Jbl 1 Postad 28 Juni , 2018 Är förstagångsägare till en inombordare MD5 och har tidigare bara haft mindre utombordare. Jag skulle ändå känna att jag skulle vilja lära mig hur man sevar och tar hand om en diesel. Både inför vintern men även om något skulle hända ute på färd. Sett att det finns Båtmekanikerintyg men det verkar inte finnas så många kurstillfällen i Stockholm. Någon med erfarenhet av denna typ av kurs? Jag är lite rädd att den är för "basic". Tack på förhand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 28 Juni , 2018 Upplägget på de kurserna varierar och kurserna är inte helt vanliga. Jag känner en kille som hållit sådan kurser, dock inte i Sthlm. De som gått har varit mycket nöjda. Man har haft tillgång til både dieslar och snurror i lektionssal. De flesta som gått har haft mindre dieslar och då har fokus legat där. Är du intresserad så anmäl dig, annars blir kurserna aldrig av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 28 Juni , 2018 Jag gick den för några år sedan i Stockholmsområdet genom Medborgarskolan. Tycker den var bra. Ser att det finns två kurser öppna i höst med samma kursledare. Om du är en fena på båt-el och själv obehindrat kan göra fullservice på din MD5 kan kursen vara lite basic. Om inte är det klart värt att gå den, man har också kul och byter erfarenheter med andra båtmänniskor. Däremot tycker jag att kursledare (lite generellt, gäller denna och andra kurser jag gått) lever på gamla meriter och kunskaper i 80- och 90-talsteknologi. De är ofta bortkollrade på ny elektronik och framförallt nya motorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser