Barmeister 4 Postad 27 Juni , 2018 Hej Gissar att man bör gå igenom förgasarna någon gång och förutom rengöring vad bör göras? Vilka slitdelar kan man förväntas behöva byta? Hittade en del delar på Misab: https://www.misab.se/lista.php Eller kan detta kit vara något för mig?: https://drevdelar.se/stora-repsatsen-solex-premium-pai44-b20-b30-b23-b230-b250-16v Just detta område (förgasare) är helt nytt för mig men har mekat mycket själv inom rimliga gränser och sunt förnuft. Skulle ni säga att det är svårt att själv rengöra/byta delar för en lekman? Motorn är en (VP B30) Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jmwa 23 Postad 1 Juli , 2018 Hej igen! Det var ju några år sedan, men jag rengjorde och renoverade mina tre Solex PAI 44 själv. Beställde ett kit från Mike's Carburetor Parts i USA och lät mig guidas av hans oemotståndliga film på Youtube Titta på ”Volvo Penta Solex Downdraft Carburetor” på YouTube Det funkade mycket bra för mig! Själva kitet Titta på ”Solex 44PA1 Marine Carburetor Kit” på YouTube Hälsningar Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barmeister 4 Postad 3 Juli , 2018 (redigerade) 2018-06-27 vid 13:40 skrev Barmeister: Hej Gissar att man bör gå igenom förgasarna någon gång och förutom rengöring vad bör göras? Vilka slitdelar kan man förväntas behöva byta? Hittade en del delar på Misab: https://www.misab.se/lista.php Eller kan detta kit vara något för mig?: https://drevdelar.se/stora-repsatsen-solex-premium-pai44-b20-b30-b23-b230-b250-16v Just detta område (förgasare) är helt nytt för mig men har mekat mycket själv inom rimliga gränser och sunt förnuft. Skulle ni säga att det är svårt att själv rengöra/byta delar för en lekman? Motorn är en (VP B30) Tack på förhand! Redigerad 3 Juli , 2018 av Barmeister Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barmeister 4 Postad 3 Juli , 2018 2018-07-01 vid 13:25 skrev jmwa: Hej igen! Det var ju några år sedan, men jag rengjorde och renoverade mina tre Solex PAI 44 själv. Beställde ett kit från Mike's Carburetor Parts i USA och lät mig guidas av hans oemotståndliga film på Youtube Titta på ”Volvo Penta Solex Downdraft Carburetor” på YouTube Det funkade mycket bra för mig! Själva kitet Titta på ”Solex 44PA1 Marine Carburetor Kit” på YouTube Hälsningar Mattias Hej igen och stort tack för fina länkar! Behöver bara få bekräftat: När byter man ut delar och varför? D.v.s. vilka orsaker/händelser kan det finnas som gör att man byter ut delar i förgasare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barmeister 4 Postad 3 Juli , 2018 Hej igen och stort tack för fina länkar! Behöver bara få lite mer info: När byter man ut delar och varför? D.v.s. vilka orsaker/händelser kan det finnas som gör att man byter ut delar i förgasare? Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tess 2 Postad 4 Juli , 2018 Hej, Har själv lagt ut ett inlägg om lite hjälp med Solex 44 PAI. Jag har köpt 3 servicesatser främst då motorn är tjurig att starta, samt vill gärna dö då man drar på gasen. När den väl går så är det inga problem, men Penta-verkstaden tyckte att det vore värt att köpa en servicesats eftersom den fortfarande efter rengöring har samma problem. Dessutom har det nog inte gjorts något åt förgasarna på måååånga år. Men vet ju inte om servicesatsen kommer att hjälpa, kanske är andra problem. Men tycker det är prisvärt att starta med det. Köpte nedan servicesats hos Misab och tänkte med lite hjälp från forumet fixa det själv. Hjälper väl inte dig med din fråga kanske men andra kunniga här har säkert många bra svar https://www.misab.se/artikel.php?kid=4-544-550-914-916&sok=&id=2587&aid=2988 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 4 Juli , 2018 Svarade i andra tråden, men min bild är att de ofta börjar läcka eller att motorn vill dö vid gaspådrag pga dåligt accmembran. Är det bränslebrist kan det också vara bränslepumpen. Den sitter direkt på blocket med 2 skruvar och byts enkelt bara man hittar en... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barmeister 4 Postad 6 Juli , 2018 Tack för alla tips, perfekt video med renoveringen. Superpedagogisk! Nog många år sedan förgasarna fick sig en genomgång så jag satsar på en renovering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barmeister 4 Postad 9 Juli , 2018 (redigerade) Har nu köpt renoveringskit till mina förgasare och allt ok med det. Upptäckte dock att ett av spjällen inte stänger tätt. Tittar man också på bilden så skiljer sig det mycket i färg, den ena är svartare helt enkelt (inte sotig men mörkare/svartare i godset). Någon som har någon Idé? Redigerad 9 Juli , 2018 av Barmeister Bildproblem Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barmeister 4 Postad 20 Juli , 2018 (redigerade) Allt har (nästan) gått rätt vid renoveringen av förgasarna. Nu när jag skulle montera tillbaka allt vill inte skruvarna till bränsleröret hålla tätt... suck... Vad anses vara bäst som tätningsbricka? Aluminium, fiber eller koppar? (tre bilder i följd) Redigerad 20 Juli , 2018 av Barmeister Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser