Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
pannkaka

Värma båten med Heatpal eller gasolköket?

Rekommendera Poster

Kolmonoxid kan skapas vid förbränning av etanol (C2H5OH) likväl som andra av andra alkoholer. 

Under ogynnsamma conditioner ökar mängden  monoxid markant och etanolet är inget undantag.

ArneRadar:s inlägg skall läsas med omsorg!

Hemoglobinet är till för att transportera O2 men binder CO mycket ivrigare. Problemet är att CO inte vill lösgöra sig från hemoglobinet varpå syretransporten omöjliggörs. Om en dominerande del av offrets hemoglobin upptas av CO kvävs offret pga otillräcklig syretransport. 

ArneRadar:s inlägg skall läsas med omsorg!

Att avleda förbränningsprodukten med wallasrör etc låter förnuftigt och enstaka erfarenheter om positiva resultat kan kanske få läsarna att tro att detta är en trygg lösning. Men det är de inte!

En massa olika omständigheter bestämmer hur mycket CO2 och CO som skapas. Ökat drag kyler tex ner metallytorna kring brandhärden då även etanol börjar producera CO!

Vad ni egentligen åstadkommer med olika lösningar kan inte direkt analyseras då faktorerna är otaliga...

100 ppm CO räcker för att utsätta offret för livsfara efter en 15 min exponering.

Mycket låga halter leder till samma resultat om exponeringstiden förlängs. Detta då hemoglobinet som bundit CO , inte kan släppa det som det gör med O2.

Pleas kära vänner, experimentera inte. Jag har under mitt verksamma liv förlorat för många offer som gjort detta!

Den ända acceptabla regeln är: Ingen brandhärd får upprätthållas i ett litet utrymme där inte dess avgaser till 100% förs ut av en skorsten eller dylikt.

En Webasto är en billig livförsäkring...

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev LonelyBird:

Den ända acceptabla regeln är: Ingen brandhärd får upprätthållas i ett litet utrymme där inte dess avgaser till 100% förs ut av en skorsten eller dylikt.

En enda, bra och enkel, regel.

 

Jag har hört att en "rätt" inställd fotogenlampa i ett slutet utrymme är ett effektivt sätta att avsluta livet. Någon som vet? (nej det är inte aktuellt)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker inte heller experimentera, det var därför jag hade önskat att Mackey motiverade sin övertygelse.

 

Tror inte man ska ta en produkts tillgänglighet över disk som intäkt för att den är säker. Folk som dör i båtar, det är nån varje år tycker jag, har väl ofta köpt det de tänt på, även om det är en grill.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det finns mycket okunskap om kolmonoxid.

Jo visst är det en farlig gas, men...

100 ppm är inte alls dödligt utan ett korttidsgränsvärde i Svensk arbetsmiljölagstiftning. Här är tanken att det ska vara fullständigt riskfritt och fritt från obehag att vistas, därav den relativt låga gränsen.

400 ppm brukar anses livshotande efter flera timmars exponering.

Läs mera här tex.

 

Etanol har jag inga länkar till utan den ganska låga risken för allt för höga CO-halter i avgaserna och exempel på farliga produkter i avgaserna kommer från kunskap och erfarenhet.

 

En Heatpal förbränner cirka 1,5 m3 luft varje timme, 0 % syre kvar i avgaserna och kanske 100 ppm CO. Rökgaserna har i princip samma volym som den förbrända luften.

 

I en liten, liten båt som är helt tillsluten (igentejpad) och som har en volym på 10 m3 blir det 15 ppm CO efter en timme och efter fem timmar (som en heatpal brinner) blir det 75 ppm CO.

 

Tillägg: Samma förutsättningar som ovan, men 300 ppm CO i avgaserna  ger 225 ppm CO efter fem timmar. Fortfarande inte dödligt.

 

Jag har tidigare rekommenderat att man släcker sin Heatpal när man lägger sig och tänder den när man vaknar och det tycker jag fortfarande är lämpligt även om förbränningen egentligen inte är farlig.

 

Tillägg: Det där med att använda grillen som värmekälla är absolut No No. En grill har väldigt ofullständig förbränning och genererar mycket kolmonoxid.

Letade och hittade en länk.

 

 Mackey

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som läst att någon dött pga en HeatPal?

Det pratas lite om folk som dött i båtar (alltid segelbåtar) pga de eldat med något men inte vad som varit orsaken. Ofta heter det "syrebrist", trolige har det varit CO.

Några enstaka fall med engångsgrill. Pga okunskap. Kol används ju för att skapa värme och det är ju bara glöd, ingen eld.

Länkar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 timmar sedan skrev Mackey:

Det finns mycket okunskap om kolmonoxid.

Jo visst är det en farlig gas, men...

100 ppm är inte alls dödligt utan ett korttidsgränsvärde i Svensk arbetsmiljölagstiftning. Här är tanken att det ska vara fullständigt riskfritt och fritt från obehag att vistas, därav den relativt låga gränsen.

400 ppm brukar anses livshotande efter flera timmars exponering.

Läs mera här tex.

 

Etanol har jag inga länkar till utan den ganska låga risken för allt för höga CO-halter i avgaserna och exempel på farliga produkter i avgaserna kommer från kunskap och erfarenhet.

 

En Heatpal förbränner cirka 1,5 m3 luft varje timme, 0 % syre kvar i avgaserna och kanske 100 ppm CO. Rökgaserna har i princip samma volym som den förbrända luften.

 

I en liten, liten båt som är helt tillsluten (igentejpad) och som har en volym på 10 m3 blir det 15 ppm CO efter en timme och efter fem timmar (som en heatpal brinner) blir det 75 ppm CO.

 

Tillägg: Samma förutsättningar som ovan, men 300 ppm CO i avgaserna  ger 225 ppm CO efter fem timmar. Fortfarande inte dödligt.

 

Jag har tidigare rekommenderat att man släcker sin Heatpal när man lägger sig och tänder den när man vaknar och det tycker jag fortfarande är lämpligt även om förbränningen egentligen inte är farlig.

 

Tillägg: Det där med att använda grillen som värmekälla är absolut No No. En grill har väldigt ofullständig förbränning och genererar mycket kolmonoxid.

Letade och hittade en länk.

 

 Mackey

 

Vem har påstått att 100 ppm är dödlig dos? Jag tog upp gränsvärden enbart för att kunna relativisera.

 

Enkla spribrännare är väldigt känsliga för syretillförsel. De avger lätt 10 - 20 ggr högre CO än en gasol- eller fotogenbrännare, trots att det enligt vad som sagts tidigare i tråden inte bildas CO vid förbränning av etanol. Den redan höga CO-halten stiger dessutom kraftigt när syremängden minskar, de linjära räkneexemplen på den igentejpade ruffen har nog på sin höjd akademiskt värde.

 

Det enda man egentligen behöver tänka på (förutom brandrisk) är att sörja för god ventilation och syretillförsel.

 

I norska försvaret har man sedan 70-talet värmt sina tält med ett klassiskt fotogenkök som man driver på F-34 (flygfotogen). Trots bränslets långa kolvätekedja blir CO-avgången försumbar och betydligt lägre än från en spritbrännare.

 

Jag tror det är svårt att ta kål på någon med en heatpal, däremot kan man säkert vakna med rejäl huvudvärk i ett litet dåligt ventilerat utrymme.

 

Återigen - man skall inte överdriva riskerna men det kan vara bra att känna till farorna.

Redigerad av ArneRadar
Stavfel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Helt oväntat verkar det vara dags för er andra att poppa popcorn medan Herr Radar och jag fortsätter att "diskutera" något vi verkar vara helt överens om.

 

Vem som sagt att 100 ppm CO är dödligt kan man finna i tråden, bar att läsa.

 

Håller med om att en enkel spritbrännare ger mera CO än en mera avancerad brännare för fotogen eller bensin. Det kan man också se i denna länk (som inte alls var svår att hitta) med en undersökning från Försvarets Forskningsinstitut i Norge. I Norge - och även i Finland - används olika värmare och kök betydligt mera inuti tält än vad vi gör i Sverige.

 

Ingen har vad jag vet skrivit att det inte bildas CO vid förbränning av etanol.

 

Det är helt korrekt att enkla spritbrännare är känsliga för syretillförsel, men alla båtar är ju otäta som tur är. En Heatpal förbrukar ungefär lika mycket syre som fem sovande personer.

 

Jag tror också det är svårt att ta kål på någon med en Heatpal, men  jag tror inte att risken för att vakna med huvudvärk i en båt är särskilt stor. De flesta båtar är ventilerade för att man ska kunna sova i dem och då kan man också elda en Heatpal i dem.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju se på det hela på ett annat sätt.

Är det inte allt för kallt i båten när man skall krypa ner under täcket/i sovsäcken, så klarar man sig ganska bra under natten utan nån extra värme - åtminstone under den perioden som de allra flesta är ute med sina båtar.

Finns ingen anlednng att ha en värmare igång i sovutrymmet, som både tar förbränningsluft och släpper avgaserna i samma utrymme.

När man har vaknat på morgonen får nån offra sig och stå upp och tända värmaren. I vår båt blev det naturligtvis jag.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Mackey:

Helt oväntat verkar det vara dags för er andra att poppa popcorn medan Herr Radar och jag fortsätter att "diskutera" något vi verkar vara helt överens om.

 

Vem som sagt att 100 ppm CO är dödligt kan man finna i tråden, bar att läsa.

 

Håller med om att en enkel spritbrännare ger mera CO än en mera avancerad brännare för fotogen eller bensin. Det kan man också se i denna länk (som inte alls var svår att hitta) med en undersökning från Försvarets Forskningsinstitut i Norge. I Norge - och även i Finland - används olika värmare och kök betydligt mera inuti tält än vad vi gör i Sverige.

 

Ingen har vad jag vet skrivit att det inte bildas CO vid förbränning av etanol.

 

Det är helt korrekt att enkla spritbrännare är känsliga för syretillförsel, men alla båtar är ju otäta som tur är. En Heatpal förbrukar ungefär lika mycket syre som fem sovande personer.

 

Jag tror också det är svårt att ta kål på någon med en Heatpal och jag tror inte heller att risken för att vakna med huvudvärk i en båt är särskilt stor. De flesta båtar är ventilerade för att man ska kunna sova i dem och då kan man också elda en Heatpal i dem.

 

Mackey

 

Så bra att vi är överens, då slipper vi ju poppa pop corn!! 😉

 

Båda FFI-rapporterna som det hänvisas till i artikeln du länkat till har jag givetvis. Du som gillar att googla och länka kan kanske hitta dem, tror FFI kan publicera dem på sin hemsida. Kolla gärna. Även Backpackinglight-testet har jag, men det kostar pengar.

 

Artikeln var väl annars en utmärkt sammanfattning av mycket av det jag anfört här i tråden?

 

Det kanske också går att vara överens om att det inte alls är så svårt att uppnå höga CO-halter vid förbränning av etanol?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett klokt inlägg från Thallata.

 

En  lösning som är rätt mysig om det är kallt när man går till kojs är att ha en klassisk varmvattenflaska att ligga och gosa med, men allra mysigast är att krypa tät intill sin andra hälft.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
25 minuter sedan skrev Mackey:

Ett klokt inlägg från Thallata.

 

En  lösning som är rätt mysig om det är kallt när man går till kojs är att ha en klassisk varmvattenflaska att ligga och gosa med, men allra mysigast är att krypa tät intill sin andra hälft.

 

Mackey

 

För oss som har ensamseglat  mycke och i regel fram på höstarna får nöja oss med en bra sovsäck. 😕

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är not för tidigt att ställa undan majskornen, ArneRadar verkar vilja vinna alla ronder.

 

12 minuter sedan skrev ArneRadar:

Det kanske också går att vara överens om att det inte alls är så svårt att uppnå höga CO-halter vid förbränning av etanol?

 

Kanske kan vi bli överens även om detta, men då får du först definiera vad som är höga CO-halter.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina popcorn är klara nu.

Ni andra skall se till att ni är nyförälskade, eller ha en stor hund i kojen, siberian husky och alaskian malamut rekommenderas,som är minusklassade precis som  sovsäckar för arktiska förhållanden.

 

Själv har jag en schäfer och en Webasro. Liksom en mindre värmefläkt at utnyttja vid landström.

Men jag vet inte hur mycket koldioxid som hundar utsöndrar, knappast någon kolmonxid iallafall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Mina popcorn är klara nu.

Ni andra skall se till att ni är nyförälskade, eller ha en stor hund i kojen, siberian husky och alaskian malamut rekommenderas,som är minusklassade precis som  sovsäckar för arktiska förhållanden.

 

Själv har jag en schäfer och en Webasro. Liksom en mindre värmefläkt at utnyttja vid landström.

Men jag vet inte hur mycket koldioxid som hundar utsöndrar, knappast någon kolmonxid iallafall.


jag ser att du utsätter dig för många faror.

Poppcorn kan man säkert sätta i halsen.

Att va nyförälskad kan ju va det allra faligaste - man tappar väl både sans och balans.

 

Man kan säkert kväva sig i vilken sovsäck som helst - om man har otur.

En schefer kan nog ta livet av vem som helst om den sätter den sidan till.

En Webasto kan säkers skicka in avgaser i sovutrymmet om det vill sig illa.

När det gäller elfläktar så har vi både den elektriska faran och brandfaran.

Tur att man inte  är pesimistisk lagd och ser faror i allt.

Det minst farliga är väl att segla. 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Det är not för tidigt att ställa undan majskornen, ArneRadar verkar vilja vinna alla ronder.

 

 

Kanske kan vi bli överens även om detta, men då får du först definiera vad som är höga CO-halter.

 

Mackey

 

Nä för ronder... jag har usel tävlingsinstinkt. Däremot tycker jag det är kul att komma överens 😉

 

Definitionen på vad som är höga värden kan man ju självklart tycka massor om. Några alternativa utgångspunkter att jämföra en spritbrännare av Trangiatyp med (285 ppm enligt ett test):

- Korttidsgränsvärdet på 100 ppm över 15 min (tar väl minst 10 min. att koka upp en L vatten på ett Trangiakök).

- Det livsfarliga värdet på 400 ppm som du refererar till.

- Slusatsen i artkeln du länkar till; att just spritbrännare inte bör användas i tält.

- Det faktum att en spritbrännare inte skulle klara de CE-emissionsnormer som gäller för gasolapplikationer avsedda för utomhusbruk. Betänk då även att en spritbrännare har betydligt lägre effekt än en gasolbrännare.

 

Finns helt säkert andra utgångspunkter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev bhemac:

 

 

Jag har hört att en "rätt" inställd fotogenlampa i ett slutet utrymme är ett effektivt sätta att avsluta livet. Någon som vet? (nej det är inte aktuellt)

 

Jag har även hållit på mycket med fotogenlyktor mot militära myndigheter. Det har dock aldrig varit ett tema att mäta CO för dessa vilket kan synas märkligt (eftersom det varit viktigt för brännare och kök). En möjlig förklaring är att lyktor i huvudsak används i lite större tält, stabstält, fältsjukhus etc. där personalen förmodas vara vaken och arbeta i lyktans sken.

 

Om du tänker på den enklaste formen av fotogenlykta med en veke som suger flytande fotogen som antänds så tror jag man kan få höga (vad det nu är...) och t.o.m. kanske farliga CO-värden. Analogt med spritbrännaren är veklyktan en enkel konstruktion med dålig förbränning. Skruvar du ned den lite kan du hitta lägen där den sotar rejält.

 

En stormlykta med trycksatt förgasad fotogen brinner oerhört rent och ger ett mycket starkt sken samtidigt som bestyckningen är liten (en lykta på 500 CP drar ungefär 30% bränsle på full gas jämfört med t.ex. de fotogenkök som Norska försvaret värmer tält med). Här tror jag det blir svårt att ta kål på sig själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev ArneRadar:

Skruvar du ned den lite kan du hitta lägen där den sotar rejält.

Som jag kommer ihåg det så blev den farlig när man skruvade ner så att den sotade kraftigt. Tänker inte prova.

 

HeatPal är nog en ganska bra grej om man har lite förstånd. Några gånger tände vi på någon timma innan vi kom fram. Då blev det varmt och trevligt i ruffen. Sovsäck är inget alternativ till detta. Var det riktigt rått och kyligt på morgonen så tände man på och kröp tillbaka i bingen en stund.

När båten låg i sjön över vintern så fick HeatPalen brinna några timmar, sen kunde man åka ner och grej i en anständig temperatur. Men sen fick jag igång Wallasen vilket naturligtvis var bättre.

 

En kompis ligger ute några få kalla nätter per år. En värmare för 10papp är inget alternativ. Möjligen en begagnad Wallas 1800 men den kommer aldrig bli fixad/monterad. HeatPal fungerar och det finns inte många alternativ tyvärr. En Taylor fotogenkamin skulle var fint men kostar som en Webasto installerad och klar. Eller en Tiny Tot, elda med briketter eller kottar, men var får man plats?

 

Taylor 079.jpg

Tiny tot.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev bhemac:

 

 En Taylor fotogenkamin skulle var fint men kostar som en Webasto installerad och klar. Eller en Tiny Tot, elda med briketter eller kottar, men var får man plats?

 

Taylor 079.jpg

 

 

En Taylor... jo en sådan skulle sitta fint. Jag har besökt fabriken i Warsash utanför Southampton. Att besöka fabriken var som att stiga in i en mekanisk verkstad från 40-talet. Äldre herrar i bruna skyddsrockar som bockade plåt, mer eller mindre för hand. Inte särskilt effektivt, lite rörigt och man kunde förstå att de var tvungna att ta betalt för sina produkter. Blakes-muggarna var också eleganta med rejäla pumphandtag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag misstänker att skillnaden mellan kök/värmare och lykta är att lyktan drar lika mycket bränsle på åtta, tio timmar som kök/värmare drar på en timme.

 

Rätt inställd "hinner" lyktan helt enkelt inte generera farliga mängder av CO i rummet även om CO-nivån från lyktan är lite högre. Utan att egentligen ha en susning så gissar jag att en fotogenlampa släpper ut ett antal hundra ppm kolmonoxid.

Som info så lyser en fotogenlyktan just bara för att förbränningen inte är helt bra. Det krävs lite sotpartiklar för att få en lysande låga.

En stormlykta har strumpa eller glödnät för att ge ljus och en gaslåga är som alla vet nästan osynlig.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ArneRadar:

Nä för ronder... jag har usel tävlingsinstinkt. Däremot tycker jag det är kul att komma överens 

Okej, då får jag omvärdera dig som person. Jag har ofta fått en uppfattning att du vill få rätt, men det kan ju lika gärna vara jag som misstolkar ditt intresse att komma överens.

Jag är inte heller någon tävlingsmänniska utan vill liksom du komma till konsensus.

 

1 timme sedan skrev ArneRadar:

Definitionen på vad som är höga värden kan man ju självklart tycka massor om.

Om vi sätter gränsen till 500 ppm från förbränningen så är det högt nog för att komma upp i en obehagligt hög nivå i ruffen på ett antal timmar tror jag.

 

Ha, ha! Då vann jag, inget spritkök släpper ut så mycket kolmonoxid så att man riskerar att nå obehagliga nivåer av kolmonoxid.

Nej, så var det ju inte. Det finns tydligen kök som är sämre under vissa förutsättningar, men man lagar ju oftast inte mat i flera timmar.

 

4 timmar sedan skrev ArneRadar:

Det kanske också går att vara överens om att det inte alls är så svårt att uppnå höga CO-halter vid förbränning av etanol?

 

Jag vidhåller att en Heatpal har väldigt låga CO-utsläpp.

Sedan blir det ju svårt eftersom höga halter är odefinierat.

Etanol är ganska lätt att elda utan att få höga CO-halter, men artikeln jag länkade till visar ju att det går att få rätt höga halter.

Jämfört med andra flytande bränslen som eldas i enklare brännare ligger etanol bra till.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

En kruka med hål i botten och några värmeljus är en enkel budgetlösning 🙂

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Mitt intresse för denna heta debatt har svalnat.

Hej då!

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Frankerat:

En kruka med hål i botten och några värmeljus är en enkel budgetlösning 🙂

 

En dålig och farlig id'e!

Brandrisken tror jag är farligast. Det är stor risk att värmeljusen börjar koka vilket leder till mycket mer brännbar gas än vad konstruktion klarar av. Antingen spricker krukan med stor brandrisk som resultat eller så bildas väldigt mycket kolmonoxid eftersom syret inte räcker till.

 

Självfallet kan det också fungera några gånger, men låt inte detta övertyga dig om att inget kan hända.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Frankerat:

En kruka med hål i botten och några värmeljus är en enkel budgetlösning

Visst funkar det. Men i båten?

En gissning är att förbränningen sker med ett luftunderskott och gott om kolmonoxid som resultat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 timmar sedan skrev Mackey:

Okej, då får jag omvärdera dig som person. Jag har ofta fått en uppfattning att du vill få rätt, men det kan ju lika gärna vara jag som misstolkar ditt intresse att komma överens.

Jag är inte heller någon tävlingsmänniska utan vill liksom du komma till konsensus.

 

Om vi sätter gränsen till 500 ppm från förbränningen så är det högt nog för att komma upp i en obehagligt hög nivå i ruffen på ett antal timmar tror jag.

 

Ha, ha! Då vann jag, inget spritkök släpper ut så mycket kolmonoxid så att man riskerar att nå obehagliga nivåer av kolmonoxid.

Nej, så var det ju inte. Det finns tydligen kök som är sämre under vissa förutsättningar, men man lagar ju oftast inte mat i flera timmar.

 

 

Jag vidhåller att en Heatpal har väldigt låga CO-utsläpp.

Sedan blir det ju svårt eftersom höga halter är odefinierat.

Etanol är ganska lätt att elda utan att få höga CO-halter, men artikeln jag länkade till visar ju att det går att få rätt höga halter.

Jämfört med andra flytande bränslen som eldas i enklare brännare ligger etanol bra till.

 

Mackey

 

Remi…? :)

 

Många intressanta kunskaper, erfarenheter och synpunkter!

 

Sammantaget kan vi nu alla skapa oss en egen uppfattning. Frågan är bara vilken, haha! Jodå, det var mycket värdefullt som kom fram här och det hela konvergerade ju till slut hyfsat, med vissa tydliga poänger på vägen. Det som jag själv verkligen tar med mig är vikten av ventilation. Jag kände till att ofullständig förbränning medför fara, men tyckte också det var intressant hur graden av förbränning påverkas av olika saker (inte bara av syretillförseln).

 

Vill gärna bjuda på lite eftersnack om båtvärmning efter allt engagemang som min trådstart genererade.:

 

En midsommar på 80-talet var jag på grabbsegling till Käringön. Där skulle det vara nån slags hålligång. Det var längre till Käringön än det såg ut att vara, blåsigt också, på gott och ont förstås, men vi fick plats med bredsida utanför några andra båtar. 

