Gå till innehåll
torsdag 05 december 2024
rilloo

Fråga angående mäta tändspole vattenskoter

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej , har en polaris virage 700 kina kopia som saknar gnista.

Har  tagit lös tändspolen men fattar inte hur jag ska se att den funkar eller inte..

Hursomhelst, jag har mätt på dom nedre hålen (alltså tändkabel hålen) i läget ohm 20k, och får utslag med multimetern.

Mätte även dom övre stiften som kommer från cdibox och den får utslag men visar 0.0 ohm, i vilket än läge jag väljer.

Betyder det att den funkar eller inte ??

Tack.

36487234_10155466091326975_1519199365036507136_n.jpg

Redigerad av rilloo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det svårt att avgöra om det är två spolar i en burk eller bara en spole med två utgångar.

Om vi tar det generellt så brukar det vara utgången till tändstiften och minus som ligger på högspänningsidan (sekundär) bör liga någonstans 5-10 kOhm. Lågspänningssidan (primär) bör ligga runt några Ohm.

Mellan primär och sekundär i princip oländigt (avbrott).

Troligtvis finns minus på någon av flatstiften om det är en spole, kanske på den som är omärkt, plus på den rödmärkta.

I så fall så bör sekundär mätas mellan tändstift anslutningar och omärkt flatstift och primär  mellan flatstiften. 

Om det är två separata spolar så kanske minus finnas på någon fästanordning mot chassie, svårt att se på bilden om det finns något metallfäste.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Det jag läst mig till är att, man måste jorda båda tändstiften för att få dom å gnista. dom kan alltså inte gnista en å en.

vilket betyder att det är en spole ??

Går det andra översättas till svenska? :D

rödmarkeringen gjorde jag själv så jag vet vilket flatstift som ska vart.

alltså, vilket värde ska jag ha mellan flatstiften ? jag får 0 ohm.

Tack.

Redigerad av rilloo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har alltså mätt mellan flatstiften och får 0 ohm. Det är ren kortis, vilket då är fel. Om nu inte ditt instrument är så oprecist att det visar 0 ohm fast verkligheten ä 1-2 ohm. Mellan 1-4 ohm skulle jag säga kan vara ok.

Mätte du mellan tädkabelutgångarna? Vad fick du för värde där? Att instrumentet var ställt på 20 kohm är en sak, men vad visade det?

Om du mäter tänkabelutgång till respektive flatstift vad får du för värden då?

Redovisa ohmvärde enl följande:

Mellan flatstift

Mellan tändkabelutgångar 1 och 2.

Mellan tändkabeutg. 1 och flatsift röd

Mellan tändkabeutg. 1 och flatsift

Mellan tändkabeutg. 2 och flatsift röd

Mellan tändkabeutg. 2 och flatsift

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mellan flatstift 0 ohm, den börjar lite högre typ 0.02 men stegar ner till 0 inom en sekund, vet inte om de säger något.

Mellan tändkabelutgångar 1 och 2. 2,82

Mellan tändkabeutg. 1 och flatsift röd inget utslag

Mellan tändkabeutg. 1 och flatsift inget utslag

Mellan tändkabeutg. 2 och flatsift röd inget utslag

Mellan tändkabeutg. 2 och flatsift inget utslag

Jag har inställningen 20k på mätaren när jag fick fram dessa värden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok.  när du mäter mellan flatstiften så måste du ha instrumentet på lägsta ohm inställningen tex 2 ohm, inte på kohm.

Verkar vara så att utgångarna är på varsin sida av sekundärlindningen, viket nog kan bekräftas av det du skrev att bägge stiften måste jordas. 

Då skulle nog jag säga att 2,82 kohm kan vara ok, med reservation mot vad specen på spolen säger.

Däremot primärlindning på 0 ohm är inte rätt, så mät igen med lägsta inställning, men jag tror att det är ok och det är ett mätfel med 0 ohm

Nu brukar inte primärlindningen ge sig utan det är sekundär som brukar ge problem pga hög spänning.

Det verkar inte vara ett totalgenomslag i spolen då du har avbrott på övriga mätningar.

Dock så tar inte vanlig resistansmätning isolationsfel i spolen dvs alla värden ser ok ut men det finns ett litet överslag inne i spolen som kommer fram vid högre spänning än vad en multimeter använder. Då behövs en så kallad megger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, jag ändrade till lägsta inställningen, och det var 200.

Fick då ut värdet 0.06... Alltså 6 ohm?

Borde spolen vara ok då?

Tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle nog säga att spolen så långt är ok dock inte sagt att den är felfri, men det har du inga grejor att fortsätta mäta med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, söker vidare och anser i nuläget att denna är ok.

Tack!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...