Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025
rocketeer

länspump i motorutrymme

Rekommendera Poster

länspumpen i min nyinköpta HT26 saknar slang?? säljaren visste inte om det någon sin funnits slang. Har ni slang från era länspumpar ? var mynnar de ut från båten ? den manuella länspumpen har slang och utlopp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan slang så kan ju vattnet inte lämna båten :)  Slangen skall mynna ovanför vattenlinjen, oftast nära aktern. Koppla aldrig till självläns!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är klart att det går en slang från länspumpen och på utsidan båten. Hur skulle man annars få bort det vattnet man pumpar ut!?

Har de senaste minst 20 åren haft en automatisk länspump som startar på tid  - ingen nivåvakt. Har ju haft många sådana pumpar pga att jag har haft många olika båtar. 

Utloppet sitter minst 30 cm över vattenlinjen - då behövs ingen avstängningskran på bordgenomföringen. Sätter alltid bordgenomföringen i aktern, så att vattnet sprutar akterut och att inte bordgenomföringen kommer under vattenytan när man kryssar.

800062808_Avgas-ochlnspumpsgenomfringar.thumb.jpg.05e0ff9b322e2e61790ba69f286be6af.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan skrev Thallatha:

Det är klart att det går en slang från länspumpen och på utsidan båten. Hur skulle man annars få bort det vattnet man pumpar ut!?

Kanske finns någon app ;)

• Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev bhemac:
6 timmar sedan skrev Thallatha:

Kanske finns någon app ;)

Det är ju en modern lösning. 😰

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att lära dig din nya båt: Häll i ordentligt med vatten i motorbrunnen. Startar den automatiska länspumpen?
Om ja: Kommer vattnet ut?

Om nej: Fixa det. Vet du inte hur? Ha en bra försäkring ... :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade en gång en båt, men det var för länge sen, en sportfiskebåt, nej det rimmar dåligt...

Den hade i alla fall en sump, i denna fanns det en länspump utan slang, den bara pumpade runt och syresatte vattnet i sumpen. Förstod aldrig vitsen med en sump, jag slog ju ihjäl de få fiskar jag lyckades fånga med en gång. Möjligen kunde man ju ha betesfisken i sumpen, den djupfrysta sillen... 

I alla fall, den fina länspumpen flyttades, anslöts till en slang som mynnade rätt högt över vattenlinjen på akterspegeln.

Men se om du kan få ned din mobil och fotografera länspumpen, så kanske vi kan hjälpa dig mer seriöst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...