Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
lindfors9

Glömde lägga i växel när underhus togs bort från drevet.

Rekommendera Poster

Hej, enligt instruktioner jag läst så ska man lägga i full växel framåt när man plockar av underhuset. Detta glömde jag bort och undrar nu om det kommer vara några problem att få ihop det igen. Värt att säga är ett annat underhus jag installerar då det gamla var dåligt. Jag vet inte vilken växel som ligger i på det nya underhuset.

 

Finns det något sätt jag kan lägga i framåtväxel i det lösa underhuset eller kommer det bara vara att montera ihop?

 

Drevet är ett alpha one gen 1.

 

Tacksam för alla svar jag kan få!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej! Vet inte orsaken till att man bör lägga växeln i fram-läge vid demontage av underhuset.

Men som svar på frågan ifall det finns nåt sätt att "lägga i framväxel på det lösa underhuset" så svarar väl  boatinfo.no:s manual entydigt ja på den frågan! (Sidan 75/556 enligt bilden nedan.)

Alltså rödmarkerade `note A´ säger att man vid montaget bör hålla viss lätt vridpress moturs på propellern för att behålla växelläget. `Note B´ säger nog i princip att ifall man ändå råkat fippla med A så är det bara att på nytt ställa underhuset i läge framåt - och börja om dockningsprocessen?

alfadrev.gearhouse.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, tack så mycket! Jag ska testa det i eftermiddag eller imorgon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är när man ska ta loss hela drevet som det är viktigt att lägga i växel framåt. Inte när man tar loss underhuset. Med det sagt så är det naturligtvis viktigt att ha samma växel på reglage och i underhus vid återmontage.

 

Anledningen till att man ska ha växel i framåt vid demontering och montering av (hela) drevet är utformningen av länkagets anslutning mellan sköld och drev. Det kan helt enkelt inte glida isär eller glida ihop korrekt om växeln står på annat sätt. Det är faktiskt stor risk att grejorna skadas om man gör fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

10 timmar sedan skrev Eld-:

Det är när man ska ta loss hela drevet som det är viktigt att lägga i växel framåt. Inte när man tar loss underhuset. Med det sagt så är det naturligtvis viktigt att ha samma växel på reglage och i underhus vid återmontage.

 

Anledningen till att man ska ha växel i framåt vid demontering och montering av (hela) drevet är utformningen av länkagets anslutning mellan sköld och drev. Det kan helt enkelt inte glida isär eller glida ihop korrekt om växeln står på annat sätt. Det är faktiskt stor risk att grejorna skadas om man gör fel.

Okej, tack! Hur vet jag ifall underhuset är i neutral? Om propellern kan snurra båda hållen utan problem, är den i neutral då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev lindfors9:

 

Okej, tack! Hur vet jag ifall underhuset är i neutral? Om propellern kan snurra båda hållen utan problem, är den i neutral då?

Ja. Om den platta grejen högst upp på växelföraren pekar rakt förut så ligger växel i framåtläge. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

13 timmar sedan skrev Eld-:

Ja. Om den platta grejen högst upp på växelföraren pekar rakt förut så ligger växel i framåtläge. 

Jag håller på att installera underhuset jag köpte. När jag försöker trycka upp underhuset i överhuset så tar det emot. Jag tror det kan vara drivaxeln som inte hamnar likadant som splinesen i överhuset. Det går inte heller att vrida drivaxeln utan den är låst. Har du någon aning om hur jag kan lösa det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägg i växel och vrid axeln med propellern.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Eld-:

Lägg i växel och vrid axeln med propellern.

Tack! Det funkar nu! Försökte vrida propelleraxeln utan propellern på först. Därför trodde jag att den var helt låst men nu så lyckades jag vrida den med propellern och den gick att få upp.

 

Tack för all hjälp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...