NordStar 0 Postad 27 Juni , 2018 Hej. Jag har en Nord Star 31 med en Volvo Penta D6 330 hk, båt och motor från 2008 och ca 350 t. I torsdags före midsommar skulle vi åka till stugan. Båten hade stått ca 3 veckor från förra resan. Motorn startade, jag varmkörde och vi for iväg. Men motorn tog endast 1300 varv. Där stoppade det, gick ca 7-8 knop men tog inte mera varv än så. Vi vände om och jag fick tag in en VP montör. Han sa att vi skulle prova byta filter (bytt i maj, endast kört en resa). Det gjorde vi och ingen skillnad. Han misstänkte att det kunde vara aktuatorn som felade. Motorn tror att ingen växel är i och då finns det en varvstopp. På söndag körde jag båten till verkstad och det gick ca 7-8 knop. Efter ca 10 min så plötsligt började motorn att varva upp och gick som normalt. Efter ca 5 min saktade jag ner och provade öka på nytt. Igen samma fel. Fortsatte en timme till men ingen skillnad. Idag så var en montör och mätte och inga felkoder, aktuatorn är hel och också reglaget. De har först tid nästa vecka att börja felsöka. Semestern börjar nu.... Är det någon som har en susning om vad det kan vara för fel? H. Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 551 Postad 27 Juni , 2018 Kalibrerade han reglaget. Det kan man alltid prova med. Hur man gör står i instruktionsboken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NordStar 0 Postad 27 Juni , 2018 Troligtvis inte.... men via telefon bekräftade han att reglaget visade 99,8% i fullt läge så troligtvis inte är det reglage problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 27 Juni , 2018 Gissar på för lite bränsle. Kolla bränsletrycksgivaren i fuelrailen, om den indikerar fel kommer motorn att få fel mängd bränsle, vet flera som haft just detta problem. Dessutom billigt och lätt att byta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NordStar 0 Postad 28 Juni , 2018 Tack. Pratade med en kompis som arbetar som montör för Volvos Anläggningsmaskiner. Han sa direkt också fuel rail givaren. Tyvärr så har inte verkstaden tid att mäta den före på tisdag nästa vecka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 28 Juni , 2018 Den sitter ovanpå motorn så den kan du byta själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 28 Juni , 2018 Du har ingen kompis med D6 vars givare du kan låna? Den kostar 2750 enl Imatech så du vill inte köpa en i onödan. Men det tar ju tid och kostar pengar att åka till varvet för felsökning också... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NordStar 0 Postad 4 Juli , 2018 Fick båten fixad idag. Felet var tryckgivare temperatur/ laddtryck som visade fel värde. Inga felkoder men visade fel värde. Reservdel #22320906. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser