Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
Toder

Är detta ett rent planande skrov? Eller halvplanande?

Rekommendera Poster

Som rubriken, är detta ett planande skrov? Bild från när jag målade om våran Ryds Nr 1000, försöker lära mig lite om skrovform och dess olika egenskaper.

4223DC2C-6CE8-40D7-AA38-94D1C8ED68BD.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Thomas-CC-Lancer:

Jomenvisst är den det!

Du råkade nog bara missa trådrubrikens fråga angående skillnaden halv- eller helplanande?
Lätt hänt.
Tror alltså att TS Toder redan förstår att skrovet förväntas plana på ett eller annat sätt och vill ha mer detaljinfo.
(Off Topic, själv har jag bara haft segelbåtar med djup köl. Dubbelköl används ibland i tidvattenzoner för att båten inte skall trilla omkull vid strandning. Knappast huvudsyftet här, men ändå en bra bieffekt av bildens skrovform?) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2018-07-02 vid 09:57 skrev Thomas-1:

Du råkade nog bara missa trådrubrikens fråga angående skillnaden halv- eller helplanande?
Lätt hänt.
Tror alltså att TS Toder redan förstår att skrovet förväntas plana på ett eller annat sätt och vill ha mer detaljinfo.
(Off Topic, själv har jag bara haft segelbåtar med djup köl. Dubbelköl används ibland i tidvattenzoner för att båten inte skall trilla omkull vid strandning. Knappast huvudsyftet här, men ändå en bra bieffekt av bildens skrovform?) 

Jaha, vad smart, ja han som ritade dessa båtar va ju Harry Becker, så förhoppningsvis så va skrovet riktigt tilltänkt, men känns som ett bra skrov om man jämnför med andra båtar runt samma årgång, provade häromdagen att köra den en sväng, va lite ovant och läskigt när den vandra upp på plan, vågade inte över 30knop, men den kändes som den gick väldigt fint på vattnet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...