 

Snart kom regnet och det var lite kyligt, som det kan vara på Midsommarafton. Men vi hade bunkrat före avfärd, så det gick ingen nöd på oss. Dessutom var våran Karlskronaviggen utrustad med en kamin, installerad i styrbords garderob. Vi hade aldrig haft igång den, men nu kom den ju perfekt till pass!

 

Den var relativt smidig, såg ut att vara gjuten i någon aluminiumlegering, och försedd med skorsten på däck. Proffsigt! En påse grillkol, förmodligen från ett annat år, låg i garderoben. Jag minns inte hur vi fick fyr på den, men det fick vi. Och den fungerade och spred en behaglig värme i ruffen!

 

Efter en stund hördes oväsen och tjoande utanför båten. Men det var ju midsommar, så det var ju inte konstigt. När det tilltog tittade vi ut genom ruffluckan. Båtgrannarna hade tydligen synpunkter på vår uppvärmningsteknologi! För grannsämjans skull lovade vi sluta elda. Dvs inte lägga på mer kol. 

 

Efter en stund återkom hojtandet med ökad styrka. Nu var de sura. Vi klev ut i sittbrunnen och kunde konstatera att det nog inte var så konstigt, Svart  sur rök spred sig från vårt rufftak. Vi måste agera. Det fanns ingen av-knapp så vi fick slut på eländet med hjälp av vatten och försökte fånga upp sörjan som kom ur askbehållaren så gott det gick…

 

Undrar om vi inte ändå vaknade med lite huvudvärk fastän båtgrannarna gjorde vad de kunde för att förhindra det…

Redigerad av pannkaka
felskrivning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Remi är okej med mig.

 

8 timmar sedan skrev pannkaka:

Undrar om vi inte ändå vaknade med lite huvudvärk fastän båtgrannarna gjorde vad de kunde för att förhindra det…

Generellt sett är det inte alls säkert att huvudvärk på midsommardagen har med kolmonoxidförgiftning att göra, men det kan absolut bero på etanolförbränning.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser att diskussionen varit het. Försökt läsa och kommentera med min gamla iPad men den bör nog uppgraderas för att lyckas.

Någon/några var upprörda över mitt inlägg där jag tappat en nolla. 1000 ppm vid 15 minuter skulle det vara. Sorry (men det skapade ju lite kul polemik 😊 ).

Trotts allt vidhåller jag att relativt låga koncentrationer är farliga, tidfaktorn har nämligen en så dominerande roll, och den tilltänkta nattsömnen kan bli längre än avsedd till följd av monoxid förgiftningen.

Kom ihåg att CO binder sig till hemoglobinet 220 gånger lättare än O2 och att dess avyttring sker med dryga 5 timmars halveringstid. När karboxyhemoglobinet (COHb) upptar 40-50% av hemoglobinet inträder döden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har just en sån här spritvärmare och efter den här diskussionen lovar jag att aldrig sova med värmaren på och måste jag laga mat så ska en lucka upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har just en sån här spritvärmare och efter den här diskussionen lovar jag att aldrig sova med värmaren på och måste jag laga mat så ska en lucka upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Faran är nog ganska liten om man är lite försiktig. På segelfartygens tid fick det inte förekomma eld efter 22, en ganska bra princip. Det är inte eldandet i sig som är farlig utan risken att man glömmer något eller att något händer när man inte har koll.

På samma sätt är mina barn uppfostrade till att man aldrig lämnar ett rum med brinnande ljus i.

 

Den ev mängd CO som bildas försvinner ut om man har ventilatorer. Luft kommer in om man inte tejpat igen luftintagen. Inomhusklimatet blir snabbt ganska outhärdligt om det inte finns någon ventilation.

Man brukar säga att ett ljus slocknar pga syrebrist innan människan gör det.

 

Har man ett CO larm så kan man ju testa utan att utsätta sig för fara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...