BSven 469 Postad 30 Juni , 2018 Jag vet att det är flera som valt gummikork, budgetalternativet till "Marindeck 2000". Nu har jag beställt en rulle men vilket lim är lämpligt och vilket underarbete? Där det finns halkskydd kommer jag att slipa plant och då kommer glasfibern fram med där det är slät gelcoat? Räcker det med att rugga ytan och torka av med aceton? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 30 Juni , 2018 2018-06-30 vid 08:38 skrev BSven: Jag vet att det är flera som valt gummikork, budgetalternativet till "Marindeck 2000". Nu har jag beställt en rulle men vilket lim är lämpligt och vilket underarbete? Där det finns halkskydd kommer jag att slipa plant och då kommer glasfibern fram med där det är slät gelcoat? Räcker det med att rugga ytan och torka av med aceton? Limet ska fastna och sitta fast tillräckligt bra för att klara de belastningar det utsätts för. Limmet ska vara tillräckligt starkt och tåligt och inte hårdare än nöden kräver. Generellt sett är aceton en av de fem vanligaste anledningarna till dålig vidhäftning på annars limbara material. Ofta funkar det trots acetonanvändning och i sällsynta fall behövs aceton. Så min chansning, då jag inte har en susning om dethär fallets material och vad limfogen ska klara av, är att det är lämpligt att tvätta med alkaliskt avskjöljbart medel som inte lämnar rester eller alkohol typ isoptopanol. Sedan "rugga" slipa av den rena ytan med ex slipnylon. Om det blir mycket slipdamm kan det vara bra att avlägsna dammet. Limma så nära, i tid räknat, som möjligt efter det sista steget i rengöringen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 503 Postad 30 Juni , 2018 Hej! Klistrar in lite info jag har fått från en leverantör som inte verkar finnas längre. Lite mycket överflödsinfo kanske, men när jag nu har den så får du den. Specifikation Material: 99 % korkgranulat Densitet: 400 kg/m3 Storlek: 300×600×8 mm Kantlim För att undvika att man får glipande skarvar rekommenderar vi att man limmar ihop plattorna. Vi har provat Locktite 401med gott resultat. En flaska (20 g) räcker till att foga ihop ca 10 st skivor. Lim Mot underlaget limmas korken lämpligen med Sikaflex 291 eller liknande polyuretanlim. En behållare (310 ml) brukar räcka till ca 4 st plattor. Monteringsanvisning 1. Gör en mall i tex papp. 2. Kantlimma X st skivor. OBS! Korken är inte dubbelsidig. Den släta sidan skall vara uppåt. 3. Rita av mallen på den hoplimmade korkytan. 4. Såga med sticksåg med metallsågblad. 5. Slipa av ytan som ska korkläggas. 6. Rita av mallen runt ytan som ska korkläggas. 7. Maskera med tejp runt ytan + 2 till +3 mm. 8. Lägg ut ett lager Sikaflex med tandspackel och lite extra i periferin med tuben. 9. Lägg på korkskivan. 10. Gå omkring på korken för att pressa ut luften inunder. 11. Snygga till Sikaflex-kanten. 12. Ta bort maskeringstejp. 13. Lägg på vikter vid behov. Sandsäck, vattenpåse... 14. När Sikaflexen härdat, 24h. Slipa av korkytan med med slipmaskin (100 230 papper) och runda till kanterna ordentligt. Ytbehandling • Ingenting går alldeles utmärkt. Skura med såpa då och då. • Teakolja, bivax, prova, det går att smörja på med det mesta. • Slipa med slipmaskin vid behov. • Rengöringsmedlet JIFF tar bort den blekta ytan kemiskt. Lycka till! Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 30 Juni , 2018 Mackey - det är nog inta samma material som i din beskrivning utan ett med mer gummi. Det hette förr "Marindeck 2052" men heter nu ACM49. Säljaren visste inte men att alla säger att man skall ha Sikaflex. Antar efter din instruktion att det är 291.. Caribic - Jag tänkte att aceton skulle ta bort det yttersta vaxskiktet från gelcoaten. Vad är det som aceton gör så att vidhäftningen blir sämre? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 30 Juni , 2018 2018-06-30 vid 10:53 skrev BSven: Mackey - det är nog inta samma material som i din beskrivning utan ett med mer gummi. Det hette förr "Marindeck 2052" men heter nu ACM49. Säljaren visste inte men att alla säger att man skall ha Sikaflex. Antar efter din instruktion att det är 291.. Caribic - Jag tänkte att aceton skulle ta bort det yttersta vaxskiktet från gelcoaten. Vad är det som aceton gör så att vidhäftningen blir sämre? Okej om aceton löser vaxet så är det bra. Resterna som acetonet lämnar kan du tvätta bort med sprit och slipa förmodligen räcker det att slipa bort dessa rester eftersom gelcoaten i sig är lätt att få vidhäftning emot. Nu förstår jag att det är däckyta du ska limma och då är någon elastomer bra. Polyuretan, MSP även silikon bör funka. Kan tänka mej att även någon typ av lösningsmedelsbaserat "komtaktlim" kan funka på dom stora ytorna elastomer runt kanterna, om vidhäftning är tillräcklig. Gör några små testytor på "gummit" 1. Gör ingenting 2. Tvätta ytan, med något som inte lämnar rester. 3. Bara slipa 4. Tvätta och slipa Lägg några kluttar av dina alternativa lim i dom olika testytorna. Låt härda några dgr, hög fukthalt och temp snabbar på härdningen. Sen kan du testa. Först dragtålighet Sedan fläktålighet och avgöra vilken limtyp som fäster bäst och hur lite förarbete som räcker. Om du får 100% vidhäftning (lim/underlag brister t.o.m. vid fläkning) på en helt orengjord yta så är det ju bortkastad energi att göra renare.. Good luck. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 30 Juni , 2018 Jo, jag får testa men då flera här tidigare skrivit att de lagt gummikork på däcket så kunde jag slippa uppfinna hjulet igen. Vad är det för rester som aceton lämnar efter sig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 503 Postad 30 Juni , 2018 Vi limmade gummikork på toftena för fem, sex år sedan enligt de instruktioner jag klistrade in tidigare. Jag kan inte minnas att vi rengjorde gummikorken, vi slipade nogbara av korken och underlaget på enklaste vis innan vi limmade. Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser