Jbl 1 Postad 1 Juli , 2018 Hej, Har tidigare använt billig polermaskin men ske nu investera i en ny men portfarande i lågpris eller mellanpris segmentet. Rondellerna med låg vikt runt 1000-1500 verkar ha 125mm rondell. Finns det inte så man kan byta storlek när man polerar skrov och däck tex. Jag har en båt på 28 fot, hur stor ska ronseldiametern vara tycker ni? jag har sett något klipp om polering https://hamnenplay.solidtango.com/video/lar-dig-polera-som-ett-proffs Här används en lamullshätta och här används samma hätta både för polering med rubbing på lågt varv men även slutpolering på högt varv. Jag har som nybörjare alltid tagit sista varvet med polertrassel för hand.är det fel metod? Givetvis har jag först kört med rubbing och sen polish/wax men avslutat med polertrassel. Sedan när jag testad autosol rubbing på lite antydan till solblekta dekal rester som tagits bort så händer ingenting. Är det ett typ finrubbing eller är dom så dåliga? Kanske har jag dålig maskin eller körde för kort tid. Vet inte hur länge man ska bearbeta ytan om det finns risk för att skada ytan? Många frågor från en nybörjare så tips tas tacksamt emot. Stort tack på förhand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
breckan 19 Postad 2 Juli , 2018 (redigerade) Rubbing innehåller slipmedel. Jag skulle för egen del aldrig använda det på gelcoat. Även en del polishprodukter för båtar innehåller slipmedel, så använd bara grejer från bilvärlden. Men det finns militanta rubbing-förespråkare här på forumet och du väljer givetvis själv. Eftersom jag aldrig använt slipmedel på min båt vaxar jag bara ungefär vart tredje år, det räcker. Sist jag vaxade använde jag en maskin och misslyckades för det blev flammigt. Nästa år ska jag vaxa igen och då får det bli för hand! Redigerad 2 Juli , 2018 av breckan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 2 Juli , 2018 Allt som polerar innehåller nog slipmedel, men i olika grovlek. Reporna kan inte bli större än slipkornen. Om ytan är matt och smutsig är det nog svårt att få den ren och blank utan nån form av polering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 528 Postad 3 Juli , 2018 (redigerade) Kanske tilhör gruppen "militanta rubbing-förespråkare" men man ska komma ihåg att billack och topcoat är två helt olika material. Även tjockleken på ytan skiljer sog väldigt mycket åt. (Hade under några år en röd bil som jag köpte begagnad. Den röda färgen hade, som på alla röda bilar, tappat glansen och djupet helt. Fick rådet av en bilrekondare på ett medel som skulle återstålla lackens lyster och gick på med det. Blev kanon ... i några veckor och sedan blev färgen värre än tidigare. Detta händer inte på en gelcoat eftersom det finns mycket mer att ta av på ytan. ) Redigerad 3 Juli , 2018 av ChristerN Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser