AndW 197 Postad 2 Juli , 2018 Hej, Ska nu koppla in min solpanel och regulator (1215bn). Jag har en segelbåt med liten utombordare utan laddning. Ingen inverter eller sånt. Kompressorkylskåp är största förbrukaren. Jag tänkte sätta ALLT på regulatorn lastutgång, för att få underspänningsskyddet och batterikapacitetsmätningen att fungera bäst. MEN, jag tycker de tkänns lite olustigt att lite på att min regulator inte schabblar till det, eller att itne kunna köra lanternor och plotter på ett urladdat batteri om jag vill det. Där för tänkte jag sätta en brytare som kopplar ihop plus på batterisidan med plus på lastsidan, dvs kortsluter momtsvarande plus-ingångar på regulatorn. Har någon annan faktiskt gjort det? Klarar regulatorn (1215bn 2215bn) det eller kan den förstöras på på nåt sätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 Juli , 2018 Fungerar troligen men sätt hellre en omkopplare som kopplar lasten antingen till batteriet eller till lastutgången. Jag har en annan lösning, en egen säkringspanel "Navigation" (lanternor, plotter, VHF mm) som inte går via lastutgången men även ett larm som går om lastutgången kopplar ifrån. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 2 Juli , 2018 (redigerade) Tack. Menar du en sån här on-on-brytare då, t ex? Vad är egentligen fördelen, för momentant kommer ju lastugången ändå kortslutas mot batteriet (eller inte, det är väl ospecifierat vad som händer i brytögonblicket? https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/elektronik/elektromekanik/strombrytare/vippomkopplare/vippstrombrytare-1-pol-on-on-p36127 Redigerad 2 Juli , 2018 av AndW Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser