Cam72 64 Postad 30 Juni , 2018 Hej Jag ska måla ett område mellan 2 fönster ca 60*7cm med svart färg, vad händer om jag kör en vanlig sprayburk som är avsedd för bilplåt på gelcoaten? Naturligtvis tvättar och ruggar jag upp innan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 382 Postad 30 Juni , 2018 Jag har sprayat en Optimistjolle med Biltemas bättringslack för bilar. Den har suttit fast även om jag aldrig fick upp nån helblank yta. Men det var nog inte färgens fel 🙂 Sen har jag för ett tag sen målat några fendrar som inte gick att rengöra ordentligt. Vit Biltemaspray efter avtorkning med aceton. Än så länge OK resultat. Håller kanske inte i evighet, men nu ser fendrarna anständiga ut ett tag till i alla fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 658 Postad 30 Juni , 2018 Bör gå alldeles utmärkt. Se bara till att avfetta ordentligt innan. När jag gjorde mitt peke blev aldrig gelcoatytan riktigt bra, alltså gelcoaten jag lade först i formen. Det sprayades därför med Biltemas bättringslack, och ser efter över tio år fortfarande helt ok ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 30 Juni , 2018 Billackerare brukar inte vara så förtjusta i att lacka bilar med glasfiberkaross, vilket då rimligtvis innefattar även båtar. Man jag har vid två tillfällen lämnar plastkarosser till lack, en till en kitcar, och en beach-buggy. Billackeraren blandade ett speciellt medel i lacken som gjorde den mer elastiskt, och då blev det bra. Vad det var för medel var tydligen en yrkeshemlighet. En dinge strök jag med Iljusens färg efter alla konstens regler, med planstrykare, tja det blev rätt bra och blankt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karluno 59 Postad 30 Juni , 2018 ett tips till den som har vit propeller,går att få den som ny med biltemas vitvarufärg,grunda med zinkspray och spraya med vitvarufärgen,sitter som berget efter några dagar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brawn 40 Postad 1 Juli , 2018 Biltema har en plastgrund som funkar under bättringslackerna.Jag har lackat ganska mkt med deras metallicsprayer och sedan avslutat med en 2-komponent klarlack till bil från den "riktiga lackaffären".Inga resningar eller andra problem men man får inte ha gammal silicon nånstans.//Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kronvik 167 Postad 5 Juli , 2018 Jag har jobbat på måleri och bland annat målat randen på t.ex. Flipper båtar. tvåkomponents billack fungerar bra på glasfiber. Problemet är små porer som nästan alltid finns is ytan, och de behöver fixas innan man får en perfekt lack. Tvätta ytan noga med silikonborttagningsmedel, eller aceton, slipa med fint slippapper (ex 320) tills ytan är helt matt, då borde sprayen funka helt ok. Spraya på färg två-tre gånger, tills det täcker ordentligt. Täck in ordentligt, spray flyger omkring rätt lätt, och är jobbigt att a bort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser