?

Eller fälls den bara ut då säkringen löser ut pga. för hög belastning?

68000349.jpg.347b5d4ef2e21d7c217b7c81bd1f7e90.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Skall den gula lilla armen fällas ut då man manuellt utlöser säkringen genom att trycka på den röda knappen?

Ja

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Ja

Misstänkte att det skulle vara så. Har du någon bra lösning på hur man skall få den att fälla ut sig? Elektronikspray? 

Den sitter inte helt fast, den går att peta ut lätt med en liten skruvmejsel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mer än 90A en liten stund kanske.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Den sitter inte helt fast, den går att peta ut lätt med en liten skruvmejsel.

Jo men så är det. Egentligen är det en riktig skräpprodukt. Dels är den rent termisk, den saknar utlösningsmagnet som tex en dvärgbrytare har. De blev väldigt populära när feta bilstereoanläggnigar började byggs. Så småningom byttes de ut mot bladsäkringar. Automatsäkringarna visade sig också ha en högre resistans än bladsäkringarna. En större resistans ger också mer värme, ju mer ström som passerar desto lättare löser de ut.

Dvärgbrytare finns i enkelutförande upp till 63A. En oändligt mycket bättre säkring till ett mycket lägre pris.

Sen finns det en typ som ofta kallas Airpax (benämns även "Hydraulic Magnetic Circuit Breaker". Sitter bla i dyrare båtar mm. Utmärkt kvalitet.

 

circuit breaker.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev bhemac:

Jo men så är det. Egentligen är det en riktig skräpprodukt. Dels är den rent termisk, den saknar utlösningsmagnet som tex en dvärgbrytare har. De blev väldigt populära när feta bilstereoanläggnigar började byggs. Så småningom byttes de ut mot bladsäkringar. Automatsäkringarna visade sig också ha en högre resistans än bladsäkringarna. En större resistans ger också mer värme, ju mer ström som passerar desto lättare löser de ut.

Dvärgbrytare finns i enkelutförande upp till 63A. En oändligt mycket bättre säkring till ett mycket lägre pris.

Sen finns det en typ som ofta kallas Airpax (benämns även "Hydraulic Magnetic Circuit Breaker". Sitter bla i dyrare båtar mm. Utmärkt kvalitet.

 

circuit breaker.jpg

Ja då blir det till att byta ut den. I en skrotlåda hemma ligger det dvärgbrytare jag sparat, om jag har tur så kanske det finns en på 75A där.

Tack för svar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, jag har väl förutfattade meningar men "Made in Lesotho"?

Men den är säkert bra, har all viktig märkning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt en sådan där hade jag på ankarspelet av samma fabrikat som inte löste när en lagring brast och motorn fick jobba tills den brann upp. Helkass, precis som bhemac redan varit inne på.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blue Sea använder har "Airpax".

OBS utlösningskaraktäristiken för dessa:

 

circuit breaker blue sea.jpg

circuit breaker utlösning.jpg

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

B-karaktäristik på belysning och uttag brukar det väl vara samt C--karaktäristik för maskiner med hög startström.

 

Hur ska man tänka kring dessa kurvor? Är det skillnad på om det är gäller lampor, instrument, kylskåp, autopilot samt förbrukare som kräver större strömstyrka, typ bogpropeller, ankarvinsch etc.

 

Den angivna kurvan verkar bryta efter 4 sek vid 100% eller efter 0,1 sek vid 420% är det då att jämföra med C-karaktäristik?

 

Redigerad av per_62
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ingen skllna om det är lampor eller ankarvinsch mer än att ankarvinschen har en mycket stor startström. Hemma har vi tröga säkringar till motorer för att klara starten.

Dvärgbrytare finns med olika karaktäristik. C är den vanliga och D är trög.

Den automatsäkring som TS visar är termisk dvs den tar tid på sig att bryta och skyddar inte mot kortslutning. Den är också betydligt långsammare vis överlast.

Dvärgbrytare, Airpax mm ha en magnet så att den löser ut direkt vid kortslutning.

En vanlig missuppfattning är att en 50A säkring löser ut när strömmen överstiger 50A vilket den inte gör, det tar tid och därför ska inte säkringar överdimensioneras.

Airpax är snabbare än dvärgbrytare som ändå fungerar bra.

Men i påkostade båtar/system sitter Airpax el likn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ska man då tänka om man har en brytare enligt den angivna kurvan som verkar bryta efter 4 sek vid 100% eller efter 0,1 sek vid 420%. Kan man acceptera en fördröjning på några sekunder?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev per_62:

Hur ska man då tänka om man har en brytare enligt den angivna kurvan som verkar bryta efter 4 sek vid 100% eller efter 0,1 sek vid 420%. Kan man acceptera en fördröjning på några sekunder?

Hmmm jag har nog också litet svårt att tolka den kurvan.

Blir iallafall till att mätaströmmen när ankarspelet jobbar under belastning och dimensionera säkring efter det, rekommenderad säkring  är på 75A. Dessutom är den placerad inne i båten, under matbordet. Kan gott tänka mig att placera den på skyddad plats på akterdäck nära anakrspelet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev per_62:

Hur ska man då tänka om man har en brytare enligt den angivna kurvan som verkar bryta efter 4 sek vid 100% eller efter 0,1 sek vid 420%. Kan man acceptera en fördröjning på några sekunder?

0,1sek är kortslutning den är som den är.

Mitt Barracuda 900 ska alltså dra 75A max. Normalt drar den ca hälften och sällan över 50A. Rekommenderad termisk brytare är 100A. Rekommendation av de som får sälja en ny motor och befintlig brinner. 

Kommer jag ihåg rätt så sitter det en 63A dvärgbrytare. Den sitter lätt åtkomlig. Heller att den får slå ifrån någon gång för mycket än att motorn brinner. Jag kan inte komma ihåg att den brutit men jag har en amperemeter så jag ser alltid hur mycket den drar och framförallt hör jag när motorn får ta i. Oftast så släpper man knappen någon sekund och kör igen så blir det lägre strömmar.

Tycker inte man ska plåga den stackarn för mycket.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev per_62:

Hur ska man då tänka om man har en brytare enligt den angivna kurvan som verkar bryta efter 4 sek vid 100% eller efter 0,1 sek vid 420%. Kan man acceptera en fördröjning på några sekunder?

Frågan om hur lång fördröjning som är acceptabel varierar väl från fall till fall, kan jag tänka.

Beror på hur känsligt skyddobjektet är och hur snabbt det värms upp till farlig temperatur.

Skyddsobjektet är alltid kablaget  (eventuellt motorlindningar?) och farlig temperatur är när brand (eller kanske extradyr smälta hos motorlindnings lackisolering?) riskeras.


Kablar har sin givna dimension.
Går att räkna* på detta, alltså hur snabbt en kabel värms vid en given strömstyrka.
Sen kyls den ju samtidigt i viss mån till den omgivande luften. (Den elektriskt påförda "förlusteffekten" (läs värme) minus kylningen till omgivningen avgör hur snabbt tempen hos kabeln stiger.)

Vilken kabel-temp som kan anses farlig beror nog i praktiken mycket på isoleringens plastmaterial?
[Finns t.ex. kablar med  nån sort teflonisolering som inte påverkas det minsta av en lödkolv med typ 130 grader enligt egen erfarenhet. Men i båt/fordons-sammanhang används billigare kablar.]
Till detta kommer risk för kortslutning när isolering smälter, och kortslutningar är ju aldrig bra. (En mindre sådan kan ju t.ex. stoppa motorn i en kritisk situation.)


Hoppas detta inlägg kan ge insikter i `tänket bakom´ valet av säkring!?


*) För övrigt inte särskilt svår beräkning, man kollar resistans enligt metallen koppar/annat och med hänsyn till dess dimensioner, får man fram förlusteffekt per meter av en viss kabel. Därefter kollar man materialets (här kopparns) så kallade värmekapacivitet, ett grundläggande mått på hur snabbt just det materialet värms i temp-grader räknat per tillförd ENERGImängd. Mängden energi tillfört under EN SEKUND har sin egen storhet kallad EFFEKT, ju högre effekt desto snabbare uppvärmning. (Bla..bla..bla. Hm...de flesta - som inte redan vet dessa grundläggande fakta - har nog hunnit avbryta läsningen och somnat?)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Javisst skyddar säkringar kablarna i första hand, inget snack om den saken.

Men när det gäller elektriska ankarpel så skyddas ju lindningrana i motorn också, men även mekaniken.

När ankaret fastnat, linan eller kärttingen kinkat sig skall säkringen lösa ut innan splines på axlar eller tänder på "linhjul" pulveriseras eller ankarlinan tuggas sönder. Jag kan ju tycka att det skulle funnits någon mekanisk frikoppling, likt den som sitter i drevlyften på VP 280 drev, kan närmast liknas vid en slirkoppling. Men en sådan anordning kanske finns på något ankarspel jag inte ännu känner till.

Iallafall så beskriver tillverkaren till två ankarspel jag känner till, automatsäkringen skall lösa ut om det blir trassel eller för mycket "bottennapp". Och det kan man ju få tycka vad man vill om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med mitt Ocean Comfort ankarspel (900W) följde det med en automatsäkring. Den såg ut som en leksak utan någon som helst märkning utöver en klisterlapp som säger "Circuit Breaker".
Jag litade inte på den utan satte dit en hållare för bladsäkring istället.
Nu när jag läste denna tråden så sökte jag och hittade automatsäkringen.

Vad säger ni om den och om den jag bytte till?
Har jag gjort rätt och vilken bladsäkring bör jag välja?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev BSven:

Med mitt Ocean Comfort ankarspel (900W) följde det med en automatsäkring. Den såg ut som en leksak utan någon som helst märkning utöver en klisterlapp som säger "Circuit Breaker".
Jag litade inte på den utan satte dit en hållare för bladsäkring istället.
Nu när jag läste denna tråden så sökte jag och hittade automatsäkringen.

Vad säger ni om den och om den jag bytte till?
Har jag gjort rätt och vilken bladsäkring bör jag välja?

Jag har sen uppfattningen att säkringen löser ut, eller i allafall skall lösa ut, varje gång det har uppstått trassel eller då ankaret sitter extra hårt i botten. Då blir det dyrt med engångs bladsäkringar, har jag fel? Min automatsäkring har aldrig löst ut, med sönderkörda kabularer, linhjul, som följd.

 

Nästa fråga då;

Var någonstans köper jag en sådan dvärgbrytare på bild ovan, som är avsedd för likström och som inte säljs av båttillbehörsbutik, ebay eller kinesisk postorderfirma, gärna svensk el/elektrnikfirma, jag tycker mig inte dinna någon bra leverantör, men har ännu inte kollat hos Elfa, där borde det finnas något.... Men tar gärna emot fler förslag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har sen uppfattningen att säkringen löser ut, eller i allafall skall lösa ut, varje gång det har uppstått trassel eller då ankaret sitter extra hårt i botten. Då blir det dyrt med engångs bladsäkringar, har jag fel?

Du har säkert rätt. Jag fattade inte att strömmen rusar om det fastnar utan tänkte enbart på att säkringen skall skydda kablarna.

Var placerar man då lämpligen säkringen? Om den löser ut så fixar man felet och återställer säkringen för att hissa vidare och då bör den väl sitta lättåtkomlig från spelet? Det står att den är vattentät men...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Var någonstans köper jag en sådan dvärgbrytare på bild ovan

Sök och I skolen finna. Digi-Key tex.

--

Mom man kopplar in en trefasmotor hemma så finns det säkringar OCH motorskydd.

Den termiska brytaren motsvarar motorskyddet. 

När jag monterade ankarspel så hade jag sådana där värdelösa "säkringar" så jag monterade den, nära spelet och lätt åtkomlig (den fungerar ju som arbetsbrytare också). Men jag satte även in en ANL-säkring nära batteriet för at skydda kablarna vid kortslutning mm. Det funkar men "motorskyddet" får inte vara övedimensionerat - precis som för trefasmotorn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev BSven:

Du har säkert rätt. Jag fattade inte att strömmen rusar om det fastnar utan tänkte enbart på att säkringen skall skydda kablarna.

Var placerar man då lämpligen säkringen? Om den löser ut så fixar man felet och återställer säkringen för att hissa vidare och då bör den väl sitta lättåtkomlig från spelet? Det står att den är vattentät men...

Jag har en "hyttbåt" med ett rätt stort akterdäck, där finns det två kistbänkar, i den ena tänkte jag mig placera en IP-klassad plastbox med säkringen i, och kanske också en upp-ned omkopplare.

Men det hinner flyta många tankar genom hjärnans vindlingar och synapser innan det blir någonting av detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...