modenv 3 Postad 27 Juni , 2018 Hej, jag har en båt som ligger på en väldigt liten båtplats och det är i princip omöjligt att lägga till där utan att sidan snuddar i grannens motor. När man går långsamt så är det väl ingen fara men det känns såklart inte bra ändå. Har gjort en liten skiss för att visa hur det ser ut, jag har båt "A". Har någon några tips på hur jag ska gå tillväga för att få in båten på ett bra sätt? Jag håller på att kolla om det finns möjlighet att bredda platsen "uppåt" eftersom det är platsen längst in, men jag är osäker på om det kommer att hjälpa. Tacksam för all hjälp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 27 Juni , 2018 Kan ni bygga om båtplatserna vore väl det enklaste om du kunde justera din plats att vara diagonal, in mot hörnet av bryggan. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 27 Juni , 2018 Har du Y-bommar, stolpar eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hbengtsson 174 Postad 27 Juni , 2018 Knepigt, ser väldigt tight ut på skissen. Har du testat att backa in från snedden (och fendra av ordentligt så du tillåter dig själv att bumpa in i bommarna). Tänker mig att fören - om du har en tradionell negativ stäv - har lite lättare att smyga sig förbi grannens motor med denna manöver. Bredda platsen uppåt kan hjälpa eftersom du får en större plats och kan gå in från en annan vinkel och behöver då inte gå lika nära båtgrannen. Oavsett så ser det inte helt lätt ut och någon tjusig tilläggning får du nog inte räkna med. Men skitsamma...huvudsaken är ju att komma in utan att skada din eller andras båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
modenv 3 Postad 27 Juni , 2018 Det är Y-bommar. Tror nog jag kan putta den övre någon decimeter men att göra stora förändringar tror jag inte är aktuellt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
modenv 3 Postad 27 Juni , 2018 9 minutes ago, hbengtsson said: Knepigt, ser väldigt tight ut på skissen. Har du testat att backa in från snedden (och fendra av ordentligt så du tillåter dig själv att bumpa in i bommarna). Tänker mig att fören - om du har en tradionell negativ stäv - har lite lättare att smyga sig förbi grannens motor med denna manöver. Bredda platsen uppåt kan hjälpa eftersom du får en större plats och kan gå in från en annan vinkel och behöver då inte gå lika nära båtgrannen. Oavsett så ser det inte helt lätt ut och någon tjusig tilläggning får du nog inte räkna med. Men skitsamma...huvudsaken är ju att komma in utan att skada din eller andras båtar. Hmm, ska se om jag kan testa detta nästa gång. Har inga problem att själv gå in i bommarna, det kan jag leva med och i nuläget det enda alternativet. Men vill ju inte skada någon annan båt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 495 Postad 27 Juni , 2018 Ju mer du kan flytta "upp" den övre ybommen desto bättre. Bäst skulle ju vara att ta bort den helt. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 27 Juni , 2018 Det enklaste är att du försöker byta till en annan båtplats så att någon annan sitter på nitlotten. Det var väl så båtplatsens förra innehvare gjorde.... förr eller senare borde någon med en liten båt få platsen och då duger den kanske. Men för att återgå till frågan, vad har du för båt? Inombordare eller utombordare? (högergängad eller vänstergängad propeller?) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 27 Juni , 2018 2 timmar sedan skrev Mackey: Bäst skulle ju vara att ta bort den helt. Så tänker jag också, ersätta med ett snöre till B's bom Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 834 Postad 27 Juni , 2018 Ett annat alternativ kan ju vara att undersöka möjlighen att byta plats med C om nu den båten är kortare än din. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 27 Juni , 2018 3 timmar sedan skrev Mackey: Ju mer du kan flytta "upp" den övre ybommen desto bättre. Bäst skulle ju vara att ta bort den helt. Exakt, ju högre i bilden den kommer desto mer manöverutrymme. Bäst som sagt att ta bort den helt. Då kan du ligga längs med bryggan om du vill och har ett stort skyddat område att manövrera på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 548 Postad 27 Juni , 2018 Det borde inte vara tillåtet att hyra ut en sådan båtplats! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikael_matsson 177 Postad 27 Juni , 2018 (redigerade) Vad är grundorsaken till problemet? Att platsen är korkad eller att båt B är för lång? Jag ser ju skissen, men verkligheten kan ju kanske avslöja något annat. Om platsen är korkad, hur ställer sig uthyraren till problemet? Om båt B är för lång, vad säger reglerna? Kanske ska den båten byta plats... Är det en båtklubb, marina, kommun eller annat som äger platsen? Oavsett tycker jag problemet är deras att lösa i första hand. Redigerad 27 Juni , 2018 av mikael_matsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 834 Postad 27 Juni , 2018 Om det varit Grefab, iallafall med den gamla styrelsen, så hade man hyrt ut platsen i hörnet mellan A och B. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
modenv 3 Postad 28 Juni , 2018 17 hours ago, mikael_matsson said: Vad är grundorsaken till problemet? Att platsen är korkad eller att båt B är för lång? Jag ser ju skissen, men verkligheten kan ju kanske avslöja något annat. Om platsen är korkad, hur ställer sig uthyraren till problemet? Om båt B är för lång, vad säger reglerna? Kanske ska den båten byta plats... Är det en båtklubb, marina, kommun eller annat som äger platsen? Oavsett tycker jag problemet är deras att lösa i första hand. Ja nog är det en korkad plats, men den hade ju fungerat bra för lite mindre båtar. Just nu får jag bara vara glad att jag har plats öht. Ska ta med en kompis dit i helgen och se om vi inte kan få bort den övre bommen, det verkar som att det är det bästa alternativet. tackar för alla svar! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 28 Juni , 2018 (redigerade) 19 timmar sedan skrev Rollen: Det borde inte vara tillåtet att hyra ut en sådan båtplats! Varför inte då!? Tar man bort den inre bommen, så finns det ju många möjligheter och platsen ärnog ganska skyddad. Själv har jag den absolut sämsta platsen i min hamn, när det gäller väder och vind. Det var den som var ledig när jag behövde en större båtplats.Ingen ville ha den. Det var 2008 - har haft möjlighet att byta men ser ingen anledning. Egentligen den bästa platsen - det går alltid att segla både till och från platsen. Ibland är det bra att kunna tänka om och anpassa sig. Redigerad 28 Juni , 2018 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser